3037
Sök

Saab 9000 2.3t -95 48000 mil. Segstartad!

44 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#1
Tja har en Saab 9000 2.3t steg 3 chippad med ca 240 hk 95:a.
För någon månad sen så dog bränslepumpen, och då bytte vi ju den, men efter det har den varit mycket svårstartad både kall och varm men mest när den e kall.

Vi har bytt vacumslangarna i bilen, kollat luftfiltret, samt tändstiften. Det fanns en torr sotbeläggning på alla fyra stiften.

Vi har funderat på om de kan va tomgångsventilen men är inte säker. Kom hemskt gärna med tips om vad det kan vara !

MVH


24 Inlägg
12 mars 2010
#2
prova att  bytt bränslefiltret

saab 93-00 Aero 265 hk

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 mars 2010
#3
Är det inte backventilen till bränsleledningen som spökar?
prova att vrida på tändningen i 3-4sekunder och sen försök starta den.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

44 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#4
ja jag ska prova med bränslefiltret, men brukar dem inte gå rätt dåligt när dem e igång då med?
Men backventilen har vi kollat iaf, och den funkar som den ska, har även prvoat de med att ha igång tändningen 3-4sekunder innan jag startar;)


44 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#5
jonnielahti skrev:
om tändkassetten luktar bränt så är den boven i dramat smile

Vi provade med en tändkasset från en annan saab för någon vecka sen, och de va inte fel på den heller yikes


5 710 Inlägg
15 mars 2010
#6
Saab-Simon skrev:
Men backventilen har vi kollat iaf, och den funkar som den ska, har även prvoat de med att ha igång tändningen 3-4sekunder innan jag startar;)

Och resultatet blev?
Hur kollade ni backventilen?
IOM att problemen kom med bränslepumpsbytet känns det som att problemet är bränslerelaterat, backventilen låter rimligast....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

44 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Saab-Simon skrev:
Men backventilen har vi kollat iaf, och den funkar som den ska, har även prvoat de med att ha igång tändningen 3-4sekunder innan jag startar;)

Och resultatet blev?
Hur kollade ni backventilen?
IOM att problemen kom med bränslepumpsbytet känns det som att problemet är bränslerelaterat, backventilen låter rimligast....

mvh Jonas

Ja resultatet med tändningen gjorde ingen skillnad och backventilen vet jag inte exakt hur han kollade men men de kan ju va den ändå:P  Men ska börja med att byta bränslefilter iaf och se om det hjälper annars får jag börja kolla backventilen.


44 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#9
Aero T16 skrev:
Är det ett bra batteri i bilen?

Aa dugligt iaf:) vi har haft de på laddning några gånger i vinter för att de drog ur batteriet som fan då.


1 327 Inlägg
18 mars 2010
#10
Det kan ju vara en anledning till att den startar sämre när det är kallt om batteriet inte är det bästa.

Har haft likande problem med min 900 turbo men jag har bytt det mesta i tändväg och vacumslangar och nu startar den rätt så bra.


44 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#11
Aero T16 skrev:
Det kan ju vara en anledning till att den startar sämre när det är kallt om batteriet inte är det bästa.

Har haft likande problem med min 900 turbo men jag har bytt det mesta i tändväg och vacumslangar och nu startar den rätt så bra.

Ja fast vi har ju provat med starthjälp x antal gånger när den inte startat av egen maskin;) och tog lika lång tid hmm


5 Inlägg
23 maj 2010
#12
även om du tar bort bränsle ledningen från spridarna och de kommer bensin så startar den inte för de är inte tillräckligt som kommer.

Men jag tror att de är bränslepumpen. Va så på min 740 iaf. Jag bytte den under sätet. Men om du har 2 pumpar kan de vara den andra utav dom. Den i tanken eftersom isf. Den som trycker in de till den andra, för isf måste den suga oxå. Vilket den inte ska. smile

Men min va de inge fel på. va en sladd som hade gått av när jag tog bort det förra gången hmm

snart är de slut

92 Inlägg
22 juni 2010
#13
Har samma fel på min 9000, fick du ordning på att ? smile


44 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#14
ja jag har fått ordning på de;) Va bränslepumpen som spökade.



Sök