skruvo skrev:
Okej tackar för svar
dom hade samma nummer så det ska nog passa. Ska kolla färgerna på kablarna också för säkerhets skull.
Är det samma nummer passar den, du behöver inte kolla nånting.
habomaster skrev:
Hur tänker du då? Lambdasonden ska ju mäta samma sak i alla bilar.
Det viktiga är att du har samma antal kablar.. t.ex. på min bil har jag två grå eller vita och en svart. Den svarta används för mät-data och de andra för förvärmning av sonden. Jag har för mig det finns varianter från en tråd (endast svart) upp till 4.. vet dock inte vad den 4e används till
Inte för att verka otrevlig nu, men läs på lite och tro inte så mycket. Det gör vi i kyrkan.
Du har rätt i att dne mäter samma saker i alla bilar, men det kan vara olika resistans i dom vid olika temperaturer. om det är olika nummer. T.ex kan ett engelskt styrsystem mäta med stigande resistans medans ett tyskt mäter med sjunkande, precis som med ett kanske italienskt, fast det jobbar med 1000-tals Ohm istället för 100-tal...
Prova att sätt en tretrådig lamdasond från en Nissan Micra i en påställd Volvo 940 Turbo t.ex..
Den passar och går säkert att skruva dit... Ser säkert likadan ut och kablarnas färger är standardiserade. Men rasar inte motorn av det, har du en väldans tur.
Jag har, mest för nyfikenhetens skull (eller, för att jag behövde byta lamda och tänkte, det kan funka, och ja hade den liggande
), testat en SAAB-lamda på 740:in. Skiljde 3 siffror i numret, och avgasvärderna va åt skogen i besiktningen. Bägge såg exakt likadana ut och var av fabrikat bosch, men med två olika nummer.