2609
Sök

Kan man koppla en vanlig bas till en vanlig stereo hemma?

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Tjenare!

Undrade bara ifall man förstör basen/stereon av att koppla in basen i stereon. Alltså en helt vanlig hemmastereo...

stRaend
16 juni 2010
basen förstör du inte, men frågan är vad det är för bas samt vad det är för hemmaförstärkare. Det mesta i hemma hifi osv brukar vara på 8ohm och mer om jag förståt allt jag läst rätt?

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
basen förstör du inte, men frågan är vad det är för bas samt vad det är för hemmaförstärkare. Det mesta i hemma hifi osv brukar vara på 8ohm och mer om jag förståt allt jag läst rätt?

Har en SHARK 12" 4ohm max watt 1000
Och stereon http://www.recommendedbuys.co.uk/electr … hx-z3r.htm

Det står 6ohm där.
Senast redigerat av holm94 (16 juni 2010)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 juni 2010
det går ju men inte bra iom att du skickar ut alla frekvenser ur den och inte bara låga som basen vill ha

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Wikstromm skrev:
det går ju men inte bra iom att du skickar ut alla frekvenser ur den och inte bara låga som basen vill ha

Det blir inte så, för det är skillda kablar för "main speakers" och "subwoofer" så jag kan ju koppla ur subwoofer bara och koppla in basen där

Men jag tänkte ifall det går att brygga båda subwoofer kanalerna till en kanal med då dubbelt med effekt?
Senast redigerat av holm94 (16 juni 2010)

stRaend
16 juni 2010
holm94 skrev:
Wikstromm skrev:

Det blir inte så, för det är skillda kablar för "main speakers" och "subwoofer" så jag kan ju koppla ur subwoofer bara och koppla in basen där

Men jag tänkte ifall det går att brygga båda subwoofer kanalerna till en kanal med då dubbelt med effekt?

det bästa du kan göra är att kontakta dom som du köpt den av och fråga. då det inte utgår från sidan om du kan brygga vilket jag är tveksam till.

2 665 Inlägg
16 juni 2010
Nej du förstör inget av att koppla in den på en hemstereo.

Men på din JVC kan det gå sönder. Du har nog ingen vidare ström försörjning som pallar med lägre impedanser.

Står det i bruksen att du kan bryggkoppla?
Står det i bruksen att den klarar av 4ohm bryggkopplad? (99% NEJ)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

297 Inlägg
17 juni 2010
har inga bra erfarenheter av att koppla in andra högtalare än liknande dom som följer med i sådana där kit/stereo system (jag kallar dom för färdiga små system), därför jag inte alls gillar dom smile bränt allt från ljudkort i datorn till talspolar när jag kört genom liknande, så nej det är inget jag rekommenderar (om än så är jag lite för volymglad ibland wink )

Sir
291 Inlägg
18 juni 2010
Sen när har en högtalare konstant impedens? 4, 6, 8 eller 16 ohm? Så länge man inte pressar grejerna funkar det fast även där kan man trolla. Har kört en 75 watts 4 ohms bas på slutsteg som levererar 500 watt. Inga problem om lådan är rätt byggd och signalen är ren och fin.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Sök