Tjena, jag har då inhandlat en 324td, som inte går som den ska, de har inget riktigt sug om vi säger så.
Men motorn ska enligt förra ägaren vara nyrenoverad med nya glödstift, packningar, kamrem osv, viket jag också har kvitto på.
När jag hämtade bilen var den väldigt svårstartad och gick inte som den skulle. Så jag och en kompis tog en natt i garaget och stalde in ventilerna(som förövrigt hade det värsta glapp jag varit med om), samt dieselpumpen som stod fel. Det var fullt med luft i slangen mellanfiltret och pumpen, men det fick vi ut. Så nu startar den direkt, inget knack eller nånting men den är som sagt ganska orkeslös på varv över 2-3000. Inget sug alltså, och turbon viner som en babian med analklåda. Men den har inget axialt glapp, bara lite radialt. Det finns ganska mycket olja på filtret, trotts att det är nybytt.
Så jag tänkte byta motor för att bli av med allt skit, frågan är hur lätt det är att hinka i en 525tds motor i den, och passar växelådan från min org. motor?
Jag får med all elektronik till 525motorn, turbon är inge glapp alls, ytterst lite bara, det ända som saknas på den motorn är insug. Motorn får jag för ungefär 3000kr.
Så, nån som vet felet på min org. motor, och kanske kan ge mig svar på resten av frågorna?
Mvh Jocke