Sådär...
Halva säsongen har gått i MX-5 Cup och nu när man har semester så hinner man göra saker som skulle varit gjorda för länge sedan, så här kommer en tråd om min bil.
Bilen köptes hösten 2009 efter att min förra MX-5 blivit attackerad av en stolpe.
Målsättningen var att bygga en bil som skulle vara kapabel till att sluta topp 3 i serien.
Förra året hade jag en rätt taskig bil som jag köpt "färdig" och som knappt satt ihop och hade en massa övervikt, det skulle botas med den nya bilen som jag byggde i vinter.
Utgångsobjekt:
- Mazda MX-5 1,6
- Årsmodell 1990
- Miltal i skrivande stund 28.020 mil (ja, jag har inte kommaterat fel)
- Taskig lack och en hel del rost
Efter en kall och tuff vinter samt halva säsongen är nedanstående verklighet
Motor/drivlina:
- 1,8l swap från en NA -94
- Öppen 4,1:1 diff (alltså inte diffbroms)
- Egentillverkade motorfästen modell "Hockeypuckar"
- Lättare svänghjul med uppgraderad koppling/tryckplatta
- Egen rördragning till insug med öppet luftfilter framför kylaren
- Civinco Stand Alone, installerat och mappat av JapTuning
- Extraktorgrenrör
- Racekat
- Något ombyggd orginal catback med 2,5" Fullflödesdämpare
- Racingkylare från Arrows
- Egenbyggt Re-Route kylsystem med slangar ifrån Hydroscand
Motoreffekt:
Motorn är orginal specad till 131bhp
Efter ovanstående hårdvara och mappning av Japtuning är siffrorna:
- 119whp
Enligt bänkens beräkningar skulle det bli:
- 152,0bhp vid 7100rpm
- 172,2Nm vid 5183rpm
Med Mazdas specifikation på drivlineförluster borde 119whp vara ca 140-145bhp i motorn.
Jag är inte märkbart snabbare än någon annan "på rakan". Den huvudsakliga anledningen
till att Civinco installerades var att jag annars inte kunde få bilen godkänd enligt reglementet.
Mina Officiellla Varvrekord 2010: (tider tagna med transponder)
Kinnekulle 1:02.949 - MX5 Cup 1, 16/5 3/7 2010
Knutstorp 1:10.721 - Kval SSM 3/7 2010
Chassi:
- Egentillverkade bussningar i hårt material. Varje bussning är individuellt tillverkad till varje infästning
- Smörjnipplar till varje bussning
- Modifierade länkarmar runt om för att kunna köra mer camber
- Dropstops fram (Uniballs med gängstav)
- Megan Racing Coilovers
- JR K-hämmare fram med justerbara droplinks
- OEM K-hämmare bak med justerbara droplinks alternativt ingen bak
- Förstärkta differentialbussningar "Rutlim deluxe"
- Chassiförstärkningar under bilen
- Fjäderbensstag fram
- Godkänd Störtbåge
- Cornerweight är utfört med hjälp av Stefan på MEGASPEED
- Geometrisetup är utfört med hjälp av Stefan på MEGASPEED
- Allt chassiarbete är utfört med hjälp av Stefan på MEGASPEED
- Efter avslutat race väger bilen inkl förare ca 990kg
Fälgar, däck och bromsar:
1x BBS 15x7 ET24 / Toyo R888 205/50 15
1x OZ Superleggera 15x7 ET37 / Kumho V70A 205/50 15
Toyo R888 håller tyvärr inte riktigt måttet för mig. De överhettar efter några få varv men är bra att ha vid exempelvis regn. Kumho V70A testades under SSM2010 och är mycket bättre än Toyo för mig.
Brembo skivor f/r
Belägg f: Carbotech XP10
Belägg r: Carbotech XP8
Ingen ABS
Interiör / Inredning:
Så lite som möjligt
Sparco REV
Sparco 6-P Bälte
Huvudströmbrytare
Laptimer
Störtbåge
Övrigt:
OEM Hardtop
Det är många personer som hjälpt mig på olika sätt, men vissa utmärker sig speciellt och tackas därför lite "extra" nedan. Ni andra vet vem ni är
Stefan Mumm och MEGASPEED för allt arbete med bilen, alla råd, tips, lösningar som man bara kan veta om man varit med i racingen i över 30år. Tack för all tid du offrar till mig
Stefan är den som är hjärnan bakom alla tekniska lösning och jobbar främst med hjulupphängningen på bilen samt cornerweight och hjulvinklar när det är dags för det.
Stefan på JapTuning för ett riktigt bra arbete med styrsystem och mappning. JapTuning har en servicenivå man önskar att alla företag i branschen hade och står verkligen för vad de sagt.
Martin Ring som kämpar med mig de tävlingshelger han kan. Att bara orka med mig så frekvent kan ju hävdas vara en bedrift i sig En riktigt bra mekaniker som fixar fixet som behövs för att fixa problemet
Framtidsplaner:
Först och främst så är det körning i fokus tills säsongen är över. Med 4 av 6 race körda är målet inte topp 3 utan målet är styvt satt på vinst. Till Finalen kommer jag som serieledare till en bana där flera förare har mer körrutin, men det ska bli skoj ändå.
Det finns en hel del framtidsplaner för bilen och den långt ifrån färdig. Karossen flexar som en wettex eftersom den har gått strax över 28 tusen mil och det finns säkert mer än bara det som flexar och har sig.
I första hand ska allt flex bort i den mån det går och rosten lagas. En våt dröm är att ha en Alpinvit MX-5 Ståendes på Linjen till våren 2011.
Det finns en hel del lättning kvar att göra. Jag får lov att väga 963kg efter avslutat race (med mig i bilen) och just nu väger jag in på ca 990kg så ca 20kg till hade inte varit fel att få bort.
Var goda, några bilder:
Lite lättning kanske?
Lite förstärkningar kanske?
Ja, jag måste hålla upp dörren. Den är ju ganska lätt (lägg märke till osthålen)
Lineup till Lördagens race på SSM 2010
Lördagens snabbaste frisörska ifrån SSM 2010
Det går fort i Liton
Det går fort i Liton fortfarande
Ligger 4:a vid bildtagningen
Halva säsongen har gått i MX-5 Cup och nu när man har semester så hinner man göra saker som skulle varit gjorda för länge sedan, så här kommer en tråd om min bil.
Bilen köptes hösten 2009 efter att min förra MX-5 blivit attackerad av en stolpe.
Målsättningen var att bygga en bil som skulle vara kapabel till att sluta topp 3 i serien.
Förra året hade jag en rätt taskig bil som jag köpt "färdig" och som knappt satt ihop och hade en massa övervikt, det skulle botas med den nya bilen som jag byggde i vinter.
Utgångsobjekt:
- Mazda MX-5 1,6
- Årsmodell 1990
- Miltal i skrivande stund 28.020 mil (ja, jag har inte kommaterat fel)
- Taskig lack och en hel del rost
Efter en kall och tuff vinter samt halva säsongen är nedanstående verklighet
Motor/drivlina:
- 1,8l swap från en NA -94
- Öppen 4,1:1 diff (alltså inte diffbroms)
- Egentillverkade motorfästen modell "Hockeypuckar"
- Lättare svänghjul med uppgraderad koppling/tryckplatta
- Egen rördragning till insug med öppet luftfilter framför kylaren
- Civinco Stand Alone, installerat och mappat av JapTuning
- Extraktorgrenrör
- Racekat
- Något ombyggd orginal catback med 2,5" Fullflödesdämpare
- Racingkylare från Arrows
- Egenbyggt Re-Route kylsystem med slangar ifrån Hydroscand
Motoreffekt:
Motorn är orginal specad till 131bhp
Efter ovanstående hårdvara och mappning av Japtuning är siffrorna:
- 119whp
Enligt bänkens beräkningar skulle det bli:
- 152,0bhp vid 7100rpm
- 172,2Nm vid 5183rpm
Med Mazdas specifikation på drivlineförluster borde 119whp vara ca 140-145bhp i motorn.
Jag är inte märkbart snabbare än någon annan "på rakan". Den huvudsakliga anledningen
till att Civinco installerades var att jag annars inte kunde få bilen godkänd enligt reglementet.
Mina Officiellla Varvrekord 2010: (tider tagna med transponder)
Kinnekulle 1:02.949 - MX5 Cup 1, 16/5 3/7 2010
Knutstorp 1:10.721 - Kval SSM 3/7 2010
Chassi:
- Egentillverkade bussningar i hårt material. Varje bussning är individuellt tillverkad till varje infästning
- Smörjnipplar till varje bussning
- Modifierade länkarmar runt om för att kunna köra mer camber
- Dropstops fram (Uniballs med gängstav)
- Megan Racing Coilovers
- JR K-hämmare fram med justerbara droplinks
- OEM K-hämmare bak med justerbara droplinks alternativt ingen bak
- Förstärkta differentialbussningar "Rutlim deluxe"
- Chassiförstärkningar under bilen
- Fjäderbensstag fram
- Godkänd Störtbåge
- Cornerweight är utfört med hjälp av Stefan på MEGASPEED
- Geometrisetup är utfört med hjälp av Stefan på MEGASPEED
- Allt chassiarbete är utfört med hjälp av Stefan på MEGASPEED
- Efter avslutat race väger bilen inkl förare ca 990kg
Fälgar, däck och bromsar:
1x BBS 15x7 ET24 / Toyo R888 205/50 15
1x OZ Superleggera 15x7 ET37 / Kumho V70A 205/50 15
Toyo R888 håller tyvärr inte riktigt måttet för mig. De överhettar efter några få varv men är bra att ha vid exempelvis regn. Kumho V70A testades under SSM2010 och är mycket bättre än Toyo för mig.
Brembo skivor f/r
Belägg f: Carbotech XP10
Belägg r: Carbotech XP8
Ingen ABS
Interiör / Inredning:
Så lite som möjligt
Sparco REV
Sparco 6-P Bälte
Huvudströmbrytare
Laptimer
Störtbåge
Övrigt:
OEM Hardtop
Det är många personer som hjälpt mig på olika sätt, men vissa utmärker sig speciellt och tackas därför lite "extra" nedan. Ni andra vet vem ni är
Stefan Mumm och MEGASPEED för allt arbete med bilen, alla råd, tips, lösningar som man bara kan veta om man varit med i racingen i över 30år. Tack för all tid du offrar till mig
Stefan är den som är hjärnan bakom alla tekniska lösning och jobbar främst med hjulupphängningen på bilen samt cornerweight och hjulvinklar när det är dags för det.
Stefan på JapTuning för ett riktigt bra arbete med styrsystem och mappning. JapTuning har en servicenivå man önskar att alla företag i branschen hade och står verkligen för vad de sagt.
Martin Ring som kämpar med mig de tävlingshelger han kan. Att bara orka med mig så frekvent kan ju hävdas vara en bedrift i sig En riktigt bra mekaniker som fixar fixet som behövs för att fixa problemet
Framtidsplaner:
Först och främst så är det körning i fokus tills säsongen är över. Med 4 av 6 race körda är målet inte topp 3 utan målet är styvt satt på vinst. Till Finalen kommer jag som serieledare till en bana där flera förare har mer körrutin, men det ska bli skoj ändå.
Det finns en hel del framtidsplaner för bilen och den långt ifrån färdig. Karossen flexar som en wettex eftersom den har gått strax över 28 tusen mil och det finns säkert mer än bara det som flexar och har sig.
I första hand ska allt flex bort i den mån det går och rosten lagas. En våt dröm är att ha en Alpinvit MX-5 Ståendes på Linjen till våren 2011.
Det finns en hel del lättning kvar att göra. Jag får lov att väga 963kg efter avslutat race (med mig i bilen) och just nu väger jag in på ca 990kg så ca 20kg till hade inte varit fel att få bort.
Var goda, några bilder:
Lite lättning kanske?
Lite förstärkningar kanske?
Ja, jag måste hålla upp dörren. Den är ju ganska lätt (lägg märke till osthålen)
Lineup till Lördagens race på SSM 2010
Lördagens snabbaste frisörska ifrån SSM 2010
Det går fort i Liton
Det går fort i Liton fortfarande
Ligger 4:a vid bildtagningen
Senast redigerat av EPHAS (21 juli 2010)
0
0
0
0