3191
Sök

Kamkedjebyte Saab 9-3- 2.0 årsm 01

3 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#1
Någon som har koll på när det är dags att byta kamkedja på en 9-3 med 2.0motor  har kollat i instruktionsboken  men  hittar  inte  något om detta.
Senast redigerat av starke (12 mars 2009)

3 235 Inlägg
12 mars 2009
#2
Finns väl ingen bytesintervall på kedjor. Drev/kedja/spännare ska bytas vid behov.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
12 mars 2009
#3
det finns ju en rekommenderad bytes intervall ( vet dock inte vad den  är ) det är ju inte ofta man skruvar ner motorn för att se om det är slitet.. det är ju inte bra att bara köra tills den går.. då blir det ruggit dyrt.

Som sagt.. vet inte vad det är men skulle kunna tänka mej att det är runt 14000 mil

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 327 Inlägg
12 mars 2009
#4
Du måste ha en väldigt speciel saab 9-3 som har en 1.8 liters motor från 01.... Är det något hemmabygge eller är det skrivfel?


3 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#5
Aero T16 skrev:
Du måste ha en väldigt speciel saab 9-3 som har en 1.8 liters motor från 01.... Är det något hemmabygge eller är det skrivfel?

Ja du har rätt fel av mej det är en 2.0 blev lite fel där.......

1 Inlägg
12 mars 2009
#6
Du kan kolla hur långt sträckaren är ute utan att öppna motorn. Det finns jättebra beskrivet på STCS forumet.
http://www.saabturboclub.com/

På min 9-3 01:a så byttes kamkedjan på 13100 mil förra året. SAAB tog bytet på den 8-åriga motorgarantin. Det som gjordes var byte kamkedja, kedjehjul, balanskedjor, sträckare samt att senaste uppgraderingen av vevhusventilationen monterades.
Allt till den facila kostanden av 0:- för undertecknad smile

Kedjorna ska ju normalt sett hålla länge, 20-30k mil är mera normalt.
Senast redigerat av Dunde (12 mars 2009)

163 Inlägg
16 november 2009
#7
kamkedja behöver man inte byta förens den börjar rassla, och kamkedja byte kostar 15tusen biva, men jag fick 9000 för min 9-5a 2.3t -00
för att se hur långt den har gått ut så kan du skruva sj inget svårt, ja gjorde det på en kvart typ
behöver någon hjälp så det bara höra av sig.


Trucker
2 710 Inlägg
30 juni 2010
#8
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Fart missbrukare

206 Inlägg
30 juni 2010
#9
BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Trucker
2 710 Inlägg
30 juni 2010
#10
Kax skrev:
BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Vilket spännare pratar du om? lite detaljerat tack smile

Fart missbrukare

888 Inlägg
30 juni 2010
#11
Kax skrev:
BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Dummaste jag läst på länge, är den ute mer än 15mm så är det ganska snart dags för ett byte, har inget med att göra ifall du hör den rassla eller ej. Alla bilar låter inte lika.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 juni 2010
#12
HenkeTIC skrev:
Kax skrev:
BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Dummaste jag läst på länge, är den ute mer än 15mm så är det ganska snart dags för ett byte, har inget med att göra ifall du hör den rassla eller ej. Alla bilar låter inte lika.

Kedjerassel=dags för renovering, balansaxelkedjan kan även den ha oljud för sig.
Kedjesträckare ute över 14.5mm (Saabs angivna grännsvärde för kedjesträckning)=dags för renovering.
Inget av det ovan=kör å hoppas det inte börjar rassla tongue
Angående byte av kedja kan man bara byta själva kamkedjan, behöver endast demontera ventilkåpa och kedjesträckare för att utföra detta men det är inget att rekomendera. Kamkedjerenoveringssatsen kostar ungefär lika mycket som endast kedjan och lösa packningarna som går åt till arbetet och eftersom man byter ut allt till kamkedjan och balansaxelkedjan brukar det vara säkrast att göra så eftersom kedjan inte är det ända som slits.
Med Renovering menar jag byte av kamkedjesats och rengöring av ventilkåpa/oljetråg/oljesil. Efter man gjort ett 20-tal av dessa blir det tom. lite roligt men första gången var det ingen höjdare, ganska tight å knåda dit transkåpan och kedjan fast man flyttar motorpaketet åt sidan. Inget jag skulle rekomendera för nån utan större mekarvana.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 juni 2010
#13
BMWgrabben skrev:
Vilket spännare pratar du om? lite detaljerat tack smile

Kedjesträckaren till kamkedjan, sitter i bakant av toppen precis bakom löphjulet till poly-v-remmen. Själva sträckaren är på 27mm men det sitter en 12mm skalle på den man måste lossa först som har en fjäder och en plaststav innanför (tappa inte ner dom bakom generatorn tongue) som sträcker sträckaren. Måttet mäter du på sträckararmen, altså mellan insidan av plattan i änden på sträckararmen och sträckarhuset.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

265 Inlägg
21 augusti 2010
#14
min kamkedja är i behov av att bytas nu efter 20 000 mil! big_smilebig_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

206 Inlägg
21 augusti 2010
#15
Saabarn_Eric skrev:
min kamkedja är i behov av att bytas nu efter 20 000 mil! big_smilebig_smile

then we know roll
Senast redigerat av Kax (21 augusti 2010)


Sök