2393
Sök

Volvo s60 AWD 2,4T -02, chippad automat ger ryckig accelerering

181 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Problemet uppstod efter att jag chippat bilen, vid accelerering (utan kick-down) lägger automaten i 3an sen växlar den upp till overlocken eller 4an (jag skulle gissa på overlocken) och sedan tillbaka till 3an osv. Man ser på varvräknaren att den går mellan ca 3500rpm och 3200rpm fram och tillbaka. Detta händer med 1-2 sekunders mellanrum och fortsätter tills jag slutar acca vilket blir väldigt ryckigt.

Jag har inte kunnat felsöka något alls och vill helst inte lämna in bilen på en verkstad direkt. Har jag fått fel programvara?

Oerhört tacksam för svar!

---------EDIT---------

Problemet är löst nu! för det första vill jag säga att det inte behöver vara växellådan (overlocken) utan det kan mycket väl varit turbon. att den tappar laddtrycket och sedan laddar som vanligt vilket borde ge ryckig acc.

Jag tog iaf bort chippningen och provkörde och problemet var borta, sedan chippa jag den igen och problemet kom tillbaka. Men efter jag gjort detta en gång till var bilen trimmad och problemet var inte där.
Så det måste vara inmatningen av data som strular till det på något sett.

Hoppas detta hjälper någon!
Senast redigerat av Mysarn (11 september 2010)

Kolla gärna in projektet, rösta och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311408

Sök