3596
Sök

Bilen blir varm när man står i tomgång eller kör i bilkö

16 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#1
Nu är det så att bilen *golf 2* 90 års blir väldigt varm alltså stiger när jag står i bilkö eller på tomgång över normalvärde har inte vela testa hur långt den går och slangarna blir blir hårda och varma vet ej om dom ska bli hårda är inte så jävlans duktig på sånt. och fundera på om det är luft i systemet eller om det är vattenpumpen eller kan det vara skit i kylaren? det är en ny växellåda eller ja begagnad och ny kamrem, men jag tror inte att det är för kamremen är ditsatt fel för den blev varm av det tidigare. är väldigt tacksam för alla svar

16 197 Inlägg
13 juli 2010
#2
funkar kylfläkten?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Japan Quality
670 Inlägg
13 juli 2010
#3
Kolla hur du har med kylarvatten till att börja med.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

825 Inlägg
13 juli 2010
#4
Kan också kolla termostaten , den ska känna av när motorn blir varm och sätta i gång kylfläkten . Om den inte fungerar så startar inte fläkten och då kokar motorn

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

16 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#5
har inte riktigt kört den till kok temp men den har varit nära och då har inte fläckten starta. om man kollar på golfens tempmätare är det 4 sträck och den har gått till 3 och då har jag prcis kommit hem och fläckten har inte startat då:/

16 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#6
kylavätska har jag men ska jag köpa båda vattenpump och termostat så jag har det nytt kostar inte många kronor på biltema. men jag testar det jag annars hör jag av mig igen:P men tack för svaren:)

16 197 Inlägg
13 juli 2010
#7
testa om fläkten verkligen funkar innan du byter en massa annat..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#8
nu har jag testa bilen och fläckten starta inte och den börja smått kocka men slangarna var väldigt hårda så jag stänge av den så inte slangarna explodera:P äre fläckten som är slut då? eller termostaten?

16 197 Inlägg
13 juli 2010
#9
det är de kan vara termostaten som styr fläkten som inte funkar.. testa å "mata" fläkten med direkt ström å se om den funkar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Nattarbetare
137 Inlägg
13 juli 2010
#10
Har du kollat säkringen till fläkten?

mvh


16 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#11
jag testa och mata den men hände ingenting typ bara klicka till:/ då äre fläckten som är natta

1 353 Inlägg
13 juli 2010
#12
fontheking5 skrev:
Kan också kolla termostaten , den ska känna av när motorn blir varm och sätta i gång kylfläkten . Om den inte fungerar så startar inte fläkten och då kokar motorn

nja det e juh inte riktigt rätt.

termostaten sitter precis i inloppet på toppen och har bara till uppgift att öppna vid en viss temperatur för att låta vattnen cirkulera, den har ingen elektronisk koppling på något sätt och har ingen möjlighet eller funktion till att starta nån fläkt.

däremot en termokontakt/termogivare, den startar fläkten är nån sån specialmetall som ja inte kommer ihåg va den heter och när den blir varm så "jordar" den och startar då fläkten..

och som de sagts tidigare i tråden.
kolla så de finns vatten, kolla du kan tvinga igång fläkten, sen efter det så får man byta termostat, om det är så att den inte öppnar, och sedan får man byta termokontakten om den sagt upp sig, därefter blir de vattenpump osv...


715 Inlägg
13 juli 2010
#13
2ooSX skrev:
kolla fläkten och vattnet som sagt.. och att du har glykol, om allt av de är okej..så kolla vattenpumpen..Sen verkar du kört me detta problem länge.. varför? riskerar bara att få motorhaveri tillslut..fixa genast smile spricka i toppen / skev topp t.ex

Glykol har ingen betydelse, bara rostskyddar.

Men det bör inte vara för lite vatten eller kass kylare för då hade den väl blivigt varm alltid. Enligt ts är det ju bara vid tomgång och köer och då bör det vara fläkten eftersom att vid drift av bil så kyler fartvindarna även utan fläkt. Självklart räcker ju inte fartvindarna vid vis belstning av motor. Det kanske kan vara termostaten också men den kan man ju koka och se om den öppnar

EDIT: jag såg inte att ts provat att mata fläkten och hittat fläkten
Senast redigerat av mulleina (13 juli 2010)

1 353 Inlägg
14 juli 2010
#14
fora skrev:
jag testa och mata den men hände ingenting typ bara klicka till:/ då äre fläckten som är natta

de kanske inte var hungrig?
förlåt men kunde inte låta bli wink hahahah


233 Inlägg
17 juli 2010
#15
hej hej jag lånar tråden lite grann min audi 100 avant 2,6 kylfläkten har lagt av den har fungerat men nu funkar den inte längre har bytt termokontakten utan resultat bilen går upp över 90grader i stads trafik är det omöjligt att bilen igång då han börjar att spotta ut vattnet ur expansions kärlet har någon nån ide om vad som kan vara galet finns det någon säkring till dom det är dubbla fläktar Tack på förhand //fredde

Audi frälst

3 Inlägg
19 juli 2010
#16
Får du riktigt högt tryck i kylsystemet kanske du redan har en toppackning som gått. Kompressionen från motorn läcker ut till kylsystemet. Hade själv detta på en Golf II årsmodell 90. Var tvungen att renovera toppen och byta packning. Många timmar och en del pengar. Allt efter en (1) kokning på en i övrigt utmärkt bil. Surt.
/LHakan

233 Inlägg
19 juli 2010
#17
hej igen nepp ingen topppackning som har gått  dock så har fläktarna börjat o fungera nu konstigt nog

Audi frälst


Sök