2429
Sök

Bromsskiva + Bromsbelägg

140 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej

Jag har lite frågor:

1. När man byter en vänster bromsskiva fram, ska jag byta då båda bromsskivor fram?
2. Ska man samtidigt även byta bromsbelägg?
3. Finns det bromsskiva och bromsbelägg även på bakhjul?
4. Hur ska man veta när bromsskiva och bromsbelägg är slitna?
5. Och vad kostar det? Ingen verkstadspriser utan bara priser på bromsskiva och bromsbelägg?

Bilen är Skoda Felicia 97.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 mars 2010
#2
AtaPulja skrev:
Hej

Jag har lite frågor:

1. När man byter en vänster bromsskiva fram, ska jag byta då båda bromsskivor fram?

inte alltid nödvändigt men lika bra att göra det

2. Ska man samtidigt även byta bromsbelägg?

japp

3. Finns det bromsskiva och bromsbelägg även på bakhjul?

på vissa bilar, andra kan ha bromstrummor

4. Hur ska man veta när bromsskiva och bromsbelägg är slitna?

kolla skicket på skivan, samt skick och tjocklek på belägget

5. Och vad kostar det? Ingen verkstadspriser utan bara priser på bromsskiva och bromsbelägg?

www.mekonomen.se

Bilen är Skoda Felicia 97.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Trucker
2 710 Inlägg
20 mars 2010
#3
Nitrous har svarat rätt så utförligt smile

Fart missbrukare

1 915 Inlägg
21 mars 2010
#4
Bör alltid byta bromsar på båda sidorna.
Är de slitna på ena sidan är de oftast slitna på andra sidan också.
Är bromsarna bättre på ena sidan och lite slitna på andra, så är det risk att bromsarna tar ojämnt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 534 Inlägg
21 mars 2010
#5
Ett tips är att vända sej till orginal åf med, för att få reda på priser på orginaldelar innan man köper något, för mekonomen är inte så billiga som de säger att de är ibland på vissa saker wink


583 Inlägg
21 mars 2010
#6
NITROUS skrev väldigt utförligt men fyller i lite i brist på annat att göra big_smile

3. Finns det bromsskiva och bromsbelägg även på bakhjul?
Din bil då det är en -97'a har med hög sannolikhet skivbromsar ävenbak, ifall den inte har det så har den bromstrummor. Är generellt sett skivbromsar på alla nyare personbilar. Om du har bromsskivor bak är lätt att se, antingen igenom fälgarna eller om man tar av däcken ifall det ser "likadant ut bak som fram" googla upp bromstrumma & skrivbroms på google så ser du lätt skillnaden ifall du är nyfiken på hur du har det baktill.

4. Hur ska man veta när bromsskiva och bromsbelägg är slitna?
Bromsbeläggen: Den "steniga sträva ytan" som sitter mot skivan är väldigt tunn eller har sprickor i sig eller helt bortskavd. Stenytans tjocklek på nya bromsbelägg är ungefär ~15mm skulle jag tro.
Bromsskivan: Ifall den har djupa spår i sig där bromsbeläggen tagit kontakt imot skivan så att det går under tillverkarens krav av bromsskivans tjockleck. Ifall det finns någon indikation på någon spricka. Oftast så "slår sig" bromsskivor, dvs att de blir lite lite skeva villket upplevs som en "pullserande bromseffekt" när du bromsar.


Ta gärna bra och nära kort på dina bromsskivor & bromsbelägg så kan säkert människor hjälpa dig ännumer.

Hoppas det har varit till någon hjälp

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

5 Inlägg
24 augusti 2010
#7
HääJ! smile
äger en mb 190 och tänkte byta beläggen runtom och då såg jag att skivorna hade lite rost på sig men tjocklek var 7mm och de verkade inte vara skeva. Rekommenderas det o byta de eller ska jag ba skita i det =S tackar för alla svar jag kommer o få big_smile



Sök