2748
Sök

Passar en saab lambda på en volvo?

45 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#1
Köpte en lambda idag på skroten till min 740. dom hade bara en lambda till en saab  9000 CD - 89 som dom sa funka lika bra på min bil. Stämmer verkligen detta?

132 Inlägg
14 juni 2010
#2
det borde funka


Smålänning
7 883 Inlägg
14 juni 2010
#3
Om numret är samma blir det lika bra smile

Skiljer det så lite som en siffra kan du rasa motorn, eller iaf få rätt lustiga avgasvärden...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

463 Inlägg
15 juni 2010
#4
twin_cam skrev:
Om numret är samma blir det lika bra smile

Skiljer det så lite som en siffra kan du rasa motorn, eller iaf få rätt lustiga avgasvärden...

Hur tänker du då? Lambdasonden ska ju mäta samma sak i alla bilar.

Det viktiga är att du har samma antal kablar.. t.ex. på min bil har jag två grå eller vita och en svart. Den svarta används för mät-data och de andra för förvärmning av sonden. Jag har för mig det finns varianter från en tråd (endast svart) upp till 4.. vet dock inte vad den 4e används till.

45 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#5
Okej tackar för svar smile dom hade samma nummer så det ska nog passa. Ska kolla färgerna på kablarna också för säkerhets skull.

Smålänning
7 883 Inlägg
16 juni 2010
#6
skruvo skrev:
Okej tackar för svar smile dom hade samma nummer så det ska nog passa. Ska kolla färgerna på kablarna också för säkerhets skull.

Är det samma nummer passar den, du behöver inte kolla nånting.

habomaster skrev:
Hur tänker du då? Lambdasonden ska ju mäta samma sak i alla bilar.

Det viktiga är att du har samma antal kablar.. t.ex. på min bil har jag två grå eller vita och en svart. Den svarta används för mät-data och de andra för förvärmning av sonden. Jag har för mig det finns varianter från en tråd (endast svart) upp till 4.. vet dock inte vad den 4e används till

Inte för att verka otrevlig nu, men läs på lite och tro inte så mycket. Det gör vi i kyrkan.

Du har rätt i att dne mäter samma saker i alla bilar, men det kan vara olika resistans i dom vid olika temperaturer. om det är olika nummer. T.ex kan ett engelskt styrsystem mäta med stigande resistans medans ett tyskt mäter med sjunkande, precis som med ett kanske italienskt, fast det jobbar med 1000-tals Ohm istället för 100-tal...

Prova att sätt en tretrådig lamdasond från en Nissan Micra i en påställd Volvo 940 Turbo t.ex..
Den passar och går säkert att skruva dit... Ser säkert likadan ut och kablarnas färger är standardiserade. Men rasar inte motorn av det, har du en väldans tur.

Jag har, mest för nyfikenhetens skull (eller, för att jag behövde byta lamda och tänkte, det kan funka, och ja hade den liggande wink ), testat en SAAB-lamda på 740:in. Skiljde 3 siffror i numret, och avgasvärderna va åt skogen i besiktningen. Bägge såg exakt likadana ut och var av fabrikat bosch, men med två olika nummer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

132 Inlägg
18 juni 2010
#7
twin_cam skrev:
skruvo skrev:
Okej tackar för svar smile dom hade samma nummer så det ska nog passa. Ska kolla färgerna på kablarna också för säkerhets skull.

Är det samma nummer passar den, du behöver inte kolla nånting.

habomaster skrev:
Hur tänker du då? Lambdasonden ska ju mäta samma sak i alla bilar.

Det viktiga är att du har samma antal kablar.. t.ex. på min bil har jag två grå eller vita och en svart. Den svarta används för mät-data och de andra för förvärmning av sonden. Jag har för mig det finns varianter från en tråd (endast svart) upp till 4.. vet dock inte vad den 4e används till

Inte för att verka otrevlig nu, men läs på lite och tro inte så mycket. Det gör vi i kyrkan.

Du har rätt i att dne mäter samma saker i alla bilar, men det kan vara olika resistans i dom vid olika temperaturer. om det är olika nummer. T.ex kan ett engelskt styrsystem mäta med stigande resistans medans ett tyskt mäter med sjunkande, precis som med ett kanske italienskt, fast det jobbar med 1000-tals Ohm istället för 100-tal...

Prova att sätt en tretrådig lamdasond från en Nissan Micra i en påställd Volvo 940 Turbo t.ex..
Den passar och går säkert att skruva dit... Ser säkert likadan ut och kablarnas färger är standardiserade. Men rasar inte motorn av det, har du en väldans tur.

Jag har, mest för nyfikenhetens skull (eller, för att jag behövde byta lamda och tänkte, det kan funka, och ja hade den liggande wink ), testat en SAAB-lamda på 740:in. Skiljde 3 siffror i numret, och avgasvärderna va åt skogen i besiktningen. Bägge såg exakt likadana ut och var av fabrikat bosch, men med två olika nummer.

Ja jösses!!
om du inte tycker att man ska gissa så gö inte det själv då??
vet du vad en lambda gör?? annars så kan jag på minna dig, den vissar hur mycket luft det finns det förbrända bränsleblandningen (avgaserna). alltså När Lambda är lika med ett (1,00) betyder detta att luften precis räcker för att bränslet skall förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott. Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning).

sedan ang antalet kablar, ja antingen har den 3st kablar= förvärmning av lambdan annars bara 1kabel.
mvh jocke


Smålänning
7 883 Inlägg
18 juni 2010
#8
svinto23 skrev:
Ja jösses!!
om du inte tycker att man ska gissa så gö inte det själv då??
vet du vad en lambda gör?? annars så kan jag på minna dig, den vissar hur mycket luft det finns det förbrända bränsleblandningen (avgaserna). alltså När Lambda är lika med ett (1,00) betyder detta att luften precis räcker för att bränslet skall förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott. Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning).

sedan ang antalet kablar, ja antingen har den 3st kablar= förvärmning av lambdan annars bara 1kabel.
mvh jocke

Jag vet vad en lamda gör.

Och jag vet hur den fungerar också.

Det är en känslig termistor, mycker syre - varma avgaser - högt lamda, lite syre - kalla avgaser - lågt lamda.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

132 Inlägg
20 juni 2010
#9
nä inte har det så mycket med värmen å göra inte ??? utan syreblandningen men men det vet väl du annars ta å läs här lite. http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avga … htm#LAMBDA
men de kan ju ha fel???


Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 juni 2010
#10
twin_cam skrev:
Prova att sätt en tretrådig lamdasond från en Nissan Micra i en påställd Volvo 940 Turbo t.ex..
Den passar och går säkert att skruva dit... Ser säkert likadan ut och kablarnas färger är standardiserade. Men rasar inte motorn av det, har du en väldans tur.

Öhh det finns vissa gränser för vad ett styrsystem kan göra boxen reagerar mellan 0-1v eller 0-5v allt över under skiter den i då går den på limp för att den får för knepig signal (förinställda värden) så allt som händer är att den fettar på för att skydda motorn vad du säger är helt felaktigt man kan köra utan lambda korregering eller med felaktig det spelar ingen roll rasar din motor pga av felaktig lambda så har du världens kassaste motorkonstruktion..



Sök