Tänkte berätta en liten historia om en billackerare...
Den 17/4 inhandlades lite stylingdelar till min Mustang. En liten frontläpp och en vinge skulle lackas. Hittade då på en lackerare som verkade seriös, han hade nämligen lackerat dessa delar inte mindre än åt två personer tidigare denna vinter. Dessutom har han lackerat en veteranmustang med fullgott resultat. Han berättade att det var mycket att göra men frågade om det var ok att jag väntade någon vecka vilket det var. Jag frågade en del om färgmatchning och kvalitet på jobbet, jag gjorde det klart att jag var noga med kvalitet. Han uppgav sedan ett pris som jag accepterade utan prut.
Dagen för inlämning av delarna kom efter ungefär tre veckor. Sedan dröjde det två veckor innan jag fick ett samtal om att delarna var klara. Sakerna hämtades och jag antog att lackeraren kunde sitt jobb, därför synades delarna inte noga förrän när det var dags för montering några dagar senare. Fronten var fin men vingen var det sämre med. En böj på vingen saknade färg, ca 2mm gånger hela vingens bredd på undersidan. Denna böj skulle synas när man öppnade bagageluckan vilket gjorde att jag inte accepterade jobbet.
Jag åkte tillbaka med vingen och lackeraren tog tillbaka den utan tjafs och lovade mig att den skulle vara klar till onsdag nästa vecka, detta var då en tisdag. Onsdag kom, fredag kom, veckan blev till ny vecka. Torsdagen veckan därpå, alltså över en vecka efter utsatt tid ringer jag till lackeraren och frågar hur det går. Han säger då att det är så fullt upp och småsaker som vingar osv lackerar han mellan andra jobb. Att detta då var en reklamation spelade ingen roll. Då blev jag sur och sade att jag skulle på en bilträff i helgen och att vingen skulle sitta på bilen då.
Dagen efter var vingen klar men jag jobbade så jag fick skicka min sambo att hämta den. Den hängde då kvar i lackboxen och hon fick hjälpa till att demontera den från ställningen...
Väl hemma från jobbet ser jag det största fuskjobb någonsin skådat. Det är så mycket färg på vingen att det hänger droppar från alla hörn, det är även fem stora dammkorn på en yta av en handflatas storlek samt en ”tryckskada”, som lackeraren uttryckte sig, mitt över vingen.
Då blev jag på ännu sämre humör och ringde upp lackeraren som då tagit helg. Vi kommer överens om att lämna in vingen igen på måndagen.
Måndagen kommer och jag träffar lackeraren, jag frågar honom om jag ska behöva vänta två veckor till nu när dom klantat sig igen. Ja det tyckte han var en rimlig tid. Jag frågade då varför han inte kunde visa lite god vilja och jobba övertid för att få vingen klar. Som svar fick jag att han inte sysslade med övertid längre och att han snart dessutom ska bli pappa igen och kommer vara hemma sina lagstadgade tio dagar.
Två veckor gick igen och jag åkte då ner till lackeraren. Den enda som var där var en anställd som berättade att hans chef, tillika han jag haft att göra med är hemma och har gett order om att inte röra min vinge. Jag säger då att jag åker hem till hans chef och pratar med honom men får en stark uppmanan att inte göra detta, då chefen blir fly förbannad när kunder åker hem till honom. Då förstod jag att allting inte stod rätt till i den firman.
Jag och min sambo åkte då mot hans hem och så fort han fick se oss började han springa mot oss och skrika att vi skulle försvinna från hans mark. Hade inte min sambo varit med hade jag garanterat blivit misshandlad. Han hävdade då att han bara var anställd i firman och saknade allt ansvar. Dock är han med i styrelsen och står som VD på företagets webbsida...
En vecka senare ringer han och meddelar att vingen är klar. Jag åkte dit, tog vingen och stack utan att säga något. Nu fick det vara nog... Vingen ser faktiskt helt ok ut nu. Dock är den full med tvättrepor (fast det är bilen också) samt ett dammkorn. Från första inlämning av vingen till färdigt resultat tog det sju veckor...
Under resans gång har han ljugit ett flertal gånger, varav alla är inspelade. Jag insåg snabbt att om jag måste dra ärendet till konsumentverket eller vilka som nu hjälper en behöver jag bevis. Så jag har bandat alla samtal och spelat in alla konversationer på plats hos lackeraren. Det råder jag er också att göra om ni ingår muntliga avtal, vilket man ofta gör när det gäller denna typen av tjänster.
Denna tråd är tänkt som en berättelse, jag säger inte att denna firman alltid är på det här sättet och jag säger inte att ni inte får ha att göra med dom. Men av allt bra man hört behöver även det dåliga komma fram. Lägger in en länk till webbsidan så ni vet vilken firma det är: http://www.uppsalabillackering.se/
Den 17/4 inhandlades lite stylingdelar till min Mustang. En liten frontläpp och en vinge skulle lackas. Hittade då på en lackerare som verkade seriös, han hade nämligen lackerat dessa delar inte mindre än åt två personer tidigare denna vinter. Dessutom har han lackerat en veteranmustang med fullgott resultat. Han berättade att det var mycket att göra men frågade om det var ok att jag väntade någon vecka vilket det var. Jag frågade en del om färgmatchning och kvalitet på jobbet, jag gjorde det klart att jag var noga med kvalitet. Han uppgav sedan ett pris som jag accepterade utan prut.
Dagen för inlämning av delarna kom efter ungefär tre veckor. Sedan dröjde det två veckor innan jag fick ett samtal om att delarna var klara. Sakerna hämtades och jag antog att lackeraren kunde sitt jobb, därför synades delarna inte noga förrän när det var dags för montering några dagar senare. Fronten var fin men vingen var det sämre med. En böj på vingen saknade färg, ca 2mm gånger hela vingens bredd på undersidan. Denna böj skulle synas när man öppnade bagageluckan vilket gjorde att jag inte accepterade jobbet.
Jag åkte tillbaka med vingen och lackeraren tog tillbaka den utan tjafs och lovade mig att den skulle vara klar till onsdag nästa vecka, detta var då en tisdag. Onsdag kom, fredag kom, veckan blev till ny vecka. Torsdagen veckan därpå, alltså över en vecka efter utsatt tid ringer jag till lackeraren och frågar hur det går. Han säger då att det är så fullt upp och småsaker som vingar osv lackerar han mellan andra jobb. Att detta då var en reklamation spelade ingen roll. Då blev jag sur och sade att jag skulle på en bilträff i helgen och att vingen skulle sitta på bilen då.
Dagen efter var vingen klar men jag jobbade så jag fick skicka min sambo att hämta den. Den hängde då kvar i lackboxen och hon fick hjälpa till att demontera den från ställningen...
Väl hemma från jobbet ser jag det största fuskjobb någonsin skådat. Det är så mycket färg på vingen att det hänger droppar från alla hörn, det är även fem stora dammkorn på en yta av en handflatas storlek samt en ”tryckskada”, som lackeraren uttryckte sig, mitt över vingen.
Då blev jag på ännu sämre humör och ringde upp lackeraren som då tagit helg. Vi kommer överens om att lämna in vingen igen på måndagen.
Måndagen kommer och jag träffar lackeraren, jag frågar honom om jag ska behöva vänta två veckor till nu när dom klantat sig igen. Ja det tyckte han var en rimlig tid. Jag frågade då varför han inte kunde visa lite god vilja och jobba övertid för att få vingen klar. Som svar fick jag att han inte sysslade med övertid längre och att han snart dessutom ska bli pappa igen och kommer vara hemma sina lagstadgade tio dagar.
Två veckor gick igen och jag åkte då ner till lackeraren. Den enda som var där var en anställd som berättade att hans chef, tillika han jag haft att göra med är hemma och har gett order om att inte röra min vinge. Jag säger då att jag åker hem till hans chef och pratar med honom men får en stark uppmanan att inte göra detta, då chefen blir fly förbannad när kunder åker hem till honom. Då förstod jag att allting inte stod rätt till i den firman.
Jag och min sambo åkte då mot hans hem och så fort han fick se oss började han springa mot oss och skrika att vi skulle försvinna från hans mark. Hade inte min sambo varit med hade jag garanterat blivit misshandlad. Han hävdade då att han bara var anställd i firman och saknade allt ansvar. Dock är han med i styrelsen och står som VD på företagets webbsida...
En vecka senare ringer han och meddelar att vingen är klar. Jag åkte dit, tog vingen och stack utan att säga något. Nu fick det vara nog... Vingen ser faktiskt helt ok ut nu. Dock är den full med tvättrepor (fast det är bilen också) samt ett dammkorn. Från första inlämning av vingen till färdigt resultat tog det sju veckor...
Under resans gång har han ljugit ett flertal gånger, varav alla är inspelade. Jag insåg snabbt att om jag måste dra ärendet till konsumentverket eller vilka som nu hjälper en behöver jag bevis. Så jag har bandat alla samtal och spelat in alla konversationer på plats hos lackeraren. Det råder jag er också att göra om ni ingår muntliga avtal, vilket man ofta gör när det gäller denna typen av tjänster.
Denna tråd är tänkt som en berättelse, jag säger inte att denna firman alltid är på det här sättet och jag säger inte att ni inte får ha att göra med dom. Men av allt bra man hört behöver även det dåliga komma fram. Lägger in en länk till webbsidan så ni vet vilken firma det är: http://www.uppsalabillackering.se/
0
0
0
0