Nu har jag fått mig ett nytt projekt! Den här gången en 70as Opel Kadett coupé. Jäkligt fin modell! Här är några bilder från när vi hämtade bilen ikväll. Kommer skriva lite mer info senare! Det kommer förmodligen inte hända så mycket innan jag tagit studenten. Har väldigt mycket att göra nu!
Det kommer bli som med mina andra projekt, jag ska först och främst göra det som behövs för att få den igenom besiktning. Sen får jag se vad jag gör mer. Men det blir självklart original.
Nej den är nästintill rostfri! Vi har hittat rost på tre ställen, framkant av ena skärmen runt lyktan, nederkant av samma skärm och ett litet hål i batteri-plattan under huven. Annars är den jättefin!
Känns så jobbigt att jag inte hinner börja så mycket med den innan studenten!
Härligt objekt du skaffat dig Håller själv på med gamla oplar för tillfället. Sambon har en Kadett B Rallye ´73, svärföräldrarna en Kapitän P2 ´61 å sambons bror en Rekord B ´66.. Roliga bilar dessa, om du behöver reservdelar så kontakta OPL-delar i Kungsgården (www.opeldelar.se)
Detta ska följas, tittar in lite då å då Lycka till!
Härligt att det inte verkar vara mycket rost på den så slipper du det Lycka till!
Ja, verkligen! Tack
TwinsBilOchPlat skrev:
fan va kul med ett gammelkadett projekt !, ska verkligen följas !
Great!
MCMLXXXII skrev:
Härligt objekt du skaffat dig Håller själv på med gamla oplar för tillfället. Sambon har en Kadett B Rallye ´73, svärföräldrarna en Kapitän P2 ´61 å sambons bror en Rekord B ´66.. Roliga bilar dessa, om du behöver reservdelar så kontakta OPL-delar i Kungsgården (www.opeldelar.se)
Detta ska följas, tittar in lite då å då Lycka till!
Ojdå, vad roligt! Pappas första bil var en Kadett B Rallye. Vore en dröm att få sig en sån! Jo, jag har faktiskt haft en hel del att göra med opeldelar.se.
En Kiemen av så sen årsmodell som 1970...inte det vanligaste kanske? :S
Kollade upp det där och Kiemen slutade tillverkas i Juli 1970. Jag vet inte exakt när Kadetten är från, men den såldes i Juli 1970. Så nog är den säkert ganska ovanlig
Har varit svårt att hålla sig från bilen! Men i helgen har jag hunnit pyssla lite grann. Den mesta elen verkar fungera som den ska. Alla lysen fungerar. Det största problemet med bilen är att motorn sitter fast. Den förra ägaren kunde köra runt den med startmotorn men sen fastnade den. Får se hur jag gör. Har testat snurra remskivan men det går inte. Funderar på om jag ska pröva att bogsera bilen och se om jag kan få motorn att lossna. Nån som har nåt annat tips? Är hällt olja i cylindrarna.
Hann med en liten grovtvätt också! Ser riktigt bra ut
Var ett jäkla tag sedan förra updaten. Har haft fullt upp med en massa saker. Bland annat har jag blivit Cadillac-ägare. Men nu ska jag lägga på ett kol och fixa till Kadetten och ha den som vinterbil.
Motorn har jag inte fått att gå runt. Däremot har jag fått tag på en 1.2 liters motor från en 78as Kadett. Den är lite mer att köra med än den gamla 1.1an och så kan man köra på blyfritt.
Just nu håller jag på att fixa till bromsarna. Är färdig fram och bak håller jag på att renovera cylindrarna. Sen ska den bogseras hem till min pappa där vi har tillgång till motorlyft.
Har varit dålig på att ta bilder. Men ska bli bättre på det nu!
Bromsarna bak satt fast.
Här är motorn. Tur man har stor skuff!
Här är Cadillacen jag köpt! Blir att jobba med den sen när jag har tid.