3817
Sök

Volvo 940 B230FK chippad ger för mycket laddtryck, klipper.

5 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#1
God dagens!

Skickade iväg min flickvän ut i borås skogar för att skrämma upp volvon lite.
Det blev lite ny programvara, och vad jag förstått lite nya slangar/någon kapad slang.
Allt frid och fröjd, bilen har fungerat felfritt i 6 månader.

Men..

Nu ger den plötsligt mer, och klipper tändningen när trycket skenar.
I övrigt går den precis som den ska, tomgång bra, svarar som vanligt på gaspådrag.
Vart ska jag börja?

Vilka komponenter styr laddtrycket?
Har kollat slangen mellan något membran på (turbindelen?) och insuget, den verkade hel
Lite längre ner sitter ytterliggare en slang på turbindelen med någon typ av flödesventil. Troligtvis eftermonterad. Samt lite längre ner är wastegaten med endast en slangstump på.


Vet att min information är bristfällig, men måste börja någonstanns

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 juni 2010
#2
ja du kan ju börja med att sätta dit en slang mellan westgaten och turbon smile
det ska inte bara va en slangstump på westgaten

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

888 Inlägg
28 juni 2010
#3
Slangen från kompressordelen på turbon ska gå till wastegaten. Därimellan kan sitta en pysventil.

5 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#4
så det är mest troligt alltså ett slangbrott mellan turbinhuset och wastegaten?
Konstigt.. jaja, skadar väll knappast att prova

EDIT

Det ser verkligen inte ut som att dom har suttit ihop innan.
Iochmed att det var LTT modellen så är väll denna "sniktrimmad" eller dylikt.
ventilen jag nämnde ser mest ut som en strypventil eller liknande.

Någon som känner till en liknande setup?
Senast redigerat av assaser (28 juni 2010)

888 Inlägg
28 juni 2010
#5
ja en helt vanlig pysventil ska gå en slang från kompressorhuset och en slang från wastegaten och dessa två ska va kopplade till denna ventil.

1 353 Inlägg
29 juni 2010
#6
assaser skrev:
*Har kollat slangen mellan något membran på (turbindelen?) och insuget, den verkade hel
*Lite längre ner sitter ytterliggare en slang på turbindelen med någon typ av flödesventil.
*Samt lite längre ner är wastegaten med endast en slangstump på.

ja punktar upp dina frågor för att lättare ge dig svar.

1. detta e slangen som går till dumpen, den e hel så ingen fara.

2. detta e slangen från turbon till en ventil som ska pysa laddat till 0,9 eller va de e som ska ladda.

3. denna slangen ska anslutas till den flödesventiln som slangen från turbohuset går från,

den har alltså lossnat o därför så skenar den i ladd.

så för att svara på din fråga så ska du koppla ihop slangen från turbon med den till wg-klockan med ventilen imellan smile



Sök