Kolla exempelvis maptun.se och se kraven dom har på just din modell och gör som jag gjort.. Fixa all hårdvara så den är klar och sen mjukvara.. Tvärtom är bara dumt.. Men om du skulle chippa utan att byta alla hårdvaror så får du kanske lite sämre effekt än vad chippet är ställt till. Your choice.
Vet inte hur mycket mer den laddar efter chipet men skriver detta endast som en referens till frågan du skrev ang avgaset... ok?!
För ett tag sedan låg här en tråd ang en 850 t5 där turbon blev så varm att deen glödde Han körde med ett av de högre trim stegen fast med orginal DP... Det sliter ju ganska hårt i onödan som du säkert förstår och du får också ut mindre effekt. Köp ett 3" från JT till ex, gillar deras system som fan
Vet inte hur mycket mer den laddar efter chipet men skriver detta endast som en referens till frågan du skrev ang avgaset... ok?!
För ett tag sedan låg här en tråd ang en 850 t5 där turbon blev så varm att deen glödde Han körde med ett av de högre trim stegen fast med orginal DP... Det sliter ju ganska hårt i onödan som du säkert förstår och du får också ut mindre effekt. Köp ett 3" från JT till ex, gillar deras system som fan
Alla turbobilar börjar glöda om du pressar dom lite...
Du frågar fast du tror dig veta svaret, varför? Ring maptun och berätta för dem att de kan sluta sälja 3" downpipes till steg 3, det räcker väl med 2,5? Eller?
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
3" Dp är det som gäller annars kommer mottrycket i turbon+maskinen bli så påfrestande att saker o ting börjar gå sönder för dig.. turbo,kolvar,ventiler och läste nåt om "pysventil" .. har man saab ska man trimma den som en saab ska trimmas.. inte på nåt annat sätt!!
bara börja bygga elr köpa färdigt annars är det steg 1 som gäller...
Uppar tråden lite igen.. Tänkte se om jag nu skulle montera chippet och begränsar laddtrycket till tex 0,8 bar hur kommer detta att fungera då då?
Hur tänker du då? Laddtrycket styrs ju av vilken programvara du har steg 3 har garanterat över 0.8. Har du inte den hårdvaran som krävs för steg 3 så tycker jag att du ska köra original eller steg 1 att fippla med egna lösningar resulterar oftast i mera problem än man hade innan.
Alla leverantörer anger exakt vad som krävs för hårdvara till det olika stegen dom säljer.
Om du nu mot bättre vetande fipplar med laddtrycket ner till 0.8 med en steg 3box så lär ju bilen gå som original eller ännu sämre.
OM du ska begränsa de till 0,8 varför ens trimma då?? De är ju orginal vad en 900 turbo laddar orginal. Men ett tips är att köp 3" med racekatt. De gör jätte skillnad även med mindre ladd o sen ävet en bättre ic som finns på racestuff.se.