Får väll slänga upp en tråd här med om stortysken, är en ´85 W124 300D som ja håller på att överladda som projektarbete, börjar med en enkel anläggning då ja inte skiter pengar, men framöver blir de värre
Som de ser ut nu blir det detta under locket:
* Std Om603
* Original turbogrenrör med adapter för att passa min turbo
* Renoverad GT28 turbo med brickad wg för mer ladd
* Rätt fet alu intercooler
* Hemmabyggt insug
* 2" tryckrör i rostfritt
* 3" system utan dämpare (här ska brölas)
Sen i övrigt blir bilen rätt standard, lite mindre vikt framöver, så en del inredning kommer ryka, + att de blir lite mer mätare, men annars som inget, ska hålla ett ganska diskret stuk, lite gubbsleeper mao
bilen på bockar fram, saknar lysen pga att en tjejkompis fick bra att veta på sina lysen på bes, så lyktorna från denna som är riktigt fina hamnar på den och sen hamnar hennes gamla sämre lysen på denna
Turbo, adatper och grenrör ihopskruvat, och de rymms under huven
de tar inte i hjulhuset
hmm, ett stort runt rör som får flera hål, vad kan tokstållen till ägaren hålla på med :S
ett oljetråg
De rymms lite olja i en OM603, 7 liter närmare bestämt
sexan blottar sitt inre
krängaren rök i svängen, fy så enkelt tråget kom ner då kränghämmaren var ur vägen
Det rymms ett par bultar till tråget på en OM603 :S
Returen fixad
och till er som undrat, jag har gjort så här på en motor förr
och detta är TÄTT
inifrån tråget
en plugg gjordes, som man kan sätta dit då turbon är bortplockad
Men kolla, där är ju de där underliga röret, vart ska detta sluta...
nämen kolla, rörstumpar är svetsade i hålen, och de ligger en platta på, va nu då?
AHHH!!! Killen smider insug
Ni måste erkänna att det blir snyggt
nu ska ett 2" simons rf rör kapas till och svetsas så de sicker ut snett framåt/neråt så man kommer förbi bränslefiltret
Ett simons 2" rör i rostfritt brukar man ju ha till avgassystem, men inte jag
ja de ser lite cepe, och knappast optimalt, men det är ett dieselfilter ivägen för att få de riktigt snyggt med de rör ja utgick ifrån till insuget, men ska slipa till de mer och sen lacka allt silver
+ att inloppsröret kommer kortas mer, ska köpa en lämplig böj men jag kapar inte röret före jag vet hur tryckröret kommer
en annan vinkel, orkade inte provmontera dit de
den skarpsynte ser att jag tigger om en tvåa på besiktning, tur att denna inte ska besiktas då
för där är större delen av krockbalken
Nästa update blir till helgen då insug och turbo monteras permanent, grenröret ska svetsas av en släkting då ja hitta en spricka i det, så de ska ordnas under veckan, sen ska det smidas gavlar till intercoolern under veckan också
så efter nästa helg är det bara tryckrör, avgassystem och mätare kvar