2757
Sök

Slutsteget blir kokhett!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#1
Har ett mds gti Fanatic power F3002 kopplat till två mds FZR 12"..
Allt har funkat skitbra tills för ungefär en månad sedan. Brukar dunka på ganska bra i bilen så blir stegte sjukt varmt efter sådär en 45 minuter (man bränner sig på kylflänsarna) och steget går in i (protektion mode).

Kan det bero på dålig jordning eller vad är det? Det är bara när man krämar på ganska rejält. Såg att kabelskon jag jordar med hade börjat knäckas så får byta ut den och hoppas på att det löser problemet.

Annars är det ganska dåligt med ventilations hål i steget så kanske borde ha någon typ av kylning även om
jordningen löser problemet med överhettningen?


372 Inlägg
19 juli 2010
#2
Du har inte monterat slutsteget hängandes upp och ned? Med kylflänsarna uppåt kyler det bäst. Annars vet jag ej.

carsound.se
244 Inlägg
19 juli 2010
#3
Hur är basarna kopplade, serie,parallellt?  är det ett tvåkanalssteg eller monosteg?

Givetvis skall du fixa till jorden där.

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#4
Nej har det monterat på ryggstödet till baksätet. Kan tillägga att jag har steget bryggat i 2ohm mono och det ska steget klara av! Får kolla upp det där med jorden smile


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 juli 2010
#5
sj montera jaf en fläkt på genesis steget jag kör med  då den gick i protekt läge hela tiden
och de hjälpte

carsound.se
244 Inlägg
19 juli 2010
#6
Det steget klarar 2 ohm mono, men inte 2 ohm bryggat, blir 1 ohm för steget. Om det är två 4 ohms basar du parallellkopplat ?

I så fall är det bättre att du kopplar dem i serie å får 8 ohm, vilket blir 4 när du bryggar

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#7
fzr basarna har två talspolar per bas och dom är på 2ohm per talspole
alltså fyra talspolar på 2ohm. Har kopplat enligt ett schema så jag får 2ohm till mitt sluteg.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2010
#8
2fast4U skrev:
fzr basarna har två talspolar per bas och dom är på 2ohm per talspole
alltså fyra talspolar på 2ohm. Har kopplat enligt ett schema så jag får 2ohm till mitt sluteg.
Parallellkoppla spolarna och kör en bas per kanal istället....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#9
Det är ett två kanals steg för att få mono så måste man brygga steget. Annars är det inte mono läge utan två kanaler.


400 Inlägg
19 juli 2010
#10
Kofoten skrev:
Det steget klarar 2 ohm mono, men inte 2 ohm bryggat, blir 1 ohm för steget. Om det är två 4 ohms basar du parallellkopplat ?

I så fall är det bättre att du kopplar dem i serie å får 8 ohm, vilket blir 4 när du bryggar
Va? Seriekopplar man 2st 4ohms basar blir de väl 8 ohm oberoende om man kör dem på en bryggad kanal eller inte?

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
19 juli 2010
#11
det påstås att man halverar allt internt i steget oxå så lastar man det med 2ohm ser steget det som 1ohm

men det kvittar
eftersom den märkta nedlastningen är vad man belastar kanalen med

står det att det är 2ohm mono så klarar det en last från okänt antal högtalare bara det inte understiger 2ohm

annars skulle inte tillverkarna skriva som dom gör utan det skulle stå 4ohm

Kör fort så hinner inget hända...

4 693 Inlägg
19 juli 2010
#12
Har du bra med ström?

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2010
#13
2fast4U skrev:
Det är ett två kanals steg för att få mono så måste man brygga steget. Annars är det inte mono läge utan två kanaler.
OCH?
Enklaste lösningen är att köra varje kanal i två ohm.
En bas per kanal.

Såvida du inte seriekopplar spolarna på basarna och sedan parallellkopplar basarna. DÅ får du 4 ohm total last vilket steget klarar bryggkopplat.

JonatanR skrev:
Kofoten skrev:
Det steget klarar 2 ohm mono, men inte 2 ohm bryggat, blir 1 ohm för steget. Om det är två 4 ohms basar du parallellkopplat ?

I så fall är det bättre att du kopplar dem i serie å får 8 ohm, vilket blir 4 när du bryggar
Va? Seriekopplar man 2st 4ohms basar blir de väl 8 ohm oberoende om man kör dem på en bryggad kanal eller inte?
När man bryggkopplar två kanaler så halverar man den inre belastningen iom att ena kanalen då tar hand om de positiva signalerna och den andra de negativa (ENKELT förklarat, det är mer än så) vilket gör att steget "ser" halva impendansen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 juli 2010
#14
Dålig jord = större strömrusning = värme.

Eftersom att det har funkat tidigare så skulle jag tippa på dålig/a jordpunkt/er.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2010
#15
ExtraKim skrev:
Dålig jord = större strömrusning = värme.

Eftersom att det har funkat tidigare så skulle jag tippa på dålig/a jordpunkt/er.
Ihop med för låg last så är det INGEN bra kombination :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 juli 2010
#16
SNÄLLA börja inte med "Steget ser bla bla bla" det bara rör till det för folk.

Vad ska steget klara? Det är det som är det viktiga. Står det att ett steg klarar X ohm i bryggat läge så klarar det en last på X ohm. Sen vad som "steget ser" är ointressant för de flesta "Svenssons".
Senast redigerat av ExtraKim (19 juli 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2010
#17
ExtraKim skrev:
SNÄLLA börja inte med "Steget ser bla bla bla" det bara rör till det för folk.

Vad ska steget klara? Det är det som är det viktiga. Står det att ett steg klarar X ohm i bryggat läge så klarar det en last på X ohm. Sen vad som "steget ser" är ointressant för de flesta "Svenssons".
Sant så sett.
Ville bara försöka förklara för killen som frågade.

2fast4you> Säger som Kofoten....IGEN.
Ditt steg klarar av 4 ohm BRYGGKOPPLAT enligt de uppgifter jag fått fram.
Du kan inte lasta ner det mer än så i längden.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

carsound.se
244 Inlägg
19 juli 2010
#18
Tror nog att de flesta vill lära sig, men som ni säger, varför krångla till det smile
I och med att många basar nuförtiden har dubbla spolar så BÖR folk lära sig hur man skall göra.
Har fått koppla om en hel del för folk som inte vet, tyvärr.

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

16 197 Inlägg
19 juli 2010
#19
dock så klarar Rf T3002 att bryggas i 2ohm, har gjort så i flera bilar men visst blir de varmt..

alla power steg är 1ohm stabila i stereo /2ohm bryggat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2010
#20
evilaudio skrev:
dock så klarar Rf T3002 att bryggas i 2ohm, har gjort så i flera bilar men visst blir de varmt..

alla power steg är 1ohm stabila i stereo /2ohm bryggat.
Även historiskt sett vad gäller Power-serien (minns mitt 50x2 power).
TROTS vad som står i manualerna...tacka vet jag birthsheets där de testat lasterna stabilt wink

Men nu gäller det inte RF.... roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök