2852
Sök

Streetgears chiptrim?

18 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Hallå!

Jag funderar på steg1-trim till min Saab 9000 2,3 t 170hk. Kikat runt lite o hittat steg 1 på Streegear för 2995:-. Men sen har jag också läst olika forum där folk vekar ha väldigt mycket åsikter just runt streegears chip-trim. De flesta avråder bara för att det är billigt och att det verkar vara en ganska okänd firma. Dock verkar det inte finnas någon som faktiskt har provat deras chip o säkert vet vad dom pratar om.

Så min fråga är nu om det finns någon vänlig själ som faktiskt har satt i Streetgears steg1 trim och vet hur det funkar??

Väldigt tacksam för svar!

888 Inlägg
16 juni 2010
Är "chipet" från bil o motor i helsingborg skulle jag inte ta i det med en tång. Riktigt oseriöst företag. Rekommenderar original avgassystem till en steg 3 trimmad bil(ng900), "annat kommer bara låta mer" va deras svar...

Satsa på någon seriös tillexempel MAPTUN eller varför inte någon som har T5suite.

206 Inlägg
16 juni 2010
HenkeTIC skrev:
Är "chipet" från bil o motor i helsingborg skulle jag inte ta i det med en tång. Riktigt oseriöst företag. Rekommenderar original avgassystem till en steg 3 trimmad bil(ng900), "annat kommer bara låta mer" va deras svar...

Satsa på någon seriös tillexempel MAPTUN eller varför inte någon som har T5suite.

Håller med! Satsa på enerkänd leverantör ist! Nordic, maptun, speedparts..

Tänk på att magnetventilen inte ingår i priset hos streetgear
Senast redigerat av Kax (16 juni 2010)

18 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Kax skrev:
HenkeTIC skrev:

Magnetventil har jag redan så det vill jag ju inte betala flera tusen för.
Går det att köpa bara programvaran på alla de välkända ställena med?
Nordic skickar inte utbytesbox om jag förstått rätt eller?

206 Inlägg
16 juni 2010
Balatack skrev:
Kax skrev:
HenkeTIC skrev:

Magnetventil har jag redan så det vill jag ju inte betala flera tusen för.
Går det att köpa bara programvaran på alla de välkända ställena med?
Nordic skickar inte utbytesbox om jag förstått rätt eller?

Nej, det tror jag inte att dom gör. Dom gjorde inte det förut iallafall. Bättre att åka dit, så dom provkör o ev felsöker.

Ja, på nordic kan man ju köpa mjukvaran för 2900:-. Det går med all säkerhet på maptun oxå!

1 210 Inlägg
16 juni 2010
Även speedparts säljer program vara löst.. fast som dom skrev här uppe.. en tur till Nordic lr maptun är att föredra.. kul att få de bromsat och tunat efter din bil.. smile

206 Inlägg
16 juni 2010
Ekis! skrev:
Även speedparts säljer program vara löst.. fast som dom skrev här uppe.. en tur till Nordic lr maptun är att föredra.. kul att få de bromsat och tunat efter din bil.. smile

Tror du att dom bänkar bilen + lägger in ny mjukvara för 2900 så tror du fel..

1 210 Inlägg
17 juni 2010
Kax skrev:
Ekis! skrev:

Tror du att dom bänkar bilen + lägger in ny mjukvara för 2900 så tror du fel..

Har jag sagt att dom gör de Kax!??  rollroll

Självklart så VET jag att de kostar mer.. eftersom jag varit nere med båda min saabar på Nordic och bromsat.. wink

de jag sa var att de är värt de enligt mig!!

18 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Nej det skulle väl vara lite väl bra! wink Känner inte att jag är så pass seriös med bilen, så jag vill varken åka 40 mil för att få det gjort eller lägga en hel massa pengar heller.
Men hur gör jag för att välja enbart programmet på Speedpart då?? Såg sen igår att BSR med säljer programmet löst för 3400:- så det blir nog där annars. Känns bättre än streetgear då iaf eller?

888 Inlägg
17 juni 2010
Sätt ut annons på stcs att du vill köpa steg 1 till din bil, du kommer garanterat få svar idag.

206 Inlägg
17 juni 2010
Ekis!: nej, det har du nog inte gjort.. Sorry.

Ring eller maila till speedparts kanske vore bra att göra smile

Jag har iaf ingen erfarenhet av streetgears trim, så om det är bättre eller sämre än andras kan jag inte sia om. Kan bara tippsa om vad jag skulle gjort.

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
17 juni 2010
varför inte MapTuns MapTuner? Vet ej säkert om den finns till din modell men det gissar jag att den gör. Jag personligen håller MapTun högre än Speedparts och jag har erfarenhet av båda. Har väl hyfsat positiv uppfattning av Speedparts och JÄVLIGT positiv av MapTun, så kan man säga smile De andra firmorna har jag ingen erfarenhet av

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

23 Inlägg
18 juni 2010
HenkeTIC skrev:
Är "chipet" från bil o motor i helsingborg skulle jag inte ta i det med en tång. Riktigt oseriöst företag. Rekommenderar original avgassystem till en steg 3 trimmad bil(ng900), "annat kommer bara låta mer" va deras svar....

Hej

Nu blir jag riktigt nyfiken på din erfarenhet av oss.

Vem av oss skulle ha påstått detta, om du nu kommer ihåg vem du pratade med ?

Jag Dennis rekomenderar 3" downpipe med helst 100cells katt och helsystem om så önskas, men det duger precis lika bra med bakre biten i något mindre utförande, bara flödet av luft är tillräckligt.

Nu pratar jag enbart om steg 3, så inga fler missförstånd inträffar, och jag ber om ursäkt om det uppfattas fel utav mig och det är jag som svarat så tokigt.

Vi försöker alltid att vara så korrekta som möjligt när det gäller de frågor som vi får.
Senast redigerat av Dennis- (18 juni 2010)

Hälsningar
Dennis Stendahl / Bil & Motor i Helsingborg

888 Inlägg
18 juni 2010
Dennis- skrev:
HenkeTIC skrev:
Är "chipet" från bil o motor i helsingborg skulle jag inte ta i det med en tång. Riktigt oseriöst företag. Rekommenderar original avgassystem till en steg 3 trimmad bil(ng900), "annat kommer bara låta mer" va deras svar....

Hej

Nu blir jag riktigt nyfiken på din erfarenhet av oss.

Vem av oss skulle ha påstått detta, om du nu kommer ihåg vem du pratade med ?

Jag Dennis rekomenderar 3" downpipe med helst 100cells katt och helsystem om så önskas, men det duger precis lika bra med bakre biten i något mindre utförande, bara flödet av luft är tillräckligt.

Nu pratar jag enbart om steg 3, så inga fler missförstånd inträffar, och jag ber om ursäkt om det uppfattas fel utav mig och det är jag som svarat så tokigt.

Vi försöker alltid att vara så korrekta som möjligt när det gäller de frågor som vi får.

Hälsningar

Hej Dennis. Det är du själv som har sagt detta. Ni "byggde" även bilen, det som gjordes va byte av  downpipe, 100 cells kat, större crossflow ic och steg 3 programvara.

Avgassystemet behövdes ej bytas då det endast skulle göra så bilen lät mer...
Om du hade vetat hur dåligt flöde det är i bakre dämparen på ng900 hade du inte släppt ut en bil i det utförandet. ett råd från mig är att kapa upp bakre dämparen på en ng900 så får du se hur den är uppbyggd.

Bilen gick bra men gick ännu bättre när jag byggt om systemet till fullflödes. laddet blev mycket stabilare och bilen varvade ut lättare.

Mvh Henke
Senast redigerat av HenkeTIC (18 juni 2010)

23 Inlägg
18 juni 2010
Hej Henke

Jag tackar så mycket för ditt svar, tyvärr så måste även jag inse att bakre dämparen var "bromsen" i detta !

Dock så måste jag även säga att tidigare og900 modeller har fungerat ganska väl faktiskt med bakre dämparen, det kanske berodde på ren tur smile

Men för övrigt hoppas jag att du är nöjd med resterande arbete som vi utförde och att prestandan numera är som du förväntat dig ?

Men som sagt, jag är den som erkänner först om ett fel har begåtts !

Hoppas du kikar förbi någon dag på en kopp kaffe och tittar på lite nya tillbehör som vi fått in på lager.
Senast redigerat av Dennis- (18 juni 2010)

Hälsningar

888 Inlägg
18 juni 2010
Nu va det dock inte min bil utan en kompis bil, men förutom det var allting ok. Den gick riktigt bra. Tyvärr finns inte bilen kvar i hans ägo.

ja man får nog ta och titta in någon gång, suget efter en turbo bil har blivit stort igen efter man harvat runt i en slö v70 GLT haha.

23 Inlägg
18 juni 2010
Hej Henke

Jag ser fram emot ett besök och en trevlig pratstund !

Håller med, jag harvade själv runt i en 740 GL -90 roll

Så det blev saab igen.....

Trevlig helg

Hälsningar

7 Inlägg
27 juni 2010
Henke, rekommenderar du inte Bil & Motor Helsingborg bara för dom sa detta med avgassystemet? hur fungerade chipet annars? och hur kan dom vara billigare än alla andra företag. Har en saab 93 aero 01 som jag är sugen på att chiptrimma till 245HK. Men vet inte om det är så bra eftersom det är så pass stor prisskillnad på dom olika företagen som Nordic och Maptun..
Det kanske Dennis kan svara på wink är inte så hemma på det här.. haha

Sök