3846
Sök

Knackande ljud i motorn(bara på tomgång), audi a4 - 02a

4 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej, åker en audi a4 av årsmodel 02.

Har fått ett knackande ljud i motorn när den står på tomgång, om ni knackar i bordet snabbt och högt, ungeför så låter min motor just nu!

Har varit hos Bilmetro där de säger att det är kamspännaren som måste fixas till och hos en en annan bilfirma säger de att det är oljetrålet(?) som måste bytas ut osv.

Har tid hos Bilmetro om 1 vecka, och hos den andra om 2 veckor, vad ska man satsa på?

Vad tror ni?

Edit: knackar bara på tomgång

Mvh
Senast redigerat av teazer (14 juli 2010)

888 Inlägg
14 juli 2010
#2
Vilken motor?

4 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#3
1.8t om det är du undrar smile

690 Inlägg
14 juli 2010
#4
ett tickande ljud är ganska normalt på dom flesta 1.8T motorer från VAG.
Det där knackandet är också ganska vanligt och vad jag har hört så kan det bero på både kamkedjesträckaren, men även på en av koksning av oljan sk Oil Sludge...
Hur långt har bilen gått? är den longlife servad endast?

44 Inlägg
14 juli 2010
#5
måste vara kedjan i bakkant på motorn, de brukar tick på tomgång, ta en skruvmejsel och lyssna i bakkant på motorn.  man brukar byta kedja, spännare och kammomställaren (vet inte vad det heter, kallar det så:D) som jag kommer ihåg det, gick delarna på 10 000. men tycker inte du ska oroa dig sitter bara här vi dator skärmen och kan varken se elle höra hur det låter, men det är dock ett väldigt vanligt fel på de lite nyare modellerna.

boka tid på metro verkstaden, de har get vettigaste svar tycker jag.!

485 Inlägg
14 juli 2010
#6
vanligt på audimotorer. byt till tjockare olja så kommer det att bli tyst igen smile

690 Inlägg
14 juli 2010
#7
Sam1r skrev:
vanligt på audimotorer. byt till tjockare olja så kommer det att bli tyst igen smile

Både ja och nej... Vissa har fått bort missljudet med tjockare olja och vissa inte... vissa har fått andra problem och även mer knackningar av tjockare olja...

Sen är det väl egentligen bara ett sätt att dölja ett problem som finns, även om det är vanligt...


Jag tror inte det här är det vanliga diesel liknande tickande ljudet som trådskaparen har, utan ett hårdare knackande som man absolut bör vara mer uppmärksam på! (även om detta också är vanligt förekommande och inte behöver vara något farligare problem så kan det likaväl vara)

4 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#8
AEN skrev:
ett tickande ljud är ganska normalt på dom flesta 1.8T motorer från VAG.
Det där knackandet är också ganska vanligt och vad jag har hört så kan det bero på både kamkedjesträckaren, men även på en av koksning av oljan sk Oil Sludge...
Hur långt har bilen gått? är den longlife servad endast?

Bilen har gått max 13.500 mil och den vart servad förra sommaren, long life vet jag inte om de var. men servad vart den iaf

Japp, det inte det vanliga diesel knackandet. Är ett hårt knackande. Jag kör på att byta oljesakerna först. Fast fortsätt komma med förslag


MVh

690 Inlägg
14 juli 2010
#9
Dax att byta kamrem, vattenpump osv!! om inte det redan är gjort?!?

485 Inlägg
14 juli 2010
#10
teazer skrev:
AEN skrev:
ett tickande ljud är ganska normalt på dom flesta 1.8T motorer från VAG.
Det där knackandet är också ganska vanligt och vad jag har hört så kan det bero på både kamkedjesträckaren, men även på en av koksning av oljan sk Oil Sludge...
Hur långt har bilen gått? är den longlife servad endast?

Bilen har gått max 13.500 mil och den vart servad förra sommaren, long life vet jag inte om de var. men servad vart den iaf

Japp, det inte det vanliga diesel knackandet. Är ett hårt knackande. Jag kör på att byta oljesakerna först. Fast fortsätt komma med förslag


MVh

jag använde castrol magnatic 10w40 oljan. då blev motorn tyst smile finns på mekonomen. 499 har jag för mig

690 Inlägg
14 juli 2010
#11
Hur funkar den på vintern när det är massa kallt ute?

4 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#12
jag tror inte att jag byter till tjockare olja kommer vara bra. Jag kommer nog bara skjuta på problemet, "gömma" det

Kamren byter jag vid 17.000 mil om inte den blir dålig tidigare
Senast redigerat av teazer (14 juli 2010)

690 Inlägg
14 juli 2010
#13
teazer skrev:
jag tror inte att jag byter till tjockare olja kommer vara bra. Jag kommer nog bara skjuta på problemet, "gömma" det

Kamren byter jag vid 17.000 mil om inte den blir dålig tidigare

Ok.. tror du gör rätt i det med oljan där... ev så kan ett annat märke göra susen, men håll dig till 5w-30 om du inte bara ska köra bana med den
Ett lite större filter kan man montera så får man i några dl olja till

Kamremmen mm är rekommenderat att byta vid 12000mil eller ca 6 år...
kan säkert hålla till 18000mil, men många rasar innan...
Senast redigerat av AEN (14 juli 2010)


Sök