Jag har lite problem med min Saab. har köpt ett sportluftfilter från Biltema (valde det billigaste jag hittade) Men har en aning problem med monteringen av det har inte så mycket kunskap. Tydligen så sitter luftburken ihop med bränsleinspruts "grejen" på något sätt?? Har någon en aning om hur man kan montera det?
Eller borde jag köpa ett öppet filter istället för biltema-filtret och montera direkt på röret som går från turbon, och ta bort luftburken helt?
Yes... Ett gammalt hederligt K-jetronic Vet inte hur det ser ut på saabarna förvisso! Men sitter filtret i en plastlådda som är skruvad i "den där konstiga aluburken" så är det nog rätt kört, vad gäller ett koniskt sportfilter iallafall
Till golfarna fanns det utbytes burkar å köpa förr i tiden! Men tvivelaktigt om det finns till saab i dagsläget.. Panelfilter är nog det ända rätta, tyvärr.
Vill man däremot ha nåt å krabba med, så kan man ju bygga en ny låda med röranslutning på! Finns ju en viss chans att underdelen från volvo 240 (Med k-jet, naturligtvis) kan passa direkt på????
Ja filtret sitter i en plastlåda under "alugrejen"
Situationen är så här, jag hade fått för mig att systemet var samma som på 900 t16, men tydligen så var det helt annorlunda på dom (k-jet 2 tror jag dom hade?). Hade det varit sånt system på min t8 så hade det passat med koniskt sportluftfilter tror jag
Har nämligen kollat på olika t16 projekt på nätet, trodde det var samma på min t8 hade kanske varit smart att öppna huven och kolla på min bil innan jag köpte filtret? ibland är man bra korkad...
Så du säger alltså att jag måste bygga ny låda osv... för att det ska funka? Kommer det ens att bli någon ljudskillnad med sportluftfilter på? Eller har du något helt annat tips kanske, typ borra hål i plastlådan för bättre luftflöde? redneckstyle?
Ja alla t8 har tyvär det mekaniska, men lite charmiga sprutet. Men om man kan lite el så är det inte för svårt att haka i ett bosch LH elektroniskt sprut istället. Och då rekomenderar jag en 16v topp för enkelhetens skulle. Eller en hel motor om det spårar ur totalt.
Men åter till verkligheten. Jo, det har förekommit att man borrat lite hål i stora plasthinken som org luftfilter sitter fast i för lite mera flöde. Men det ger väll inte nått häftig ljud sådär direkt. Dumpen kommer inte höras ändå.
Ta tillvara en annan liten rolig grej med 900-ans motor, det latjo grenröret. Om man tex rycker väck ena (eller båda som lillebror min) ljuddämparen så får man ett mycket karakteristiskt avgasljud. Jag jämför det närmast med subaru boxer-motorer faktiskt.
Har sett flera varianter på olika luftfilterlösningar till T8:orna. Burk med rör till fronten, ´tom burk med nytt rör som man sätter ett koniskt filter på, hål i plåten på undersidan. Skall man välja någon är det väl den första som är mest lämplig.
Jag tycker du skall lämna tillbaka ditt filter och antingen köpa en insatsfilter eller helt enkelt åka original. Koncentrera dig istället på avgassidan, där kan man få skönsång istället
wadde skrev:
Om man tex rycker väck ena (eller båda som lillebror min) ljuddämparen så får man ett mycket karakteristiskt avgasljud. Jag jämför det närmast med subaru boxer-motorer faktiskt.
Ånä.....En T8/T16 låter betydligt bättre än en Subaru
Så det bästa jag kan göra med det är alltså att dra ett rör från plastburken till fronten, och sätta filtret där? låter dock klabbigt för där e ju inte så mycket plats om jag inte har fel...
Eller så kör jag helt enkelt med original då... har sparat kvittot till biltemafiltret som tur e...
Men över till avgassidan då då vilken dämpare är bäst att plocka av? och, är det lagligt med den ljudnivån? har någon lite andra tips vad man kan göra med avgassystemet?
Men över till avgassidan då då vilken dämpare är bäst att plocka av? och, är det lagligt med den ljudnivån? har någon lite andra tips vad man kan göra med avgassystemet?
Tack så mycket!
Ta den bakom bakaxeln. Enklast. Ersätt med rör Nej om du har iaf en dämpare så ska dom inte klaga tror jag. Lillebror fick däremot nerslag på sin med inga dämpare alls. Ingen katalysator heller, så flygplansljud var det.
På min gamla t8 så slet jag bort luftburken (eller om det var den undre delen av den) och monterade ett öppet filter direkt på röret där. Lite mäck men gick skapligt
wadde: Okej, då måste man ha svets vilket jag inte har själv.. men känner en del som har, så får se hur det blir med det.... Haha ja jag kan tänka mig att det dönade en hel del
index: ok tack för tipset! funderade på den lösningen sj faktiskt
Förresten så har jag börjat lacka om saaben lite, all plastdelar på utsidan hade jag tänkt ska bli svarta. kofångare fram och bak, lister som går runt bilen, luftintagen på sidorna etc... är för tillfället väldigt matta, dessutom har färgen flagnat lite. så det ska fixas : http://img17.imageshack.us/i/dsc00439kc.jpg/
Sen ska jag fixa det hängande innertaket. haha så fult... är det bara att riva ner och sen typ limma på nytt eller? var köper man sånt tyg nånstans? : http://img121.imageshack.us/i/dsc00446vz.jpg/
Bara så ni vet vad jag har planerat lite, typ kommentera om ni vill och ge mig tips vad ni tycker jag ska göra mer. Och ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna.
BTW en annan fråga, min bil har intercooler. Är det original på t8 eller??
jajjemen, kom 86
Aha okej! tack för det snabba svaret fet 900 du har förresten! ville ha en 900ng egentligen, med turbo. Men svårt att hitta en som var billig nog...... så fick bli den jag har istället!