3258
Sök

VW Golf 1,6 FSI, 2004, motorlampan lyser - nox sensor

23 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Hej,

Motorlampan lyste igår och jag gick in till en verkstad som kopplade in datorn för att se problemet. Läste på pappret då att det skulle vara något konstigt med NOX sensor och Kylvätsketemperaturgivare.
Vad är dessa för fel och vad kostar dessa att åtgärda?
Har läst någonstans att man bara ska köra 98 oktanig bensin, stämmer det? Och gör det så stor skillnad i hur motorn går (förutom att bränsleförbrukningen ska minska) ?

Tacksam för svar.

MVH
Andreas

337 Inlägg
24 augusti 2010
NOX-sensor (Ser likadan ut som lambdasonden och sitter bakom katalysatorn )fel på denna gör bla.att avgaslampan tänds & att motorn drar mer bränsle.
Det är kondensen i avgassystemet som gör att nox-sensorn packar ihop. Sen om 98 oktanigt gör att minde kondens släpps ut i avgassystemet har jag ingen aning.

halv-vanligt att dessa ger upp efter 8-10k mil.
lämnar du in på VAG får du pröjsa över 5lappar.

tyvärr har din bil passerat garanti-tiden då

TILLVERKARENS ÅTAGANDEN FÖR KATALYSATORBILAR

Vid anmärkning på avgasreningen på 1989 års modeller och senare skall tillverkare svara för reparation av fel utan kostnad för bilägaren. Åtagandet gäller upp till 5 år eller 8000 mil beroende på vilket som först uppstår.

23 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Hej,

Tack, läste precis samma svar som du gett mig på ett engelskt forum.
Vad kostar själva sensorn? har försökt leta lite efter det men hittar inte något ställe att köpa denna sensor ifrån....

Sök