3476
Sök

Volvo 850 t-5r med krånglande ladd tryck vid gaspådrag..

3 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

jag äger en Volvo 850 sedan T-5 (R) karossen är från en T5a och motorn ska enligt förra ägare vara en R motor. Kan mycket väl bara vara en T5a.
Det är en -94a automat häck som enligt ägaren ska leverera närmare 300hk (Steg 2), men det känns som betydligt mindre. Vad ligger dom på original? är det 230 eftersom att det är automat?
Där har vi grunden till allt så att ni vet vad jag pratar om smile

Min egentliga fråga är:
När jag trycker på gasen lite för hårt så börjar den att "typ" baktända ett par gånger och man hör ett ganska mjukt ljud, och jag förlorar effekt medan laddmätaren hoppar mellan 1.0-1.2. Den laddar normalt 0.9 innan den växlar till nästa växel. När bilen är kall så kommer jag inte upp högt i varv innan den sparkar bakut och jag förlorar all effekt. Och den hoppar återigen i laddet. Samma sak händer om jag ligger i en skarpare kurva eller i en rondell och ska gasa ur den, allt tryck försvinner och bilen rör sig i ca 30-40kmh.
När jag släpper efter lite på gasen så accelererar den bra.
har fått höra att et sitter en S1 pump i den och att det är anledningen till varför den beter sig som den gör, men när bilen är varm så kan jag nästan trycka fullt utan att det händer. Så hosat den inte förens vid ca 5-6  varv.
Vad kan felet vara? Är det turbon som börjar ge efter? Är det så simpelt som bränslepumpen? Eller är det kanske att den har ett litet spricka i en slang? neutral


2 452 Inlägg
8 augusti 2010
#2
ligger på 225 hk orginal eller 226

döden kommer tillbaka

8 251 Inlägg
8 augusti 2010
#3
Original är det 225hk. Och med steg 2 så kan man väl räkna med 250hk, beroende på skick på motorn. Spräckt slang är mycket mlöjligt, speciellt den mellan tryckrör och spjällhus där slangen till tomgångsmotorn går in.


37 Inlägg
8 augusti 2010
#4
Min 855 hostade vid full gas förut, visade sig att stiften var slut, dem klarade inte höga varv, lätt att kolla iaf smile


3 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#5
Tack för svaren smile
Ah, okej. Jag tänkte nästan att det kunde vara stiften, ska byta dom så snart jag har tid till det smile
Borde inte tomgången vara annorlunda då? smile
Alla tips är välkommna eftersom att jag gärna lär mig något nytt också smile


1 878 Inlägg
9 augusti 2010
#6
Ny Motorolja+Tändstift+nya Vacumslangar och tryckslangar/tryckrör är aldrig fel.


3 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#7
Har du något bra förslag på en olja? Kör just nu standard eftersom att dom hade haft det i den innan (10-40 Statoil olja)
Tänkte dra en genomgång på den vid löning.



Sök