Leo86 skrev:
Men styrkan kan tillfäligt sjunka till under 10 volt under en kort stund och sedan laddas upp igen
Ja, om strömförbrukningen är hög så kan spänningen sjunka så pass mycket utan att det är fel på batteriet, helt klart. Prova att mäta spänningen på batteriet när startmotorn går vid en kallstart utan motorvärmare och temperaturen är 20-30 minusgrader, då kan jag lova dig att det inte är 12 V iaf.
Egentligen heter det "återhämtar sig" istället för "laddas upp", men jag vet precis vad du menar.
När jag gjorde spänningstestet på mitt batteri så mätte jag upp dels ca 17,5 A och dels ca 43 A med tångamperemetern, med 17,5 A testade jag i 10 minuter och med 43 A testade jag i 5 minuter. Spänningen låg konstant på 12,1 V med 17,5 A belastning, med 43 A låg spänningen på 11,91-11,92 V och sjönk till 11,89 V sista minuten.
Vilospänningen var 12,75 V när jag hade 17,5 A och 12,66 V när jag hade 43 A. Testen gjordes vid två olika tillfällen och batteriet hade varit orört i minst ett dygn. Batteriet är Exide Maxxima 900 (ej DC) som är omkring 5-6 år gammalt (kanske 7 år, lite osäker), enligt ett testinstrument (Argus AA350) är kallstartströmmen runt 640 A så batteriet är åtminstone inte helt slutkört.