2765
Sök

Behöver hjälp med dumpventil

13 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#1
Hur gör jag för att ställa in dumpventilerna? När ska de vara öppen och stängd o.s.v ?


3 295 Inlägg
30 mars 2008
#2
den ska vara stängd på tomgång.. återcirkulerande eller öppen? sort/Märke?


13 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#3
De är hyprid tänkte ha dom både öppen och återcirkulerande. Har hört att de inte ska vara bra att ha öppen på s4:a Hur vet ja att dom öppnar när de ska ?
Senast redigerat av Zimon (30 mars 2008)


3 295 Inlägg
30 mars 2008
#4
det pyser när släpper gasen? monterat vakumslangen på lilla nippeln på dumpen?


13 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#5
Ja de har ja gjort. vet hur dom ska sitta. Men man ställer dom precis så att dom inte öppnar på tomgång då?


3 295 Inlägg
30 mars 2008
#6
du ställer dom så att kolven i ventilen är stängd på tomgång, för att sedan kunna öppnas av vakumet som blir när du släpper gasen, efter gaspådrag då givetvis..big_smile


mvh johan
Senast redigerat av Slave_joe (30 mars 2008)


13 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#7
okej. Och då får man ställa dom lösare då tills dom orkar öppna? Händer de någon med bilen ifall de inte skulle orka öppna när man provar?


263 Inlägg
30 mars 2008
#8
dumpen skall inte heller öppnas av trycket när du gasar det du kan göra är spänn så den är stängd när du har den på tomgång gasa lite så ser du om dumpen öppnar sig en aning, gör den de så skall du spänna mer fortsätt tills den håller sig stängd, kör iväg en runda och dra bilen upp i högt varv ha fönster öppet så du hör om den tjuvar luft hör du ett vislande ljud så behöver du spänna den en aning forstätt tills du får de perfekt

Mvh sani

powered by stetsom

3 295 Inlägg
30 mars 2008
#9
dock inte på mkt så att det börjar kvittra... "ajabaja" inte bra för turbon..


Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 mars 2008
#10
Oj...  Alltså om det inte fungerar med en öppen varför köper du inte en återcirkulerande då?

Problemet du nu då stöter på är att om ventilen är öppen på tomgång måste du spänna fjädern i ventilen. När du spänner fjäder öppnar inte ventilen lika mycket lika länge som den skall för att släppa ut övertrycket.  Detta kan innebärat att tryckpulser går tillbaka mot turbon som fortfarande snurrar som f*n och bromsar den. Detta orsakar slitage / skador på turbon.

För bästa funktion skall en sådan modell av ventil som tillverkaren rekommenderar användas. Detta för att säkerställa funktionen och livslängden på motor och dess utrustning. (turbo, katalysator etc)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

263 Inlägg
30 mars 2008
#11
tjuvar den luft så märker du de oxå du får fullt laddtryck sen sjunker den en aning de märks ganska tydligt om du känner bilen vill säg

//S

powered by stetsom

1 703 Inlägg
30 mars 2008
#12
Ställ dom så dom öppnar vid 0.3-0.4 bar, det borde funka fint.


263 Inlägg
30 mars 2008
#13
MrTurbo skrev:
Oj...  Alltså om det inte fungerar med en öppen varför köper du inte en återcirkulerande då?

Problemet du nu då stöter på är att om ventilen är öppen på tomgång måste du spänna fjädern i ventilen. När du spänner fjäder öppnar inte ventilen lika mycket lika länge som den skall för att släppa ut övertrycket.  Detta kan innebärat att tryckpulser går tillbaka mot turbon som fortfarande snurrar som f*n och bromsar den. Detta orsakar slitage / skador på turbon.

För bästa funktion skall en sådan modell av ventil som tillverkaren rekommenderar användas. Detta för att säkerställa funktionen och livslängden på motor och dess utrustning. (turbo, katalysator etc)

kan hålla med att man helst skall använda de bilen är byggd för men vissa bilar klarar ha öppen dump utan vidare problem,

kvitter får du så fort man bytar från orginal till ett annat märke får du inget kvitter på låga varv så kommer de hända att den tjuvar luft på höga varv för då är den för lätt spänd, spänner man så den inte kvittrar på låga varv så den släpper ut luften så kommer Turbon garantera tjuva luft vid 3000rpm

powered by stetsom

1 Inlägg
1 augusti 2010
#14
har en molli hybriddump som står på 50/50 nu. och hur ställer man den på återcirkulerande / fredde


Sök