2591
Sök

Slutsteget blir kokhett!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#21
Har ersatt kabelskon nu och monterat en fläkt vid sluteget. Jag har två stycken batterier i bilen på 55ah vardera, ett av dom sitter precis vid steget. Får se vad resultatet av detta blir. Kanske ska jorda på en punkt till för att vara säker dock.


BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#22
Det verkade som det var jordningen det var fel på smile För jag upplever att slutsteget ger mer kraft till basarna nu, än under tiden som det har varit problem. Sen fläkten kan nog vara bra som kylning även om det inte blir överhettat längre smile


carsound.se
244 Inlägg
19 juli 2010
#23
Gött! smile

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

400 Inlägg
20 juli 2010
#24
Lonefox skrev:
När man bryggkopplar två kanaler så halverar man den inre belastningen iom att ena kanalen då tar hand om de positiva signalerna och den andra de negativa (ENKELT förklarat, det är mer än så) vilket gör att steget "ser" halva impendansen.
Okej, tack för en bra förklaring, dock har jag en till fråga ang. detta (som råkar va väldigt aktuell för mig just nu).

Säg att man har 2st monosteg som är stabila i 1ohm. Dessa steg går att brygga ihop, då de enligt tillverkaren är stabila i 2ohm (totalt då antar jag?) på EN kanal totalt.

Vad ska man i detta fall ha för impedans från basen/basarna? 4 eller 2ohm totalt?

Mycket tacksam för svar! Förlåt om det gick offtopic =/

// Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (20 juli 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juli 2010
#25
JonatanR skrev:
Lonefox skrev:
När man bryggkopplar två kanaler så halverar man den inre belastningen iom att ena kanalen då tar hand om de positiva signalerna och den andra de negativa (ENKELT förklarat, det är mer än så) vilket gör att steget "ser" halva impendansen.
Okej, tack för en bra förklaring, dock har jag en till fråga ang. detta (som råkar va väldigt aktuell för mig just nu).

Säg att man har 2st monosteg som är stabila i 1ohm. Dessa steg går att brygga ihop, då de enligt tillverkaren är stabila i 2ohm (totalt då antar jag?) på EN kanal totalt.

Vad ska man i detta fall ha för impedans från basen/basarna? 4 eller 2ohm totalt?

Mycket tacksam för svar! Förlåt om det gick offtopic =/

// Jonatan
Min. 2 ohm eftersom samma sak händer i ett par strppade steg.
Senast redigerat av Lonefox (20 juli 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

400 Inlägg
20 juli 2010
#26
Lonefox skrev:
Min. 2 ohm eftersom samma sak händer i ett par strppade steg.
Okej, då hajjar jag smile Tack ska du ha!

//Jonatan

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juli 2010
#27
2fast4U skrev:
Det verkade som det var jordningen det var fel på smile För jag upplever att slutsteget ger mer kraft till basarna nu, än under tiden som det har varit problem. Sen fläkten kan nog vara bra som kylning även om det inte blir överhettat längre smile
Fläkt som får luften att cirkulera gör mer nytta än ingen fläkt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök