3661
Sök

Billig eller dyr olja? Castrol eller Swedol =)

107 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Köprde med Swedol olja 4 liter för 204 kr 5-40 helsyntet i min gamla mercedes.
Den gick klockrent å inga motorras smile

Nu ska jag serva min brors bil som är lite nyare å då tänkte jag ställa frågan.
Ska man köpa Castrol 5w 40 för 600 kr eller Swedols olja 5w 40 för 200 kr?

När jag frågade på swedol så sa killen där som tidigare jobbat på autoexperten att det är lika bra oljor.
På mekonomen menade han på att jag betalade 200 kr för oljan och 400 kr för märket Castrol.

Vad har ni för åsikt?

Japan Quality
670 Inlägg
11 augusti 2010
#2
Köp likadan olja som finns i nu. Fast ny då hehe smile

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

107 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
Fiskar mer efter åsikter som skillanden på Oljorna... men tack för ditt svar!

8 876 Inlägg
11 augusti 2010
#4
Uppfyller båda oljorna specifikationerna för bilen så ser jag ingen anledning till att inte köra på den billigare oljan.
Kolla i serviceboken vilken olja du ska använda

Fotograf på tierpidag.se

415 Inlägg
11 augusti 2010
#5
Det är i princip bara namnet som skiljer och uppfyller oljan kraven så är det inga problem. Tex Biltemaolja görs av Statoil, Granngårdens Agrol spectra är gjort av Mobil1 och de lär ju inte ställa om produktionen för att göra en annan sorts dunkar av samma kvalitet.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

923 Inlägg
11 augusti 2010
#6
Tidigare rekommenderade min Volvo/Renualt handlare en olja från Q8, Excel. Självklart en ganska dyr olja som kostar ca 150kr/liter, tror jag det var. På Mekonomen kostar motsvarande Castrol-olja ungefär lika mycket.
I ett annat ärende var jag på Swedol och handlade och fick då syn på att dom säljer ju samma Q8 Excel där också. På dunk, till ett helt annat pris. 1300 spänn för 20 liter. Efter som att vi har 2 Renualt som båda rymmer över 6 liter så var inte valet så svårt.
Klassificeringen är A3 B3 B4 som krävs av mina bilar. Det uppfyller oljan, samt att den är rekommenderad av Bilverkstaden.
Huvudsaken är att oljan uppfyller kvalifikationerna till din bil, så spelar det ingen roll om du handlar på Biltema, Swedol eller din märkesverksad.

Mats


Sök