3074
Sök

Fått in vatten i motorn, hur göra?!

27 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Visste inte under vilken flik detta skulle ligga i forumet, men hoppas jag valde rätt..

Var ute igår och åkte iregnet , så kom det än jätte vattenpöl helt plötsligt.. utanför Elgiganten i Kungenskurva.
Det var ingen idé att vända så jag fortsätter igenom..
var på när slutet är nära så tvärdör bilen =/

Det sitter ett öppet luftfilter imellan skärmen och motorrummet på min saab 9000.. har bilen slukat in vatten tro?!
Bilen startar inte sad
Hur ska / kan jag gå till väga.. har tagit bort tändstiften och dom var fuktiga.. så de ligger på tork.. kollade stickan den var ej grå .. (är det ett täcken på bara lite vatten tro?)
Låta bilen stå 3 dar och hoppas att allt torkar?

Hoppas någon har svar på detta , hoppas jag slipper byta motor sad

Mvh Niclas

564 Inlägg
30 juli 2010
Förmodligen blev filtret dyngsurt och lite vatten kan kanske ha letat sig in till cylindrarna om stiften var blöta. Byt luftfilter, skruva ur stiften, kör på startmoton helt utan stift så kanske den torkar upp lite snabbare, prova sen igen att starta som vanligt. Annars kan du ju låta den stå några dagar, koppla loss elanslutningar så dom får torka osv. Det är viktigt att man får bort vattnet kring tändspolar osv eftersom det kan bli överslag pga hög spänning.

27 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Jo pratade med en polare som sa detsamma..! men ska jag börja med att byta olja i motorn?!

1 562 Inlägg
30 juli 2010
woodstock_1969 skrev:
Jo pratade med en polare som sa detsamma..! men ska jag börja med att byta olja i motorn?!

bör inte kunnat hamna vatten i oljan.kolla på stickan om oljan ser grådaskig ut.
Senast redigerat av mange_240 (30 juli 2010)

27 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Mange_240 : den såg ut som vanligt.. ej grå , men aningen rinnig?! men är nog ingen fara!

27 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Vad ni en gör närmaste dagarna , kör inte utanför Elgiganten i Kungenskurva smile
Massa bilar som pajjade.. en ny citroen som fick flipper spel i bilen på alla displayer =/

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 juli 2010
Eller så kör man sakta igenom pölen så att vattnet inte skvätter upp där det inte ska vara....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 772 Inlägg
30 juli 2010
woodstock_1969 skrev:
Vad ni en gör närmaste dagarna , kör inte utanför Elgiganten i Kungenskurva smile
Massa bilar som pajjade.. en ny citroen som fick flipper spel i bilen på alla displayer =/

Drygt, antar att det var en nyare.. En annan kan ju satsa fullt igenom sånt där skit, bilen kanske dör men den startar ivarjefall utan problem efter.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juli 2010
om en motor som går får i sig för mycke vatten så blir den skrot...

en motor e byggd för att komprimera luften 8-12 gånger sin volym i när kolven går upp å ner i cylindern.

vatten går inte att komprimera.

en motor som går om du matar den med för mycke matten så kröker man vevstakar å dyligt istället.

innan du startar upp bilen igen så gör komptest å kolla så de är samma på alla cylindrarna...

27 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Xuri : den går runt men sen så vill den inte den sissta knycken för att tändstifen var fuktiga.. så jag hoppas att den har hållt.. ska låta den torka , dra igång på starten ofå ut det sissta , sätta ihop allt o hoppas att hon hoppar igång!
Annars e det bara byta motor =/

Supraman
2 300 Inlägg
30 juli 2010
Xuri skrev:

en motor e byggd för att komprimera luften 8-12 gånger sin volym i när kolven går upp å ner i cylindern.

en motor som går om du matar den med för mycke matten så kröker man vevstakar å dyligt istället.

innan du startar upp bilen igen så gör komptest å kolla så de är samma på alla cylindrarna...

Men för att de ska hända får man hälla vatten för hand så att de ska bli så mkt för att de ska bli som du beskriver.

Kör på starten med stiften ur så luftas cylindrarna ur sen bör den starta om inget annat har hänt.
Blås rent kontakterna på lmm osv så att de inte ligger vatten i dom.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juli 2010
Stefan Varberg skrev:
Xuri skrev:

Men för att de ska hända får man hälla vatten för hand så att de ska bli så mkt för att de ska bli som du beskriver.

Kör på starten med stiften ur så luftas cylindrarna ur sen bör den starta om inget annat har hänt.
Blås rent kontakterna på lmm osv så att de inte ligger vatten i dom.

Jo men luftfiltret ligger typ 30cm från marken på saabarna å har han kört i en sån djup pöl så bilen dött ja då borde ju motorn dragit i sig vatten. å om han sen fortsatte å rulla med växel i en bit så blir ju motorn som en vakuumpump.

Sök