2731
Sök

Vad ska man ha för lådvolym?

61 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
Hej är ganska rookie på ljud men vill lära mig och bygga någe vettigt till min bil funderar på det här med lådvolym, har läst många trådar men verkar inte som att nån kan svara på hur stor låda man ska ha till olika storlekar på högtalare/basar inte heller nån som kan länka vidare till nån som kan förklara det. skulle uppskatta stort om nån hade några bra tips på hur man kan räkna ut storleken som behövs.

tack på förhand /Andreas

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juni 2010
Lådans volym är inte beroende av storlek på högtalare utan av högtalarens parametrar. T.ex. så finns det 12" basar som nöjer sig med en låda på 20L medans visa 6,5" midbasar vill ha uppåt 40L för att spela korrekt! För att räkna ut optimal lådvolym finns formler men det vanliga är att man använder sig av program, t.ex. WinISD eller Probox.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

61 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
okej tack, men hur får man tag i sånna saker då? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2010
Köp vettiga högtalare/basar så får du med papper där alla parametrar står, sen så kan du ju alltid fråga snällt här på forumet ifall nån kan räkna ut en låda åt dig. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

61 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
okej smile har du någe bra förslag på bra 6.5 att ha i dörrarna? sen har jag funderat på en sak till hur funkar det när man får dubbla basar att slå varsit slag när man lyssnar på "snabb" musik? tongue

BASS GLAD
1 381 Inlägg
16 juni 2010
fckit skrev:
okej smile har du någe bra förslag på bra 6.5 att ha i dörrarna? sen har jag funderat på en sak till hur funkar det när man får dubbla basar att slå varsit slag när man lyssnar på "snabb" musik? tongue

http://acrbilstereo.se/shop/bilstereo-740s.html

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2010
fckit skrev:

På fråga A svarar jag Amega DRVRQ6 (nej jag har inte testat så värst många andra men dom spelar på duktigt bra och det är inte bara jag som tycker det). På fråga B svarar jag "?" Basarna slår inte varsit slag, dom spelar exakt lika. En bra baslåda har inga problem att hänga med i snabb musik, handlar om att bygga lådan rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

61 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
hm okej som sagt är inte så grym på det här, det var en polare som prata om det där men antar att han inte har en aning om vad han pratar om tongue , just nu har jag en orange gas12 i original låda och den hamnar efter har det med att lådan är fel lr att basen är för kass? ;D, btw Amega DRVRQ6 såg nice ut blir sånna den 10e när jag får lön big_smile tack

stRaend
16 juni 2010
fckit skrev:
hm okej som sagt är inte så grym på det här, det var en polare som prata om det där men antar att han inte har en aning om vad han pratar om tongue , just nu har jag en orange gas12 i original låda och den hamnar efter har det med att lådan är fel lr att basen är för kass? ;D, btw Amega DRVRQ6 såg nice ut blir sånna den 10e när jag får lön big_smile tack

hamnar efter? att den slår efter den "ska slå" eller vad? roll Kolla så + och - sitter rätt. Kan även ha med att du har basen i skuffen och att du själv sitter i förarsätet? tongue

amega basen är "nog" till för SQ-ljud , kanske det du ska ha bilen till , men om du är ute efter dunka dunka så skulle nog iallafall jag kollat efter en annan bas i samma prisklass smile

61 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
ah har basen i skuffen en e36 sedan tongue jo den är inte så värsting haha men har inte haft råd med bättre kom över den billigt billigt big_smile tack för tipsen får klura på vad man ska köpa sen när man får lön, några bra tips på vad man kan tänkas ha i en sådan bil både bas framsystem slutsteg och hatthylan? smile

stRaend
17 juni 2010
då tror jag du byggt helt fel till din bil. du ska antingen ha bandpasslåda med portarna rakt upp i hatthyllan. Eller om du har skidlucka så kan du vända basarna och ev. portar framåt och täta bakåt så allt tryck kommer in igenom skidluckan.

16 197 Inlägg
17 juni 2010
fckit skrev:

att de "släpar efter" beror ofta på för dåligt me effekt till framsystemet..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 juni 2010
stRaend skrev:
...amega basen är "nog" till för SQ-ljud , kanske det du ska ha bilen till , men om du är ute efter dunka dunka så skulle nog iallafall jag kollat efter en annan bas i samma prisklass smile

DRVRQ6 är en midbas (eller ett par egentligen, säljs inte styckevis så vitt jag vet) och vist dom funkar för SQ, men dom kan även spela rätt så brutalt! Duktigt med tryck i dom. wink

Ang. problemet med att basen släpar efter så håller jag med dig stRaend, prova fasvända basen fckit (koppla om + och - till basen), kan hjälpa lite iaf, men det största problemet är att du har en sedan, där funkar sällan såna dära färdiga lådor särskilt bra.
Senast redigerat av ChriZtoffer (18 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
18 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
stRaend skrev:
...amega basen är "nog" till för SQ-ljud , kanske det du ska ha bilen till , men om du är ute efter dunka dunka så skulle nog iallafall jag kollat efter en annan bas i samma prisklass smile

DRVRQ6 är en midbas (eller ett par egentligen, säljs inte styckevis så vitt jag vet) och vist dom funkar för SQ, men dom kan även spela rätt så brutalt! Duktigt med tryck i dom. wink

Ang. problemet med att basen släpar efter så håller jag med dig stRaend, prova fasvända basen fckit (koppla om + och - till basen), kan hjälpa lite iaf, men det största problemet är att du har en sedan, där funkar sällan såna dära färdiga lådor särskilt bra.

aha, läste inte tillräckligt mycket du. tongue trodde det var amegas bas han snackade om.

61 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
fckit skrev:

släpar basen i skuffen efter om jag har dåligt med effekt på framsystemet? :S

61 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
då tror jag du byggt helt fel till din bil. du ska antingen ha bandpasslåda med portarna rakt upp i hatthyllan. Eller om du har skidlucka så kan du vända basarna och ev. portar framåt och täta bakåt så allt tryck kommer in igenom skidluckan.

okej då får jag bygga om lådan med andra ord tongue hur funkar det med bandpass låda tänker på storleken på den jämfört med orginal och sen hur man stämmer av det där med herts alla pratar om man ska ligga kring 40 typ och vad ska jag ha för storlekar på rören o hur många upp i hatthyllan? tongue

stRaend
18 juni 2010
fckit skrev:
evilaudio skrev:
fckit skrev:

släpar basen i skuffen efter om jag har dåligt med effekt på framsystemet? :S

Du uppfattar det som bas också. Det är den som ger själva punchen om jag inte är ute och cyklar? roll

fckit skrev:
stRaend skrev:

okej då får jag bygga om lådan med andra ord tongue hur funkar det med bandpass låda tänker på storleken på den jämfört med orginal och sen hur man stämmer av det där med herts alla pratar om man ska ligga kring 40 typ och vad ska jag ha för storlekar på rören o hur många upp i hatthyllan? tongue

Hittade inga direkta siffror när jag sökte. Men hör antingen med drönirettab vilken volym på lådan osv du ska ha. Han är "ganska" så grym på det dära med utberäkningar wink Eller så väntar du på att evilaudio ska titta in igen, han har bra erfarenhet av gas-basar tongue

Designer.
1 260 Inlägg
18 juni 2010
Prata med evilaudio om gas du så blir det nog bra.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Sök