2266
Sök

Volvo 745 med d24tic startproblem?

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Har en volvo 745 med d24tic motorn.
Motorn är ej orginal i denna bil, har varit bensinare förut.
Har ett problem med den. den startar bara när man drar igång den efter mycke om och men och när den väl går igång så går den oroligt. jag har bytt topp och toppackning på den och ställt allt enligt makeringar men inget har hjälpt. motorn går runt fint och utan problem. Men det stör mig att den inte startar på nyckeln. Är inte så insatt i dieselmotorer så behöver all hjälp jag kan få även om det skulle vara några galna idéer. Har testat det mesta.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Mvh

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
#2
Funkar glödningen som den ska? Och glödstiften?

Annars är saker som dålig kompression en bra anledning till varför dieslar blir segstartade, så har du möjlighet, gör ett komptest för att utesluta det!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (22 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

210 Inlägg
22 augusti 2010
#3
Var den svårstartad efter packningsbytet eller redan innan?

Jag tycker verkar som att du har ett insprutningsproblem. Sliten insprutningspump eller felaktigt justerad pump.

Är pumpen justerad med indikatorklocka?

Lycka till!

RWD forever & ever!

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#4
den starta inte på nyckeln innan bytet heller, då starta han inte alls då toppen och packningen va kassa.

glödningnen funkar som den ska. Nej, har inte använt indikatorklocka, har bara ställt allt efter markeringar, sen har man ju provat att skruva på den skruven till bränsletrycket, men den ökar i varv nått så in i om man skruvar in den ett varv, och den är utskruvad till hälften ungefär.

820 Inlägg
22 augusti 2010
#5
Skruva in bränsletrycksskruven rätt rejält, jag råkade ut för detta en gång, hade exakt samma problem, dock inte svårstartad bara att den gick som en potta skit på tomgång och gick knappt att varva upp!

Om man säger

Egen företagare
864 Inlägg
22 augusti 2010
#6
åk i väg och får någon att ställa in pumpen med en indikatorklocka, det är noga att det står rätt.
När man ställer på pumpen så måste du flytta gasreglaget så att tomgången blir rätt.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#7
men när jag skruvar in bränsletrycksskruven så sticker den iväg upp till maxvarv. tog bort tomgångsskruven så gasreglaget gick tillbaka i bott men det hjälpte inte, den stack iväg ändå.

Okej, men vad skulle en sådan operation kosta då om man lämnar in den?

mvh

566 Inlägg
22 augusti 2010
#8
Kan va hål på en bränsle ledning. Tar tjuvluft. Be en kompis ligga under medans du blåser med luft tryck i tanken.


Egen företagare
864 Inlägg
22 augusti 2010
#9
racenystom skrev:
men när jag skruvar in bränsletrycksskruven så sticker den iväg upp till maxvarv. tog bort tomgångsskruven så gasreglaget gick tillbaka i bott men det hjälpte inte, den stack iväg ändå.

Okej, men vad skulle en sådan operation kosta då om man lämnar in den?

mvh

Du ska skruva på lite i taget, för optimalt med diesel så ska den skruvas till plomberingen. Men iaf så när du ställer på så för du ta loss hela gasreglaget från pumpen och ställa ner tomgången där, sedan sätta tillbaka armen när du är nöjd.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Egen företagare
864 Inlägg
22 augusti 2010
#10
en inställning på Volvo går väll på runt 1000 kr.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 augusti 2010
#11
fått remmen till pumpen rätt?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

5 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#12
okej ska prova detta med gasreglaget så får jag se vad som händer. Jag har själv inte bytt motor i denna bil. den var sån här när jag införskaffa den.

Remmen sitter rätt enligt markeringarna iaf.

Mvh

5 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#13
racenystom skrev:
okej ska prova detta med gasreglaget så får jag se vad som händer. Jag har själv inte bytt motor i denna bil. den var sån här när jag införskaffa den.

Remmen sitter rätt enligt markeringarna iaf.

Inget hål i någon ledning vad jag kan se iaf.

Mvh


Sök