Som topic lyder, vilken av dessa 2 tycker ni jag ska köpa! Jag är ute efter en snabb och rolig bil som ligger skönt på vägen. M5:an är ju lite äldre men samtidigt manuell medans 540:n är automat och lite nyare. M5 lockar ju mest när det gäller roligheten men det skulle också va skönt med en lite nyare bil som är i princip lika snabb. Och snälla skriv seriösa svar då jag har lite beslutsångest
Mitt tips är 540 e39 med manuell 6vxl! lite svårare att hitta men det finns några stycken, troligen billigare att äga och reparera än en m5 e34 och de är ju relativt pigga utan att sluka supermycket soppa om du kör som folk (när man nu gör det?!) Jag låg jämnt (utan turbon monterad) mot skyline r33 med ca 300hk för någon vecka sedan. sen är ju självklart nackdelen att det inte sitter någon diffbroms i 540 e39:an men det går att råda bot på med en m5 klump, bakre kardan och drivaxlar från m5 e39, hmm kanske det var något mer oxå?
En M-modell är alltid en M-modell med allt vad det inkluderar. Vi pratar om blivande samlarbilar som troligtvis kommer stå sig och med tiden öka i värde.
Givetvis är E39 en modernare bil med alla sina fördelar men för min del hade valet varit solklart: E34 M5 :)
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Har du ekonomin eller kort sagt är beredd att lägga ner pengarna på en M-modell är den det självklara valet, men 540i är är lite mindre prestanda till en mycket billigare peng och samtidigt en modernare konstruktion.
Men samma sak som en M5 blir den aldrig!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
E34 M5 börjar bli en gammal och ofta slutkörd bil speciellt om du kollar i samma prissegment som du får en fräsh E39 540 för. Du får garanterat en fräshare bil om du köper E39an.
Prestandan bilarna emellan skulle jag vilja påstå är hårfina, dock skiljer sig ju känslan. En manuellt växlad högvarvig R6 är ju den roligare..
hej jag har ju 3,6an i min bil och kan säga att detta kommer bli dyrt när sommaren är över...så hitta ett riktigt frisk exemplar om du ska ha m5. e39an kan jag inte uttala mig om. Nu är inte min motor dålig utan saker som urtrampningslager osv behöver bytas och det är inte så billigt tyvärr. Men va fasen e34 m5 är ju fasen så tuffare än en e39a=)
Tack för alla svaren Som några nämner borde jag köpa en manuell 540, har kollat på de men har tyvärr bara ca 40-45 tusen jag kan lägga på en bil, får se nu hur de blir men det har nog börjat luta lite mer åt m5:an Flera råd är alltid välkomna
Vet en kanonfräsch m5 e34 i Kalix för ca. 60 000, nybes och totalt felfri, hör med henke_325ix här på garaget han är inte så ofta inne men skriv till mig får du hans nummer vid intresse
Vad ska den användas som? Året runt är ju 540 obligatoriskt. M5 passar inte och rostar rejält i golv och dörrar direkt (jag vet det säkert - för har plockat isär både M5or som gått vinter och bara sommar och skillnaden i plåten mellan dom är ENORM). Enbart på sommaren så är det M5 som gäller. M5 är mycket mer körmaskin, men kostnaderna är betydligt högre förstås. Ett besök på M5-forumet är rekommenderat (det borde vara snudd på lag om man inte är en M5-expert själv - med tanke på hur dyrt det kan bli om man köper fel objekt). Där finns trådar och information om princip alla M5 E34 som är till salu på Blocket, AutoPower, även internationellt mm.
Finns gott om lik och oärliga säljare, så håll koll. En bil som sägs vara i toppskick i annonsen kan vara en riktig burk. Lita inte på säljares bedömning. Fråga folk som har koll.
Får du tag på rätt ex är det en kanonbil. Man slutar aldrig imponeras av dom och nu är jag inne på min 6:e själv. För fina original-exemplar är det säkerligen en investering som lönar sig på 5-10 år.