3919
Sök

Denver CAP-4100 4-kanals slutsteg, vilka högtalare?

9 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Hej!
Jag funtar på att lära mig lite om hur man sätter in ett slutsteg i bilen. Jag vill komma undan så billigt som möjligt och hittade detta Denver slutsteg.
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/

--------------------------------------------------------------------------------
Denver CAP-4100 är ett kraftfullt men samtidigt elegant designat slutsteg som levererar hela 4x120 W RMS vid 4 ohm. Slutsteget är även bryggbart till 2x240 W RMS vid 4 ohm.

Inbyggt hög- och lågpassfilter, ställbart högpassfilter (50-500 Hz) samt lågpassfilter (50-250 Hz). Slutsteget är byggt med rejäl kvalitet och huserar i ett tåligt alumiumkabinet.

Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
Högpassfilter: 50- 509 Hz
Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260

Anslutningar:
2 x 2 par RCA-in (höger/vänster kanal fram/bak)
Högtalarterminaler för inkoppling av upp till 6 högtalare.
--------------------------------------------------------------------------------

Till det slutsteget vill jag ha 4st högtalare.
Vad tror ni om 4st av dessa?
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 2412.4691/

-----------------------------------------------------------
4 tums högkvalitativ bilstereohögtalare på 90 W RMS effekttålighet som levererar en ren, naturlig ljudbild med bra tryck.
Frekvensomfång på 100 – 2000 Hz.
Uppbyggd av noga utvalda material för att både baselementet och diskanten skall leverera maximal detaljrikedom oavsett signalkälla.
Impedance på 4 ohm och känslighet på 87 dB.
------------------------------------------------------------

Är dom för klena för att ge ett skönt ljud ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juli 2010
Vad ska du sätta sakerna i för bil? Ju större högtalare du får plats med desto mer bas kan dom avge, enbart 4" kan bli lite klent.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
10 juli 2010
Nu har det inte så mycket med saken att göra, men MT407 tål 30 WRMS (inte 90 WRMS). Ville bara påpeka. CAP-4100 ger dessutom 4x60 WRMS vid 4 Ohm enligt manualen, det står tyvärr inte vilken effekt det ger i 2 Ohm. Personligen tror jag knappast att det ger 4x120 WRMS vid 2 Ohm, men det är ju bara spekulationer.

Annars håller jag med ChriZtoffer, ett större element (i samma serie) brukar generellt sett spela mer bas. 4" högtalare i allmänhet kan iof ge ett "bra" ljud, men kännbar bas kan de inte ge. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 juli 2010)

9 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad ska du sätta sakerna i för bil? Ju större högtalare du får plats med desto mer bas kan dom avge, enbart 4" kan bli lite klent.

Jag har en Daewoo lanos tongue Storleksmässigt är den ungerfär som en golf.
Jag kollade på 4" högtalare för att det verkade rätt tight med plats. Ifs kollade jag jag på de bakre, så om det går kanske man kan sätta in 2st 4" bak och 2st 5,2" fram?
Drönirettab skrev:
Nu har det inte så mycket med saken att göra, men MT407 tål 30 WRMS (inte 90 WRMS). Ville bara påpeka. CAP-4100 ger dessutom 4x60 WRMS vid 4 Ohm enligt manualen, det står tyvärr inte vilken effekt det ger i 2 Ohm. Personligen tror jag knappast att det ger 4x120 WRMS vid 2 Ohm, men det är ju bara spekulationer.

Annars håller jag med ChriZtoffer, ett större element (i samma serie) brukar generellt sett spela mer bas. 4" högtalare i allmänhet kan iof ge ett "bra" ljud, men kännbar bas kan de inte ge. smile

Jag kopierade bara och klistrade vad som stod på hemsidan, jag vet inte vad W RMS är iht tongue
Vet inte heler skillnaden att ha 2 och 4 ohm smile Jag ville kolla om jag hittar ett bra billigt paket innan jag sätter mig djupare in i saken. Ifall jag inte hittar något som passar mig och verkar bra så ville jag inte läsa på "i önödan" tongue

Bas vore schysst att ha men känner inte att jag behöver någon megabas. Helre schysst ljud med bra mellanregister och lite sämre bas.

Mvh

21 761 Inlägg
10 juli 2010
Om det får plats med 5,25" fram så välj gärna den storleken. De saker som du funderar på är ju definitivt inte några "värstingsaker", men eftersom du inte är ute efter mycket bas eller superfin ljudkvalitet så duger säkert dessa grejor.

Jag kan inte ge alternativa förslag på saker som låter bättre för samma peng, det får i så fall andra ge råd om.

Även fast det rör sig om "billiga" stereoprylar så bör du ändå montera dem på ett riktigt sätt, dvs se till att alla dörrhögtalare sitter tätt+stumt mot dörrsidorna och använd rätt kabeldimension+säkring till stegets strömkablar. smile

9 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om det får plats med 5,25" fram så välj gärna den storleken. De saker som du funderar på är ju definitivt inte några "värstingsaker", men eftersom du inte är ute efter mycket bas eller superfin ljudkvalitet så duger säkert dessa grejor.

Jag kan inte ge alternativa förslag på saker som låter bättre för samma peng, det får i så fall andra ge råd om.

Även fast det rör sig om "billiga" stereoprylar så bör du ändå montera dem på ett riktigt sätt, dvs se till att alla dörrhögtalare sitter tätt+stumt mot dörrsidorna och använd rätt kabeldimension+säkring till stegets strömkablar. smile

Ok, jag ska skvruva ut en fram och en bak för att kolla om det går att få in något större.
Jag hittade nu detta paket som jag tycker verkar schysst.
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4347
Tror dock de är för stora. hmm
Vad kostar alla grejer (sladdar osv) utöver själva paketet?

Jag vet att jag hittar info om detta i forumet sen när jag sätter mig in i det men tänkte fråga eftersom jag är nyfiken. Säkringen som ska gå mellan strömmen och slutsteget, är det bilens säkrings box jag kopplar in det i eller att det bara finns en säkring mellan någonstanns?

Går det göra om sitt bilstereo paket för användning hemma evntuellt om min bil skulle skrotas i framtiden?

21 761 Inlägg
12 juli 2010
knasenn skrev:
Jag hittade nu detta paket som jag tycker verkar schysst.
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4347
Tror dock de är för stora. hmm

Det där steget verkar ha ungefär samma prestanda som CAP-4100, skiljer inte så väldigt mycket. Maxeffekten är absolut inget att bry sig om.

knasenn skrev:
Vad kostar alla grejer (sladdar osv) utöver själva paketet?

Om du köper från Billebro så får du nog köpa "lösa delar", men hos Netonnet finns ett kabelpaket som funkar till de saker som du funderar på http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 5717.4704/

Det finns även ett billigare paket, men högtalarkabeln i detta paket är endast 2 m lång och är dessutom onödigt grov enligt mig.

knasenn skrev:
Säkringen som ska gå mellan strömmen och slutsteget, är det bilens säkrings box jag kopplar in det i eller att det bara finns en säkring mellan någonstanns?

Den ska sitta på grova pluskabeln mellan batteri och slutsteg, högst 30 cm från batteriet. Just den säkringen är bara till för att skydda kabeln mot kabelbrand ifall den skulle kortslutas.

knasenn skrev:
Går det göra om sitt bilstereo paket för användning hemma evntuellt om min bil skulle skrotas i framtiden?

Man kan använda bilstereo inomhus, det gäller att ha någonting som ger 12-14 V spänning och orkar med den ström som steget drar. Spelar man inte så högt och att steget inte är så kraftigt, då kan det funka med ett kraftigt nätaggregat från tex en dator.

Annars är batteri+batteriladdare en sak som en del använder för att driva bilstereo inomhus, men man får tänka på detta med gasen från batteriet. Det ska helst vara ett slutet batteri. smile

Sök