Nu är det så att bilen *golf 2* 90 års blir väldigt varm alltså stiger när jag står i bilkö eller på tomgång över normalvärde har inte vela testa hur långt den går och slangarna blir blir hårda och varma vet ej om dom ska bli hårda är inte så jävlans duktig på sånt. och fundera på om det är luft i systemet eller om det är vattenpumpen eller kan det vara skit i kylaren? det är en ny växellåda eller ja begagnad och ny kamrem, men jag tror inte att det är för kamremen är ditsatt fel för den blev varm av det tidigare. är väldigt tacksam för alla svar
Kan också kolla termostaten , den ska känna av när motorn blir varm och sätta i gång kylfläkten . Om den inte fungerar så startar inte fläkten och då kokar motorn
Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
har inte riktigt kört den till kok temp men den har varit nära och då har inte fläckten starta. om man kollar på golfens tempmätare är det 4 sträck och den har gått till 3 och då har jag prcis kommit hem och fläckten har inte startat då:/
kylavätska har jag men ska jag köpa båda vattenpump och termostat så jag har det nytt kostar inte många kronor på biltema. men jag testar det jag annars hör jag av mig igen:P men tack för svaren:)
nu har jag testa bilen och fläckten starta inte och den börja smått kocka men slangarna var väldigt hårda så jag stänge av den så inte slangarna explodera:P äre fläckten som är slut då? eller termostaten?
Kan också kolla termostaten , den ska känna av när motorn blir varm och sätta i gång kylfläkten . Om den inte fungerar så startar inte fläkten och då kokar motorn
nja det e juh inte riktigt rätt.
termostaten sitter precis i inloppet på toppen och har bara till uppgift att öppna vid en viss temperatur för att låta vattnen cirkulera, den har ingen elektronisk koppling på något sätt och har ingen möjlighet eller funktion till att starta nån fläkt.
däremot en termokontakt/termogivare, den startar fläkten är nån sån specialmetall som ja inte kommer ihåg va den heter och när den blir varm så "jordar" den och startar då fläkten..
och som de sagts tidigare i tråden. kolla så de finns vatten, kolla du kan tvinga igång fläkten, sen efter det så får man byta termostat, om det är så att den inte öppnar, och sedan får man byta termokontakten om den sagt upp sig, därefter blir de vattenpump osv...
kolla fläkten och vattnet som sagt.. och att du har glykol, om allt av de är okej..så kolla vattenpumpen..Sen verkar du kört me detta problem länge.. varför? riskerar bara att få motorhaveri tillslut..fixa genast spricka i toppen / skev topp t.ex
Glykol har ingen betydelse, bara rostskyddar.
Men det bör inte vara för lite vatten eller kass kylare för då hade den väl blivigt varm alltid. Enligt ts är det ju bara vid tomgång och köer och då bör det vara fläkten eftersom att vid drift av bil så kyler fartvindarna även utan fläkt. Självklart räcker ju inte fartvindarna vid vis belstning av motor. Det kanske kan vara termostaten också men den kan man ju koka och se om den öppnar
EDIT: jag såg inte att ts provat att mata fläkten och hittat fläkten
hej hej jag lånar tråden lite grann min audi 100 avant 2,6 kylfläkten har lagt av den har fungerat men nu funkar den inte längre har bytt termokontakten utan resultat bilen går upp över 90grader i stads trafik är det omöjligt att bilen igång då han börjar att spotta ut vattnet ur expansions kärlet har någon nån ide om vad som kan vara galet finns det någon säkring till dom det är dubbla fläktar Tack på förhand //fredde
Får du riktigt högt tryck i kylsystemet kanske du redan har en toppackning som gått. Kompressionen från motorn läcker ut till kylsystemet. Hade själv detta på en Golf II årsmodell 90. Var tvungen att renovera toppen och byta packning. Många timmar och en del pengar. Allt efter en (1) kokning på en i övrigt utmärkt bil. Surt. /LHakan