3353
Sök

Frågor angående övningsköra

Trummis
404 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Tjenare smile
Är 15 år och 11 månader, alltså en månad kvar tills jag får övningsköra. Vill ju börja köra så fort som möjligt, och slippa vänta på massa jävla blanketter och tillstånd och sånt smile

1. När kan jag ansöka om körkortstillstånd? Måste jag vara 16 år innan jag kan skicka in blanketten för körkortstillstånd, eller kan jag göra det innan? Vet att körskolor brukar ha körkortstillstånd-blanketter, men man måste väl ha en hälsodeklaration och synundersökning? Måste man gå till en läkare samt en optiker eller vadå? sad

2. Om jag går på handledarkursen med min pappa till exempel imorgon, kan han ansöka om handledartillstånd innan jag har fyllt 16? För man får ju gå kursen när man är 15 år och 9 månader. Så slipper handledartillståndet också dröja smile

Hoppas ni förstår mina frågor smile

MVH Naikon
Senast redigerat av Naikon (31 juli 2010)

5 198 Inlägg
31 juli 2010
Här står det mesta om körkort
http://www.korkortsportalen.se/
annars är det inte svårare än att ringa den lokala körskolan.

Trummis
404 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:

Jo, antar det...

Men jag tror att jag har hittat svaret.
"Eleven måste ha körkortstillstånd för att ansökan om godkännande som handledare ska kunna beviljas. Handledaren måste ansöka om handledarskap för varje behörighet som eleven ska övningsköra för. "

Så, först går jag handledarkursen+syntest? Sen skickar jag in körkortstillståndet när jag fyllt 16. Sen efter körkortstillståndet så skickar min pappa in handledartillståndet?

Men bifogas inte syntestet i körkortstillståndet? Alltså måste jag ha med en blankett om körkortstillstånd när jag ska göra syntestet?

Fan vad massa tillstånd och skit det blir tongue

Naikon

49 Inlägg
31 juli 2010
Naikon skrev:
gamlingen skrev:

Jo, antar det...

Men jag tror att jag har hittat svaret.
"Eleven måste ha körkortstillstånd för att ansökan om godkännande som handledare ska kunna beviljas. Handledaren måste ansöka om handledarskap för varje behörighet som eleven ska övningsköra för. "

Så, först går jag handledarkursen+syntest? Sen skickar jag in körkortstillståndet när jag fyllt 16. Sen efter körkortstillståndet så skickar min pappa in handledartillståndet?

Men bifogas inte syntestet i körkortstillståndet? Alltså måste jag ha med en blankett om körkortstillstånd när jag ska göra syntestet?

Fan vad massa tillstånd och skit det blir tongue

Naikon

Syntest Gjorde jag på körskolan när jag gick kursen. inget kompliserat.
papprena fyllde vi i på körskolan och allt skickades in samtidigt.(gick kursen i november föra året var 15 och 11 månader)
På körskolan sa dom att även om ni får lempet innan ni fyllt 16 får ni inte köra förns dagen ni blir 16.
Men kolla med en körskola och bästell plats på en kurs så fort som möjligt. ju snabbare det är gjort ju snabbare får du lemp. och det brukar vara vänte tid på kurserna . jag fick vänta nästan en månad efter att jag bokat tid. men vi har ju bara två bilskolor kansek inte är så mycket där du bor. men lika bra att vara ute i tid.. mvh

Trummis
404 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
tack för svaret smile

Det är lugnt, bor i Götet och det finns gott om platser smile Hoppas detta löser sig nu

90 Inlägg
1 augusti 2010
Det är grymt overratat o köra med sina föräldrar tongue

Sök