3266
Sök

Volvo v40 t4 -00 rycker/svarar dåligt på gasen

41 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej kompisar. Har lite problem med bilen.


Har som sagt en Volvo v40 t4 -00. Haft den i drygt en vecka. Inte haft problem med den, tills nu.

Fick bensinstopp fastän tankmätaren visade på 20liter kvar, och färddatorn sa att jag skulle kunna köra 15mil till, men visade sig efter jag fått stopp att tanken var tom (fick i 60liter som den rymmer). Då blev jag fundersam och misstänksam över bilen.

Senare så när jag låg och körde på motorvägen i 110km/h så börja den rycka lite kan man säga. Men sen ibland rätt som det är går den bra igen, men ryckningarna återkommer. Bränslepumpen låter som fan ibland och jobbar mer än vanligt tror jag, det luktade bränt igår efter jag fick soppatorsk och tror det är bränslepumpen som lukta.

Idag när jag hade bilen på tomgång (för att låta turbon svalna) så gick den fint på tomgång först, men sen började den gå orent och ville mer eller mindre självdö, och när jag gasade lite så svarade den dåligt som bara den på gasen, om det ens hände något när jag gasade så var det knappt märkbart.

Kan lägga till att bilen är lite svår att starta med, måste mala lite på startmotorn, ibland inte alltid. Dessutom visar färddatorn att bilen drar 2.5liter/milen och det har den aldrig gjort förut och det lär bilen omöjligt dra?! Den visar det ibland, på random typ. Oavsett hastighet.


Vad kan detta vara? vet inga felkoder ännu. Bränslepump, stift, tändkablar och/eller lambdan?
mad
Senast redigerat av Tw1X_ (12 juli 2010)

388 Inlägg
12 juli 2010
#2
Låter ju som det är bränslerelaterat byt bränslefilter om du inte vet att det är gjort nyss bränslepumpen på 40 moddellerna är väl inte av bästa kvalité och går sönder ibland men då är det snarare så att den blir stendöd för oväsen gör dom tyvärr.


41 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#3
Får nog testa det. Men i så fall, vilken bränslepump är det? Finns tydligen två, en el och sen insprut? Det är den under baksätet som lever sitt egna liv. Så troligen isf den som snart tar sitt liv?

295 Inlägg
13 juli 2010
#4
hade liknande problem. då var det den under sätet iaf ( om det nu hjälper dig )

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
#5
Jag har haft mer problem med kontaktstycket inne på golvet vänsterbak, ihörnet typ än pumparna. (matningen till pumpen) Har lagat både sönderbrända och sönder oxiderade kontakter. Kan vara värt att kolla. Skulle vara roligt att se hur bränsletrycket ligger när den går dåligt.

ServiceTekniker Volvo/Renault

5 Inlägg
15 juli 2010
#6
Vet inte hur det är på dessa bilar men någon annan kanske vet? Går det att dra ut lamdan och kolla om bilen går bättre på Volvo v40?

41 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#7
Arnie skrev:
hade liknande problem. då var det den under sätet iaf ( om det nu hjälper dig )

Vilken är det som är under baksätet? Finns insprutning, elpump.

Så vilken är det som sitter där under sätet? Tror det är den på min med, låter som fan och vibrerar som bara den.

ServiceTekniker
77 Inlägg
15 juli 2010
#8
Tw1X_ skrev:
Arnie skrev:
hade liknande problem. då var det den under sätet iaf ( om det nu hjälper dig )

Vilken är det som är under baksätet? Finns insprutning, elpump.

Så vilken är det som sitter där under sätet? Tror det är den på min med, låter som fan och vibrerar som bara den.

Finns bara en pump på bensin, pumpen sitter i tanken.

ServiceTekniker Volvo/Renault

41 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#9
Vad/vilken är det som sitter under sätet på min volvo v40 då?

På sidor som laga.se och bildelsbasen.se så finns det både Insprutningspump Bensin och Bensinpump Elektrisk så blir osäker. Är ingen servicetekniker så ;p
Senast redigerat av Tw1X_ (15 juli 2010)

ServiceTekniker
77 Inlägg
15 juli 2010
#10
bensinpumpen

ServiceTekniker Volvo/Renault

41 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#11
Har varit och köpt nya tändstift (ifrån volvo) och nya tändkablar. Skall byta detta imorgon. Hjälper det ej så byter jag pumpen samt filter.

Tänkte på en sak, det skulle väl kunna vara tändspolarna? Lambdan? Och/eller luftmassemätaren?

Som lmm kan jag ju dra ut när bilen står på tomgång och om bilen går sämre är den hel, right?

Men lambdan, kan jag rycka den och se om den är hel eller ej?

ServiceTekniker
77 Inlägg
17 juli 2010
#12
Bästa är å kolla felkoderna, så kan man utesluta en massa saker. Kostar inte mycket å få dom kollade om man inte kan själv.

ServiceTekniker Volvo/Renault

41 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#13
Mmh, tänkte detta med. För en bil pratar ändå med en rätt mycket, så man kan utesluta saker och komma fram till saker som du säger. smile

41 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#14
Update.

Om jag sätter på tändningen och låter den vara på i 5-10 och startar bilen efter det så tycker jag bilen startar lättare. Men inte varje gång.

Har bytt stift och kablar idag. Men felet kvarstår.

En sak till, det verkar som att bilen krånglar/rycker mera när det blir mindre soppa i tanken (under 20lite enligt mätaren). När bilen är fulltankad eller har mer bensin i sig än 20liter tycker jag den går bättre. Kan dock inbilla mig och tro så. Men det känns så.

Kan det stämma? För är inne på att köpa ny bränslepump och filter, ska jag köpa båda filtren då? Sen även få eventuella felkoder avlästa.

41 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#15
Så, fått felkoderna avlästa nu och beskrivna. Kostade 400kr, inte så farligt big_smile

Någon som kan hjälpa mig att tyda/hitta en orsak till dessa.

Fanns 4st felkoder i bilen, han raderade dessa och startade sedan bilen och lät den vara igång och avläste sedan felkoderna igen, men då kom det inga. Kanske inte hinner komma så fort?

Men de felkoder jag hade var följande:

EFI-512, Korttids bränslemängdsanpassning, trolig orksak: Insugs-/avgasläckage/blockering, luftmassemätare, bränsletryck

EFI-435, Uppvärmd lambdasond 1 - långsam reaktion, trolig orsak: Insugs-/avgasläckage, ojämn kompression, bränsletryck, luftmassemätare, uppvärmning ur funktion, uppvärmd lambdasond

EFI-337, Växellådsstyrdon/antispinnregleringens styrdon - momentminskningssiganl, trolig orsak: Ledningar, växellådsstyrdon, antispinnregleringens styrdon

EFI-121, Luftmassemätare/grenrörstrycksensor, trolig orsak: Insugsläcka/blockering, slangläckage, ledningar, Luftmassemätare/grenrörstrycksensor

Jag hade loss LMM när bilen var igång för att se om den var trasig, så flera felkoder kan ha utlösts pga detta, right? Samt även kod för luftmassemätaren. Och bränslepump avger inga felkoder vad jag vet, då låter som om pumpen behövs bytas ut. Eller har jag fel?

Tacksam för svar, idéer och funderingar.

Mvh

5 Inlägg
8 augusti 2010
#16
Fick du någon ordning på bilen jag har exakt lika fel som du har ??

by proxy
167 Inlägg
8 augusti 2010
#17
Felkoderna beror nog på att du har pillat med bilen.
Har stött på underliga fel som berodde på att batteriet var slut. Eftersom soppamätaren och färddatorn
visar fel skulle jag gissa på det. Testa med ett friskt batteri och kolla kontakterna på pumpen. Kan
ju vara en kombination av fel.

Dura lex, sed lex


Sök