2654
Sök

Peugeot 205 trumma bakhjulslager

31 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Problem:
bromsar, detta har lagats. När trumman togs bort trillade ena lagret ur. Tog en annan trumma med lager (trumman var finare också) och satte dit, men det visade sig att det var lite glapp i det lagret. Det låter inte illa.

Då jag "bytt" trumma lade jag den ursprungliga åt sidan, det kom in lite grus så jag tog ur lagret för rengöring. FIck för mig att prova den trejde och sista trumman, men i det lagret är det ett svart spår på insidan av inre lagerbanan, dvs verkar gått varmt. Nu hade jag självfallet blandat ihop vilket lager som satt var på den ursprungliga trumman...

Nu är frågorna: Får det vara något glapp i lagret alls?
Eller, ska jag rengöra och sätta tillbaka det ursprungliga lagret, med risk för att fel lagerhalva hamnar på fel sida? Vad händer då?
Eller, ska jag ta den tredje med svart rand som inte låter illa och snurrar fint?

Faaan vad förvirrat :-)

1 043 Inlägg
22 juli 2010
Det skall vara ett LITET glapp inte mycket, men går inte det att justera på den bilen?
Ta inte lagret med svart rand.

31 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
Till viss del verkar det gå att justera, men sedan går de inre lagerbanorna ihop. Jag provar med det och håller i hatten, det glappar kanske en halv mm på sin höjd i trummans ytterkant men inget när man drar trumman in och ut. Ska väl inte gå att få isär egentligen men jag har tagit isär, rengjort och fettat in igen. Få se vad SBP säger :-)

1 043 Inlägg
23 juli 2010
Låter ok, det ska gå igenom om det inte är ojud i lagret.

Sök