3594
Sök

Volvo V40 t4 eller 2,0t??

22 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har funderingar på att köpa en v40 men vet inte riktigt vilken motor jag ska ha!

Så om nån skulle kunna förklara skillnaden mellan t4 och 2,0t vore jag tacksam.
Jag vet om att t4 ligger på 200 häst och 2,0an på ca 160, men kan inget om motorerna.

Vilken funkar bäst?
Vilken drar minst soppa lr skiljer det ens nått?
Vilken är skönast ?
Skiljer det mkt i försäkringen?
Vilken hade du själv köpt?
Om nån haft en får ni gärna dra lite som är bra att tänka på osv.

Tacksam för alla svar, så jag känner mig osäker just nu!!

Mvh Sebbe

754 Inlägg
4 juli 2010
Jag skulle inte köpt en S40 eller V40 överhuvudtaget då jag har 7 års erfarenhet av min mammas förbannat värdelösa S40 2.0t! tongue Krånglar hela tiden känns det som, trots att den är servad enligt boken osv. Har även snackat med många andra S/V40-ägare som haft liknande problem.

Så jag skulle köpt en 855 eller första V70:n istället, de känns lite mer "välbyggda"...fast jag skulle ju iof inte köpa en Volvo alls...men om jag var tvungen så skulle jag välja någon utav de 2 i den här prisklassen. 

Men lite info:
* Våran drar ca 0.8/mil, morsan som kör...går säkert att få ner en del! wink
* Skön...NEJ! Svampig känsla till 110% vad det gäller chassi, styrning, gas, koppling osv osv.
* Försäkringen är ganska schysst iallafall tror jag, vet inte riktigt priset nu tyvärr.
* Skulle jag köpa en...ALDRIG I LIVET! big_smile

Hoppas jag inte skrämde dig nu bara! tongue Det finns säkert många S/V40 som funkar jättebra, men min erfarenhet av de bilarna är att de suger! cool   

Mvh David

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

22 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
D_Nilsson skrev:
Jag skulle inte köpt en S40 eller V40 överhuvudtaget då jag har 7 års erfarenhet av min mammas förbannat värdelösa S40 2.0t! tongue Krånglar hela tiden känns det som, trots att den är servad enligt boken osv. Har även snackat med många andra S/V40-ägare som haft liknande problem.

Så jag skulle köpt en 855 eller första V70:n istället, de känns lite mer "välbyggda"...fast jag skulle ju iof inte köpa en Volvo alls...men om jag var tvungen så skulle jag välja någon utav de 2 i den här prisklassen. 

Men lite info:
* Skön...NEJ! Svampig känsla till 110% vad det gäller chassi, styrning, gas, koppling osv osv.
* Försäkringen är ganska schysst iallafall tror jag, vet inte riktigt priset nu tyvärr.

Hoppas jag inte skrämde dig nu bara! tongue Det finns säkert många S/V40 som funkar jättebra, men min erfarenhet av de bilarna är att de suger! cool   

Mvh David

Så då skulle du hellre rekomendera en a4 avant då?
1,8t motorn!!

85 Inlägg
4 juli 2010
Min mor köpte en ny V40 2,0T år 2001

Klockren bil, gått utan bekymmer i 19000mil. Drar 0,75l/mil
Alla service är gjord enligt serviceboken.

Dessutom har min bror en V40 2,0T 2001 automat han köpte när den gått 8000mil, har idag gått 17000 problemfria mil.

Så min erfarenhet av dessa bilar är mycket bra..
Rekomenderas stark. Satsa på FasII bara som kom 2001.
Bättre kvalite och trevligare bil överhuvudtaget..

754 Inlägg
4 juli 2010
_zebbe skrev:
D_Nilsson skrev:

Men lite info:

Mvh David

Så då skulle du hellre rekomendera en a4 avant då?
1,8t motorn!!

Ja det skulle jag göra! Audi är riktigt fina! smile Men som sagt, finns säkert kanonbra S/V40, fast jag skulle inte våga chansa tongue

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

jorgen72
4 juli 2010
Jag hade inte köpt någon v40 alls det är skit bilar enligt mej med dålig kvalite o så är dom rostkänsliga, då är det ju bättre o lägga pengarna på en audi ,passat eller saab 9-5 o då hellst en aero

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 juli 2010
Hållbar eller ej (men troligtvis det sista) så är X40 en tråkig och lite skranglig modell och inte i "Volvo-klass". Är du ute efter en Volvo finns det roligare modeller, en 855 eller V70 till exempel?

Annars är A4 1.8t inget dumt alternativ smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juli 2010
jag hänvisar till sökmotorn och rubriksreglerna...  sök och läs tills du hittar nog med info för att kunna solla bort skräpet så att säga

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök