4283
Sök

Byte av bromsskivor bak på V70 -98?

18 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Tjena!

Hur bökigt är det att byta skivor bak på en V70 årsm. -98? Måste man sätta i lagerbanor o det i dom nya skivorna själv? behöver man några specialverktyg? Handbromsen går på bromsbackar väl?

Hojmek
748 Inlägg
19 september 2007
Inge svårt alls, ja det är handbromsbackar smile

18 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Bodegan skrev:
Inge svårt alls, ja det är handbromsbackar smile

vad bra! hur fungerar det med lagren då... För jag bytte på min A4 o det var ju lite bök med att få dit lagerbanorna...
Senast redigerat av Balatack (19 september 2007)

459 Inlägg
19 september 2007
Inga som helst problem att byta skivor på en v70, ända kan va att dom sitter lite tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 september 2007
Du har inga lös lager på v70in utan du har ett hjulager/nav kombinerat ..av med hjulet ..2 13mm skruvar på bromsoket och 1st 10mm skruv på bromskivan...men du måste skruva in bromsbackarna så att du kan slå bort den gamla skivan för den brukar rosta fast på naven ..men hjullagret kan du i alla fall inte ta söner och det är inget plock på med lagerbanor

study
772 Inlägg
19 september 2007
du brukar även kunna göra ne mutter in i skivan som du sedan skruvar så kommer den att pressas ut det. i fall det sitter kan du köra med gasol brännare eller något och slå lite.

53 Inlägg
10 augusti 2010
Jag har precis bytt fram på bilen och det var inga problem. Nu har jag kommit till bakdelen och där verkar det sitta som f-n. Jag har ingen reparationshandbok då jag har gjort detta tidigare (på massor av SAABar) och tänkte att det inte borde vara någon skillnad (i svårighets grad).

Bak på V70n sitter oket med ett bromsrör och inte en slang. Det gör att jag inte kan vika bort oket på samma sätt som fram. Hur gör jag för att få bort klossarna och skivan?

Däcket är borta.
m10 skruven är borta.
Jag har bankat, men inget verkar lossna.

Jag kör Volvo!

303 Inlägg
10 augusti 2010
häng upp oket med snöre eller nåt i fjädern

heter numera blyfot_racing här på garaget

53 Inlägg
10 augusti 2010
Evert_ skrev:

Behöver jag ta bort oket för att få bort skivan bak?

Jag kör Volvo!

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 augusti 2010
Skivan dras rakt ut från handbromsklossarna så oket måste bort, ja.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 augusti 2010
zupermac skrev:
Evert_ skrev:

Behöver jag ta bort oket för att få bort skivan bak?

Ur med beläggen, lossa oket och vik det åt sidan så gott det går. Rören är av koppar eller kopparnickel och är därför ganska följsamma. Se bara till att oket inte hänger i röret för då kan de kanske vika sig...

Nu vet inte jag så mycket om V70:is handbromskonstruktion, men på många bilar vet jag att man kan köra in en skruvmejsel i ett hål i bromskivan och navet och släppa på handbromsbackarna för att underlätta montering/ demontering, någon som vet om v70 är konstruerade så?

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 augusti 2010
Bensinskallen skrev:
Nu vet inte jag så mycket om V70:is handbromskonstruktion, men på många bilar vet jag att man kan köra in en skruvmejsel i ett hål i bromskivan och navet och släppa på handbromsbackarna för att underlätta montering/ demontering, någon som vet om v70 är konstruerade så?

Jo, det finns en justeringsskruv till backarna som man kan släppa på. Nås genom ett hål i skivans centrum.

53 Inlägg
11 augusti 2010
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:

Jo, det finns en justeringsskruv till backarna som man kan släppa på. Nås genom ett hål i skivans centrum.

Ska jag skruva moturs för att få den att släppa?

Jag kör Volvo!

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2010
zupermac skrev:

Det kommer jag inte ihåg, tyvärr.
Det märker du! tongue

Antingen spänner du backarna så det blir svårt att snurra skivan, eller inte, och då är det ju rätt håll.

53 Inlägg
15 augusti 2010
TurbOla skrev:
zupermac skrev:

Det kommer jag inte ihåg, tyvärr.
Det märker du! tongue

Antingen spänner du backarna så det blir svårt att snurra skivan, eller inte, och då är det ju rätt håll.

Jag hittade inte skruven så jag rev bort handbromsen som den var. När jag väl såg hur den såg ut så kanske det hade gått bättre om den inte vore så svart att jag inte kunde se den genom hålet. Andra sidan gick mycket bättre. Synd bara att jag inte kommer ihåg vilket håll man ska snurra.

Annars gick det väldigt bra.

Ena bronscylindern var fast så jag var tvungen att sätta mothåll på den andra och bromsa ut den. Annars hade jag aldrig fått in den helt tillbaka. wd40 är bra skit. Istället för att banka sprintarna runda (som håller fast klossarna bak) så köpte jag ett don-set. Väl investerade pengar kan jag säga i efterhand. Några bankningar sedan var dem ur hålen.

När jag väl hade skrapat rent allt så var det bara att slänga på lite kopparpasta och skruva dit grejerna.)

INGET gick sönder och jag behövde inte använda värme, rondell eller borr för att få bort skruvarna. Det hände nog aldrig med mina 5 SAABar.!

Volvo kanske är något att fortsätta med. cool
Senast redigerat av zupermac (15 augusti 2010)

Jag kör Volvo!

53 Inlägg
15 augusti 2010
Jaha, nu när jag har provat bromsarna och kört lite grann (10mil) och bromsat försiktigt så märkte jag att handbromsen inte tar då jag rulla bakåt.

När jag står med motor i nedförsbacke (rullar framåt) tar handbromsen perfekt men när röven står nedåt (rullar bakåt) så tar inte handbromsen alls. Jag lyfte upp bilen och när handbromsen är åtdragen så kan inte hjulet rulla framåt men bakåt tar handbromsen inte alls.

Jag vet verkligen inte vad som är fel, vad behöver göras?
Senast redigerat av zupermac (15 augusti 2010)

Jag kör Volvo!

Sök