Hej!
Håller på och bygger en Boombox/Strandstereo och under tiden har det dykt upp några frågor angående slutsteget och RCA ingångar.
Jag har tänkt att använda mig av 4 st 6x9: or, alternativt 2 st 6x9: or och en 8 bas. Jag vill använda mig av ett 4 kanals slutsteg som inte tar allt för mycket plats och inte heller kostar allt för mycket pengar och har hittat följande:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 5-p333286/ Effekt: 4x75 W RMS 4 Ohm. 4x120 W RMS 2 Ohm. Mått 255x140x54 mm. Vikt 2,3 kg.
Jag står och väger mellan att använda mig av en bilstereo eller endast slutsteg.
Nu till mina frågor:
1. I den bilstereo som jag har finns endast 2 st RCA ingångar, medan det i ett 4 kanals steg finns 4 st. För att driva samtliga 4 kanaler behöver jag använda mig av alla 4 RCA ingångarna.
Skall jag använda mig av någon form av converter som omvandlar 2 ingångar till 4?
Vart kan man köpa en sådan?
2. Om jag använder mig endast av steget måste det väll gå att spela via en mp3 som kopplas direkt in i steget via RCA.
Måste jag här också använda mig av någon form av special kabel för att kunna utnyttja samtliga kanaler, alla 4 RCA ingångarna, och vad köper man i sådana fall en sådan?
3. Någon som vet ett alternativ till det steg som jag tittat på, där storlek och pris inte är allt för högt men fortfarande klarar att driva mina högtalare?
Tacksam för all hjälp