2534
Sök

8 mm2, räcker?

53 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
hej!

Ska installera en baslåda med inbyggt slutsteg.

En kompis sa att 8mm2 skulle räcka, nu blev jag orolig för att det är för lite. Har läst faq:en men vill ändå höra vad ni säger.

Vad säger ni`?

infro som lådan:

10" Portad låda

Aluminium kon

500 Watt

Frekvensomfång 35Hz-300Hz

Känslighet 95dB

Slutsteg på 150W RMS

Justerbara filter

600W Max-effekt

ÄR det en bra låda för örvigt?

tacksam för svar!
Senast redigerat av arvidj (31 oktober 2006)

21 761 Inlägg
31 oktober 2006
Svårt att säga om lådan är bra, vet ju inte vilket märke det handlar om.

8mm2 är lite klent. Jag skulle hellre ta minst 21mm2 för att kunna sätta ett större steg i framtiden.

53 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
Är det klent ur säkerhetssynpunkt elelr enbart ifall jag skulle vilja montera ett större steg i framtiden?

Det är en mutant, hade gärna länkat, men det funkar inte, köpt på netonnet, art nummer: 106874

590 Inlägg
31 oktober 2006
Det bror ju på hur långt det är mellan Batteri o slutsteg också. men 8 är väl i minsta laget! lika bra o lägga till lite pengar o köra på en fetare kabel för vidare slutsteg?

53 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
Det är från batteriet till bagaget på min lilla 306:a.

Javisst, frågan är bara om jag kan ändra ordern, det är därför jag frågar om risker framförallt, vill jag ha ett fetare steg så tar jag det de dagen det kommer. Är mest orolig för att det ska kista sig totalt med 8mm2..

590 Inlägg
31 oktober 2006
hmm. men om steget drar mer än 20A så är det nog bättre med fetare kabel. tro inte det är någon fara med det lilla steget du har nu. men alltid bäst med större kabel.! kolla magazinet på Nardik.se där står det rätt bra fakta om det.

21 761 Inlägg
31 oktober 2006
Ur säkerhetssynpunkt är det inte för klent, är bara säkringen rätt dimensionerad så ska inget hända normalt sett.

458 Inlägg
1 november 2006
Säger som dom andra lika bra att dra bak en grovare kabel, dels för att slippa dra en
senare igen och för att ifall det inte skulle räcka med ström m.m så slipper du ju åka in
och köpa en till och göra om detta!

Lycka till!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 november 2006
storleken på kabeln bör räcka, jar har inga formler kvar efter skolan, men ett sånt "litet" slutsteg (150RMS) behöver ingen monsterkabel. tror till och med att en 4mm2 hade räckt, men många vill dra en monsterkabel just pga att motståndet i kabeln varierar med arean (därav minimera motståndet). detta är dock inte en märkbar skillnad (skulle vart kul att testa med ett blindtest)

Dock så skadar det inte att dra en för stor kabel, men om du redan köpt 8mm2 så kör på det!

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

1 688 Inlägg
1 november 2006
Kvaliteten på kabeln avgör oftast hur mycket ström som kan passera genom den.
Säkra av kabeln med en 40Amp säkring till att börja med, skulle säkringen utlösas så kan du känna på kabeln om den är kokhet, är den inte det så är det steget som drar mer ström än 40Amp, då kan du byta till en 60Amp säkring, så vet du att du håller dig inom säkerhetsgränserna smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

53 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
Tackar för informationen!

50 Inlägg
1 november 2006
det räcker jag kör med 8 på ett i princip likadant "system" det räcker.... Men som sagt alltid bättre att dra grövre (ångrat mig).

Sök