3683
Sök

Knepig aceleration saab 9-5 aero nordic st2

43 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Hoj!

Har en saab 9-5 aero -02 nordic steg 2 som beter sig lite halvkonstigt vid aceleration.

Om man åker på 3an i ca 60km/h, o stämplar fullgas så går den hur fint som helst fram till ca 80. När man kommer upp i 80km/h tar den en liten paus i acelerationen (turbomätaren är fortfarande i halva röda fältet) för att sedan vid typ 95-100km/h gå för fullt igen.

Någon som har någon ide om vad som kan vara fel.?

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

724 Inlägg
8 juli 2010
vid 80km/h på 3:an borde du ha fullt ladd..kan ju va att den dra tjuvluft, börja iaf att kolla alla slangar osv.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
8 juli 2010
Hej!

Pröva med en annan tändkassett. Låter som att den sänker laddtrycket för att det spikar.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

43 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
UhrJr skrev:
Hej!

Pröva med en annan tändkassett. Låter som att den sänker laddtrycket för att det spikar.

Ok, tack! Det ska jag göra, är det skadligt för motorn om man kört med det så ett tag?

Vad är "spikar" igentligen?
Senast redigerat av AIK-1891 (8 juli 2010)

724 Inlägg
8 juli 2010
att man har okontrollerad antändning av bensinen
dvs att bensinen själv antänds i fel tid i komp./antändnings cyckeln.
detta pga av att värmen/trycket är förhögt lr för lite besin/för lågt oktan tal så bensinen självdetonerar.

43 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Aha..
Så kan man bli av med spikningar om man tankar 98 eller v-power ist. för 95?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 juli 2010
chippade bilar ska väll köras på 98 okt för max prestanda.. prova att byta kasseten med nån polare och se om det blir någon skillnad

2slow

839 Inlägg
9 juli 2010
azid skrev:
chippade bilar ska väll köras på 98 okt för max prestanda.. prova att byta kasseten med nån polare och se om det blir någon skillnad

Stämmer till 100%.
Aldrig 95 oktan i en trimmad bil. Inte om du ska gasa i varje fall.

43 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
UhrJr skrev:
azid skrev:

Stämmer till 100%.

Jo, det vet jag. Men när jag frågade nordic så sa dom att det inte spelar någon större roll. Men jag kan ju ha fattat fel (Inte helt ovanligt:))

839 Inlägg
9 juli 2010
AIK-1891 skrev:
UhrJr skrev:
azid skrev:

Stämmer till 100%.

Jo, det vet jag. Men när jag frågade nordic så sa dom att det inte spelar någon större roll. Men jag kan ju ha fattat fel (Inte helt ovanligt:))

Det betvivlar jag, vi har alltid varit noga med att påpeka detta. Står dessutom i certifikatet man får vid trimningstillfälle.

Men pröva som sagt att fylla i med 98 oktan när det blir dags. blir det inte bättre då så testa med en annan kassett.

43 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
UhrJr skrev:
AIK-1891 skrev:
UhrJr skrev:

Stämmer till 100%.

Det betvivlar jag, vi har alltid varit noga med att påpeka detta. Står dessutom i certifikatet man får vid trimningstillfälle.

Men pröva som sagt att fylla i med 98 oktan när det blir dags. blir det inte bättre då så testa med en annan kassett.

Jaja.. skit samma! jag får skylla på JET som slutat med 98!

Bytte iaf. kassett idag, och den gick klockrent. Blev en rejäl skillnad.
+ att jag tankat V-Power.

Tack för hjälpen!

Sök