Jag var iväg med bilen några dagar, och den gick som den skulle dit (ca 15 mil). Under dagarna jag var iväg laddade jag mobilen några gånger i bilen, och spelade lite musik. Detta resulterade i att batteriet laddades ur, och vi fick springa igång bilen när jag skulle hem (var mitt i natten, så startkablar var inget alternativ).
När motorn väl hoppat igång, så lös check engine-lampan. Jag körde ca två kilometer för att ladda upp batteriet, och stängde sedan av motorn och tändningen. Startade den igen i hopp om att lampan skulle vara släckt, men så var inte fallet. Jag kollade oljan och kylarvätskan, vilka var som de skulle. Jag körde därefter hem, ca sex mil.
Efter färden dit stod färddatorn på 10,1 l/mil. Färddatorn hade inte nollställts på länge, så den var seg på att ändra sig. När jag kört hem de sex milen hade snittförbrukningen hoppat upp till 11,2 l/mil. Jag körde mestadels i ca 130-140 km/h, och vid den hastigheten brukar bilen dra ca. 1 l/mil. För att färddatorn ska ha flyttat sig så pass mycket, måste den dragit en hel del mer än det.
Jag kollade dagen efter upp felkoden, som var tre blinkningar, som indikerade trasig insugsluftstemperaturgivare. En ny köptes. Innan jag monterade den jämförde jag resistansen mot den gamla, vilken var densamma. Jag lämnade sedan tillbaka den nya givaren, och återmonterade den gamla. Felkoden fortfarande kvar.
Efter att ha kört ca. 20 mil med CE-lampan tänd, avanslöt jag batteriet, och felkoden försvann. Jag har efter det kört 20-30 mil, och felkoden har inte uppstått igen.
Vad jag däremot märkt är att bränsleförbrukningen är högre nu, än innan CE-lampan tändes för första gången. Har gjort några mätningar på en sträcka av ca 5 km, direkt efter varandra, efter nollställning av färddatorn, med följande resultat:
70 km/h: 0,65-0,7 l/mil (tidigare 0,65-0,7)
110 km/h: ca 0,9 l/mil (tidigare ca 0,85)
140 km/h: 1,2-1,25 l/mil (tidigare 1,0-1,05)
160 km/h: ca 1,4 l/mil (tidigare ca 1,1)
Som ni ser så skiljer det inte särskilt mycket vid lägre hastigheter, när bilen belastas mindre, men ju mer den belastas, desto mer verkar skillnaden vara. Jag har därmed några frågor, som någon kanske kan svara på:
1. Är det rimligt att det är fel på färddatorn, så att den visar för stor skillnad? Någon sensor någonstans som kanske är trasig?
2. Har som sagt kört 20-30 mil nu utan att felkoden dykt upp, borde den gjort det nu om felet på insugstempgivaren var ett riktigt fel, eller kan det krävas fler mil innan bilen märker felet igen?
3. Resistansen hos den nya och den gamla givaren var densamma (1600 Ohm). Betyder detta garanterat att den gamla fungerar?
4. Någon annan idé om vad som kan tänkas vara fel?
När motorn väl hoppat igång, så lös check engine-lampan. Jag körde ca två kilometer för att ladda upp batteriet, och stängde sedan av motorn och tändningen. Startade den igen i hopp om att lampan skulle vara släckt, men så var inte fallet. Jag kollade oljan och kylarvätskan, vilka var som de skulle. Jag körde därefter hem, ca sex mil.
Efter färden dit stod färddatorn på 10,1 l/mil. Färddatorn hade inte nollställts på länge, så den var seg på att ändra sig. När jag kört hem de sex milen hade snittförbrukningen hoppat upp till 11,2 l/mil. Jag körde mestadels i ca 130-140 km/h, och vid den hastigheten brukar bilen dra ca. 1 l/mil. För att färddatorn ska ha flyttat sig så pass mycket, måste den dragit en hel del mer än det.
Jag kollade dagen efter upp felkoden, som var tre blinkningar, som indikerade trasig insugsluftstemperaturgivare. En ny köptes. Innan jag monterade den jämförde jag resistansen mot den gamla, vilken var densamma. Jag lämnade sedan tillbaka den nya givaren, och återmonterade den gamla. Felkoden fortfarande kvar.
Efter att ha kört ca. 20 mil med CE-lampan tänd, avanslöt jag batteriet, och felkoden försvann. Jag har efter det kört 20-30 mil, och felkoden har inte uppstått igen.
Vad jag däremot märkt är att bränsleförbrukningen är högre nu, än innan CE-lampan tändes för första gången. Har gjort några mätningar på en sträcka av ca 5 km, direkt efter varandra, efter nollställning av färddatorn, med följande resultat:
70 km/h: 0,65-0,7 l/mil (tidigare 0,65-0,7)
110 km/h: ca 0,9 l/mil (tidigare ca 0,85)
140 km/h: 1,2-1,25 l/mil (tidigare 1,0-1,05)
160 km/h: ca 1,4 l/mil (tidigare ca 1,1)
Som ni ser så skiljer det inte särskilt mycket vid lägre hastigheter, när bilen belastas mindre, men ju mer den belastas, desto mer verkar skillnaden vara. Jag har därmed några frågor, som någon kanske kan svara på:
1. Är det rimligt att det är fel på färddatorn, så att den visar för stor skillnad? Någon sensor någonstans som kanske är trasig?
2. Har som sagt kört 20-30 mil nu utan att felkoden dykt upp, borde den gjort det nu om felet på insugstempgivaren var ett riktigt fel, eller kan det krävas fler mil innan bilen märker felet igen?
3. Resistansen hos den nya och den gamla givaren var densamma (1600 Ohm). Betyder detta garanterat att den gamla fungerar?
4. Någon annan idé om vad som kan tänkas vara fel?
Senast redigerat av yalouque (4 augusti 2010)
0
0
0
0