3577
Sök

945 gl-91 helt död

121 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#1
hej, har en volvo gl 91a som helt plötsligt dog för mig, felet är ström relaterat, nju får jag ingen ström nånstans, allt e dött, har följt och kollat alla kablar osv men inte funnit något fel, plz några förslag på vad det kan vara?

mvh daniel

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2010
#2
mätt upp om det är spänning i batteriet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

121 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#3
jo då, det har spänning, testat med 2 olika till och med.

Motborgare
1 099 Inlägg
8 februari 2010
#4
danne1988 skrev:
jo då, det har spänning, testat med 2 olika till och med.

Inga lysen i instrumentpanelen?
Låter som tänningslåset då, isåfall.

-- K

121 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#5
Kavli skrev:
danne1988 skrev:
jo då, det har spänning, testat med 2 olika till och med.

Inga lysen i instrumentpanelen?
Låter som tänningslåset då, isåfall.

-- K

nej, inte ens taklampan lyser :S elelr dörrarna

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2010
#6
kolla hur kablarna vid batteriet ser ut

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

121 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#7
dom ser helt ok ut, jorden har jag också kollat.

21 761 Inlägg
8 februari 2010
#8
Mät med multimetern på polskorna, finns det spänning så flyttar du minusmätpinnen till en karossdel som har bra jord. Är det fortfarande spänning så sätter du plusmätpinnen på någon plusplint, om det nu finns en sån i motorrummet.

Eftersom inte kupebelysningen fungerar så bör inte felet ligga hos tändlåset med tanke på att exempelvis handskfackbelysning och kupebelysning har direktspänning, ofta från en typ av plusplint i motorrummet.

Lyser bromsljuset när du trampar på pedalen?
Fungerar varningsblinkersen?

121 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Mät med multimetern på polskorna, finns det spänning så flyttar du minusmätpinnen till en karossdel som har bra jord. Är det fortfarande spänning så sätter du plusmätpinnen på någon plusplint, om det nu finns en sån i motorrummet.

Eftersom inte kupebelysningen fungerar så bör inte felet ligga hos tändlåset med tanke på att exempelvis handskfackbelysning och kupebelysning har direktspänning, ofta från en typ av plusplint i motorrummet.

Lyser bromsljuset när du trampar på pedalen?
Fungerar varningsblinkersen?

tack för svaren, ska kolla upp det imorgon angående varningsblinkersen och bromsljuset.

il be back smile

121 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#10
allt är dött sad

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2010
#11
har du ström fram till säkrings dosa då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

121 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#12
turboforssen skrev:
har du ström fram till säkrings dosa då?

nej, inte ens det! verkar som om kablarna är helt döda :S

Motborgare
1 099 Inlägg
9 februari 2010
#13
danne1988 skrev:
turboforssen skrev:
har du ström fram till säkrings dosa då?

nej, inte ens det! verkar som om kablarna är helt döda :S

Har du tagit reda på kabeln som går från batteriet till säkringsdosan? --En rätt grov kabel. Det kan vara så att det har korroderat lite förjävligt i kabelskon på batterisida, så det inte blir kontakt. Kolla hur det ser ut där. Annars är det i andra änden problemet är. Det är nästan omöjligt att all magisk rök skall läcka ur en sån kabel utan att det syns på den, i alla fall.

-- K

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 februari 2010
#14
då är det ju bara att mäta från batterit å in i kupen å se vart du har ström å inte
strax innan inte är felet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

121 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#15
Kavli skrev:
danne1988 skrev:
turboforssen skrev:
har du ström fram till säkrings dosa då?

nej, inte ens det! verkar som om kablarna är helt döda :S

Har du tagit reda på kabeln som går från batteriet till säkringsdosan? --En rätt grov kabel. Det kan vara så att det har korroderat lite förjävligt i kabelskon på batterisida, så det inte blir kontakt. Kolla hur det ser ut där. Annars är det i andra änden problemet är. Det är nästan omöjligt att all magisk rök skall läcka ur en sån kabel utan att det syns på den, i alla fall.

-- K

nej det har jag inte kollat, skall kolla det genast när jag tar mig till örebro där bilen tillfälligt står ^^ haha

tack så mycket för svaren big_smile

mvh

121 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#16
kan berätta för er som undrade hur det gick med bilen att den vart såld på plats! problemet blev aldrig löst


Sök