2316
Sök

Skall steg3 chippa bilen saab 900 2.0t 1996

878 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#1
tjaa!
ska lämna bilen på chippning på steg3, dock ingen 3" avgasrör, har orginal avgasrör med borttagen ljuddämpare båda 2.

Kommer det klara av det?, skulle det räcka isåfall att jag köper bara en större downpipe?, elle hur ska jag göra?.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

546 Inlägg
28 juli 2010
#2
köp ett komplett steg3 så blir det bra

878 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#3
ante123 skrev:
köp ett komplett steg3 så blir det bra

DÅ jag får detta gratis så nej:)

All The best
MVH
Jonas .L

45 Inlägg
28 juli 2010
#4
Kolla exempelvis maptun.se och se kraven dom har på just din modell och gör som jag gjort.. Fixa all hårdvara så den är klar och sen mjukvara.. Tvärtom är bara dumt.. Men om du skulle chippa utan att byta alla hårdvaror så får du kanske lite sämre effekt än vad chippet är ställt till. Your choice.


1 863 Inlägg
28 juli 2010
#5
Ny downpipe och grövre avgas måste du ha.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 915 Inlägg
28 juli 2010
#6
Du behöver ha de sakerna som chippet är gjort för.

Tex hos Nordic:
Steg 3 - 260hk 380Nm
* Optimerad Nordic mjukvara
* 2,5" Rostfritt sportavgassystem
* 4" Ovalt slutrör
* 3" Metallisk racekatalysator i rostfritt
* Modifierad wastegate
* K&N sportluftfilter (insats)

Steg 2 är bara sportavgassystem och mjukvara 240hk

Ska du inte byta ut någon hårdvara, så är det bättre du håller dig till steg 1(220hk), där det bara är mjukvara som krävs.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 860 Inlägg
28 juli 2010
#7
Vet inte hur mycket mer den laddar efter chipet men skriver detta endast som en referens till frågan du skrev ang avgaset... ok?!

För ett tag sedan låg här en tråd ang en 850 t5 där turbon blev så varm att deen glödde sad Han körde med ett av de högre trim stegen fast med orginal DP...
Det sliter ju ganska hårt i onödan som du säkert förstår och du får också ut mindre effekt.
Köp ett 3" från JT till ex, gillar deras system som fan wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

7 274 Inlägg
28 juli 2010
#8
spokenratt skrev:
Vet inte hur mycket mer den laddar efter chipet men skriver detta endast som en referens till frågan du skrev ang avgaset... ok?!

För ett tag sedan låg här en tråd ang en 850 t5 där turbon blev så varm att deen glödde sad Han körde med ett av de högre trim stegen fast med orginal DP...
Det sliter ju ganska hårt i onödan som du säkert förstår och du får också ut mindre effekt.
Köp ett 3" från JT till ex, gillar deras system som fan wink

Alla turbobilar börjar glöda om du pressar dom lite...


3 860 Inlägg
28 juli 2010
#9
Jo, det är väl sant men så som det skrevs i den tråden berodde det ju ganska mycket på att hans oginal DP blev som en flask hals!

EDIT:
har för mig att han körde på 19T snurra me o då laddas det på lite väl mycket för org DP
Men som sagt, skrev det mer som en referens..
Senast redigerat av spokenratt (28 juli 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

878 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#10
Har nu mät lite och förra ägaren har visst bytt till 2,5 tum avgasrör hela vägen:)
så jag tror det kommer fungera då ?wink

All The best
MVH
Jonas .L

Elektriker
718 Inlägg
28 juli 2010
#11
Att köra steg 3 med orginal DP är nån ingen vidare idé. Turbon lär bli fruktansvärt varm då den inte kan göra sig av med varma avgaser som den vill.

Vågar inte svara om 2,5tum räcker, efter kat så räcker det utan problem men DP är nog inge dåligt om du ska chippa.

Som att kasta vatten i sjön.

Turbo260
28 juli 2010
#12
Är bara Nordic steg 2 på min Saab, men sitter ändå 3" downpipe, 2.5" kat, samt 3" resten av vägen bak.

systemet satt på när jag köpte den, därav den mindre katen, annars hade lika stor åkt på.

Laddar runt 0.8 på första 2 växlarna och runt 1.4 på de sista 3.

888 Inlägg
28 juli 2010
#13
har du fortfarande pysventil? om ja så kommer du spika sönder motorn om du monterar steg 3 utan befintlig hårdvara.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 juli 2010
#14
Du frågar fast du tror dig veta svaret, varför? Ring maptun och berätta för dem att de kan sluta sälja 3" downpipes till steg 3, det räcker väl med 2,5? Eller?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

STREETRACER
892 Inlägg
29 juli 2010
#15
3" Dp är det som gäller annars kommer mottrycket i turbon+maskinen bli så påfrestande att saker o ting börjar gå sönder för dig.. turbo,kolvar,ventiler och läste nåt om "pysventil" ..  har man saab ska man trimma den som en saab ska trimmas.. inte på nåt annat sätt!!

bara börja bygga elr köpa färdigt smile annars är det steg 1 som gäller...

Bmc Crew

878 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#16
ne fan!, lika bra att köpa steg3 direkt;), då jag får det billigt:P

Får ta smällen och spara pengar till rör innan jag sätter på det:)

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 juli 2010
#17
ejon_850 skrev:
ne fan!, lika bra att köpa steg3 direkt;), då jag får det billigt:P

Får ta smällen och spara pengar till rör innan jag sätter på det:)

MVH

Om du inte har någon avsikt att lyssna på vad folk säger, varför startar du en tråd med en fråga?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

878 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#18
Uppar tråden lite igen..
Tänkte se om jag nu skulle montera chippet och begränsar laddtrycket till tex 0,8 bar hur kommer detta att fungera då då?

All The best
MVH
Jonas .L

8 883 Inlägg
8 augusti 2010
#19
ejon_850 skrev:
Uppar tråden lite igen..
Tänkte se om jag nu skulle montera chippet och begränsar laddtrycket till tex 0,8 bar hur kommer detta att fungera då då?

Hur tänker du då? Laddtrycket styrs ju av vilken programvara du har steg 3 har garanterat över 0.8.
Har du inte den hårdvaran som krävs för steg 3 så tycker jag att du ska köra original eller steg 1 att fippla med egna lösningar resulterar oftast i mera problem än man hade innan.

Alla leverantörer anger exakt vad som krävs för hårdvara till det olika stegen dom säljer.


Om du nu mot bättre vetande fipplar med laddtrycket ner till 0.8 med en steg 3box så lär ju bilen gå som original eller ännu sämre.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

2 164 Inlägg
9 augusti 2010
#20
OM du ska begränsa de till 0,8 varför ens trimma då??
De är ju orginal vad en 900 turbo laddar orginal.
Men ett tips är att köp 3" med racekatt. De gör jätte skillnad även med mindre ladd o sen ävet en bättre ic som finns på racestuff.se.

/f



Sök