3494
Sök

Bra solfilm till bra pris.

224 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej 
Tänkte tona rutorna med solfilm på min volvo 745 för att stänga ute lite värme när hunden ska vistas i bilen och minska insynen då den är full av grejer då jag även använder den som arbetsbil. Nån som har bra tips på solfilm som funkar bra för mitt ändamål? Det är bra om det går se ut genom rutorna inifrån bilen när man t.ex. ska backa när det är mörkt ute på vintern. Det måste vara hyffsat pris också.

Saabifierad
2 027 Inlägg
12 juli 2010
#2
Biltema-filmen är relativt bra om du inte gjort det förut. Fast hur mycket värme den stänger ute har jag ingen aning då min toning slutade med ofullständighet (fick aldrig tid att tona bakrutan med ett enklare ordval).
Ser igenom den gör du (dock lite suddigt skulle jag nog säga) och från utsidan är den kolsvart, man känner sig lite VIP när man sitter bakom den cool
Priset är super, 99 spänn per rulle och så är det den bredaste filmen jag lyckats finna på marknaden.

Ska vi ta nackdelar så talar vi om en lättrepad tunn film som tyvärr kan innehålla skador redan innan du knappt hunnit rulla ut den sad Verktygen du får med är inte mycket att hänga i granen så skippa dom och fixa egna.

Är det första gången du ska tona (eller filma som dom brukar säga här på forumet när vi pratar om solfilm) är den oslagbar då du får två rullar för samma pris som en på Mekonomen och misstag kommer man att begå, tro mig.

Tror förövrigt man kunde välja mellan en smal och en bredare, kunde man det tror jag den smalare låg runt 59 eller 69 kronor per rulle, dock inte tvärsäker.
Senast redigerat av Slash (12 juli 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

224 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#3
Okej, jag var faktiskt in på biltema igår så jag köpte en rulle av den mörkaste, 119kr blev det. Blir det bra med den rullen så köpter jag till dem andra rutorna med. Nej jag har aldrig monterat solfilm men jag är målare så jag får väl se det som att hänga tapet:D haha. Kommer det att gå ta bort från bakrutan utan att pajja elslingorna på den? Vill gärna ha lite mer tips på monteringen.

14 Inlägg
14 juli 2010
#4
Ja, det går att ta bort toningen från bakrutan utan att sabba elslingorna.
Men tänk på slingorna när du tonar rutan, om du ska skarva kan det vara snart gjort att skära i en slinga och det kan hända att defrostern helt eller delvis slutar fungera.


Saabifierad
2 027 Inlägg
17 juli 2010
#5
dunka_dunka skrev:
Okej, jag var faktiskt in på biltema igår så jag köpte en rulle av den mörkaste, 119kr blev det. Blir det bra med den rullen så köpter jag till dem andra rutorna med. Nej jag har aldrig monterat solfilm men jag är målare så jag får väl se det som att hänga tapet:D haha. Kommer det att gå ta bort från bakrutan utan att pajja elslingorna på den? Vill gärna ha lite mer tips på monteringen.
I och med att du redan köpt rullen, skippa kniven du får med och använd en målarkniv direkt big_smile En liten och en stor är bra. Sedan skrapan från biltema, kasta den och fixa en gummiskrapa ifrån en målaraffär så ska det gå alldeles utmärkt. Du ser redan när du satt upp den om den blir bra eller inte och då är det enklast att ta bort den. Biltema har uppgett att den torkar på några timmar, jag skulle tippa på att för mig tog det ca 2-4 dagar innan den torkat helt hmm Enklast är egentligen att testa på sidorutorna först, där slipper du värmetrådarna och har mer utrymme för att göra fel. Kom ihåg att blanda i lite diskmedel i vattnet som du använder och snåla inte med vattnet, det ska vara vatten på båda sidor (utsidan också då gummiskrapan glider bättre plus att man minskar antalet repor som uppkommer och filmen blir lättare att hantera).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

183 Inlägg
17 juli 2010
#6
Fast nån värme kommer du inte stänga ut. Färgad gladpack typ.

Finnsl inte ett spår av metall som dämpar värmen i den filmen. Så för hundens skull köp nån riktig solfilm. Risken är att hunden får det ännu värre då du intalar dig att solfilmen gör det svalare i bilen, men egentligen gör den som sagt ingen nytta alls för hunden.


224 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#7
Jag tänkte använda tapetkniven och nån mattkniv. Jo det blir nog att prova på nån sidoruta först. Hur ska jag göra för att ta bort den film som redan sitter på vissa rutor? Är det bara skrapa och tvätta med aceton?
Jag tror inte heller att biltemas film stänger bort värmen nå vidare men jag ska iaf prova. Hunden ska nästan aldrig vara i bilen och när det händer är det i nuläget kanske 10 min det handlar om.

183 Inlägg
18 juli 2010
#8
När jag satte solfilmen på min bil fick jag rådet att använda rostfria brytblad då dom inte repar glaset. Nu gjorde dom det ändå lite grann.

Vetefan var man köper dessa, jag fick ett blad.


Marknads & utbildningsansvarig i Sverige
1 Inlägg
22 juli 2010
#9
Rostfria knivblad köper kan du säkert få köpa hos företag som installerar solfilm proffessionellt. Var bor du? Kan kanske ge dig tips...

183 Inlägg
22 juli 2010
#10
e första gången jag hört nåt så larvigt som att det skulle vara nån skillnad på rostfria brytblad och vanliga. spelar igne roll vad för blad man använder. men jag föreslår ett vanligt rakblad och va försiktig med trycket du lägger på när du skär.



Sök