3846
Sök

SAAB 93 Radio antenn

369 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Hej! Har en liten fråga.. Orginal på min saab 93 -02a sitter det ju en antenn som ungefär är lagom till att kommunicera med månen wink  Men förra ägaren monterade bort den så nu har jag ingen antenn och mottagningen är inte heller då så bra.. Så tänkte jag att jag ska köpa en radioantenn (hajfena) där det sitter en hajfena idag fast tror inte det är antenn utan att det sitter där mest för syns skull... Är det knepigt att kolla åt hajfenan uppe på taket innefrån?  Hur monterar jag ner taket osv?  och var är antenn sladden dragen från radion till org antennen? roll   

Robin! cool

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

1 036 Inlägg
25 augusti 2008
de e nog mycket jobb med de tror jag..
kan du int köpa en beg el antenn?

369 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Hade helst kopplat till hajfenan så man slipper ngn ful anten som sticker upp!

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

(none)
1 725 Inlägg
25 augusti 2008
Tjena! Det där är inga probs. Den hajfenan du har är bara en modul. Så det du kan göra är att skaffa en viggen antenn. Finns en look a like Viggen antenn på www.speedparts.se Tycker den är helt okey allt!!

För att lossa hajfenan ser du bara till att lossa innertaket, längst bak. Så öppna upp den längst bak och för in handen där med rätt hylsnyckel bara. Kommer inte ihåg vilken fattning den har, men svårare än så är de inte att lossa den.

Om du sen ska ha en viggen antenn så får du säga till om du ska koppla in den.

Lycka till!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Saab
344 Inlägg
25 augusti 2008
passar på och lånar tråden lite då wink ska köpa viggen vinge snart, och man måste ju ta bort antennen och sätta en hajfena på taket, hur ska man gå till väga då? eller lägga en antenn i c stolpen, eller hur gör man ? tongueP

(none)
1 725 Inlägg
26 augusti 2008
keffy89 skrev:
passar på och lånar tråden lite då wink ska köpa viggen vinge snart, och man måste ju ta bort antennen och sätta en hajfena på taket, hur ska man gå till väga då? eller lägga en antenn i c stolpen, eller hur gör man ? tongueP

har du någon hajfena modul på din bil NU? om du har de så blir det ju självklart att du skaffar viggen antennen och ersätter hajfenan med den.

Om du INTE har de, så gör du som du nämde ja. Ta bort ditt orginal sprö (el-antenn) och skaffar en
billig historia av antenn och sätter den i c-stolpen. Det har jag gjort på någtra stycken och de funkar bra.
Då du lossar din el-antenn så är det bara att skruva av den och ta loss två kablar. De två kablarna sätter du buslätt ihop med den nya antenn du skaffar som du då gömmer i c-stolpen, långt upp där.

Lycka till!

//Jonas
Senast redigerat av Braather (24 oktober 2008)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 oktober 2008
Väääcker liv i denna TRÅDEN!

tänkte kolla, om min vanliga antenn ( Inte den på taket ) utan den som sitter på sidan av bagageluckan inte åker upp av sig själv , och jag vill byta denna, räcker att ta av sidosaken och så kan ja byta den.. Men saken är jag hittar ingen anteenn spm ja kan sätta där.. Hittar Takantenn & hajfenna, men det kan man väl inte sätta där?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

(none)
1 725 Inlägg
24 oktober 2008
emijl skrev:

tänkte kolla, om min vanliga antenn ( Inte den på taket ) utan den som sitter på sidan av bagageluckan inte åker upp av sig själv , och jag vill byta denna, räcker att ta av sidosaken och så kan ja byta den.. Men saken är jag hittar ingen anteenn spm ja kan sätta där.. Hittar Takantenn & hajfenna, men det kan man väl inte sätta där?

Vill du ta bort din EL-antenn som du har nu och ersätta med ett vanligt sprö?

43 Inlägg
1 juni 2009
Braather skrev:
emijl skrev:

Lånar tråd, kan man bara skruva bort EL-antennen? Tänkte är ganska sjukt fult och jobbigt när den åker upp och ner hela tiden, ser fan ut som en telefonmast, är de bara ta shiftnyckeln och dra upp eller?

1 036 Inlägg
1 juni 2009
Lacke1338 skrev:
Braather skrev:
emijl skrev:

Lånar tråd, kan man bara skruva bort EL-antennen? Tänkte är ganska sjukt fult och jobbigt när den åker upp och ner hela tiden, ser fan ut som en telefonmast, är de bara ta shiftnyckeln och dra upp eller?

jag har monterat en on/off knapp i bagaget så man kan styra själv om den vill gå upp eller inte.. big_smile

43 Inlägg
1 juni 2009
Men man kan ta en shiftnyckel å skruva bort den bara? Tänkte när de är som en mutter där uppe. Eller måste man ta bort massa annat skit?

(none)
1 725 Inlägg
1 juni 2009
Om du inte vill skruva bort den helt till att börja med, för att du inte har den plugg som finns att ersätta hålet som blir efter att du tagit bort antennen, så kan du bara dra ut säkringen. Har för mig att det är en ensam säkring för just antennen.

//Jonas

1 122 Inlägg
21 juli 2009
ja kopplade till en oanvänd orginal knapp fram på min saab. Bara kolla kablarna till stereon och fixa. Då kan du hissa skiten när du vill wink

gasa nu foer faen!

Dåre
274 Inlägg
27 februari 2010
Har beställt en viggen tak-antenn med fäste och plugg för gamla elantennen..
Hur lätt är det att dra antenn kabeln sedan och kan man lätt dra om den som gått till elantennen ?
Eller är det lättare att dra en helt ny från stereo kanske ?
Vad är de andra 2 kablarna i fästet(fenan) för något ? Radio/Telefon?/ ??

Ät mig

77 Inlägg
15 juli 2010
Köpte min Viggenantenn "Viggenlook" från SP, ha monterat den o den sitter på plats, dock ha jag en fråga hur man ska lösa inkopplingen ? sladden är en HAN-kontakt / HAN stickkontakt, den passar inte alls med den kontakten från de gamla  el-antennen, någon som ha lösning? Drog sladden där den gamla el-antennen satt så länge,

MVH

Sök