2695
Sök

Dra kablar in i motorrummet på en 740

15 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, skulle vilja veta hur jag lättast drar min +kabel från slutsteget i bagen, och fram till batteriet?
Och när jag ändå är här och frågar så skulle jag vilja få svar på en annan fråga cool

Köpte ett baspaket på netonnet (budget skit säkert men jag nöjjer mej)
Där ingick ett Kabelkit. Fick med:
1 röd powerkabel (antar att det är +kabeln)
1 brun powerkabel som endast är ca 1m, hur ska jag jorda den?(antar att det är jordkabeln). Ska jag löda fast skiten i ren plåt eller hur tänkte dom där?smile
Å lite andra kablar.

1 772 Inlägg
25 augusti 2010
#2
Finns redan genomgångar i torpedplåten för andra kablar, finns väl ingen lättare bil att dra ljud i.

Jordkabeln jordar du någonstans i bakluckan, ta vilken bult/skruv som helst som sitter i karossen.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

152 Inlägg
25 augusti 2010
#3
Froddmaistro skrev:
Tjenare, skulle vilja veta hur jag lättast drar min +kabel från slutsteget i bagen, och fram till batteriet?
Och när jag ändå är här och frågar så skulle jag vilja få svar på en annan fråga cool

Köpte ett baspaket på netonnet (budget skit säkert men jag nöjjer mej)
Där ingick ett Kabelkit. Fick med:
1 röd powerkabel (antar att det är +kabeln)
1 brun powerkabel som endast är ca 1m, hur ska jag jorda den?(antar att det är jordkabeln). Ska jag löda fast skiten i ren plåt eller hur tänkte dom där?smile
Å lite andra kablar.

Jag har gjort en liknande inkoppling nyligen fast på 240. Det borde vara ungefär samma. Jag tyckte inte att det var speciellt lätt att hitta ett lämpligt hål att dra ut genom i motorrummet även om jag visste att det fanns många. Har du kupévärmaruttag i bilen? Jag drog kabeln genom samma håll som den sladden går ut i motorrummet genom. Sedan runt längs kanten, ovanför/framför kylaren och till +.

Jordsladden brukar oftast vara svart men det lär ju vara den. Fick du ingen instruktion till apparaten? Jag jordade på samma punkt som baklyset är jordat, och då behöver du en ringkabelsko på först. Det ser säkert likadant ut på 740. Det var en plåtskruv som jag rengjorde/slipade och slipade sedan dess kontaktpunkt plåtren och mätte sedan att det blev en vettig jordpunkt genom att röra vid skruven med en elektrod. Har du en monsterkraftig sak skulle nog vissa skulle säga att du behöver en säkrare, kraftigare och mer kontaktsäker jordpunkt.
Senast redigerat av Dextre (25 augusti 2010)


1 004 Inlägg
25 augusti 2010
#4
Dextre skrev:
Froddmaistro skrev:
Tjenare, skulle vilja veta hur jag lättast drar min +kabel från slutsteget i bagen, och fram till batteriet?
Och när jag ändå är här och frågar så skulle jag vilja få svar på en annan fråga cool

Köpte ett baspaket på netonnet (budget skit säkert men jag nöjjer mej)
Där ingick ett Kabelkit. Fick med:
1 röd powerkabel (antar att det är +kabeln)
1 brun powerkabel som endast är ca 1m, hur ska jag jorda den?(antar att det är jordkabeln). Ska jag löda fast skiten i ren plåt eller hur tänkte dom där?smile
Å lite andra kablar.

Jag har gjort en liknande inkoppling nyligen fast på 240. Det borde vara ungefär samma. Jag tyckte inte att det var speciellt lätt att hitta ett lämpligt hål att dra ut genom i motorrummet även om jag visste att det fanns många. Har du kupévärmaruttag i bilen? Jag drog kabeln genom samma håll som den sladden går ut i motorrummet genom. Sedan runt längs kanten, ovanför/framför kylaren och till +.

Jordsladden brukar oftast vara svart men det lär ju vara den. Fick du ingen instruktion till apparaten? Jag jordade på samma punkt som baklyset är jordat, och då behöver du en ringkabelsko på först. Det ser säkert likadant ut på 740. Det var en plåtskruv som jag rengjorde/slipade och slipade sedan dess kontaktpunkt plåtren och mätte sedan att det blev en vettig jordpunkt genom att röra vid skruven med en elektrod. Har du en monsterkraftig sak skulle nog vissa skulle säga att du behöver en säkrare, kraftigare och mer kontaktsäker jordpunkt.

smartaste är väll att dra ut kabeln på samma sida som batteriet ?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

152 Inlägg
25 augusti 2010
#5
262turbo skrev:
Dextre skrev:
Froddmaistro skrev:
Tjenare, skulle vilja veta hur jag lättast drar min +kabel från slutsteget i bagen, och fram till batteriet?
Och när jag ändå är här och frågar så skulle jag vilja få svar på en annan fråga cool

Köpte ett baspaket på netonnet (budget skit säkert men jag nöjjer mej)
Där ingick ett Kabelkit. Fick med:
1 röd powerkabel (antar att det är +kabeln)
1 brun powerkabel som endast är ca 1m, hur ska jag jorda den?(antar att det är jordkabeln). Ska jag löda fast skiten i ren plåt eller hur tänkte dom där?smile
Å lite andra kablar.

Jag har gjort en liknande inkoppling nyligen fast på 240. Det borde vara ungefär samma. Jag tyckte inte att det var speciellt lätt att hitta ett lämpligt hål att dra ut genom i motorrummet även om jag visste att det fanns många. Har du kupévärmaruttag i bilen? Jag drog kabeln genom samma håll som den sladden går ut i motorrummet genom. Sedan runt längs kanten, ovanför/framför kylaren och till +.

Jordsladden brukar oftast vara svart men det lär ju vara den. Fick du ingen instruktion till apparaten? Jag jordade på samma punkt som baklyset är jordat, och då behöver du en ringkabelsko på först. Det ser säkert likadant ut på 740. Det var en plåtskruv som jag rengjorde/slipade och slipade sedan dess kontaktpunkt plåtren och mätte sedan att det blev en vettig jordpunkt genom att röra vid skruven med en elektrod. Har du en monsterkraftig sak skulle nog vissa skulle säga att du behöver en säkrare, kraftigare och mer kontaktsäker jordpunkt.

smartaste är väll att dra ut kabeln på samma sida som batteriet ?

Som sagt. Det är svårare att hitta ett ställe än man kan tro. De flesta förborrade hål har redan en smockfull kabelhärva och utan att ta bort något såg jag ingenting på den sidan batteriet. Jag såg det här som det lättaste. Kabeln gick igenom det hålet med ringkabelsko sittandes på t.o.m.
Senast redigerat av Dextre (25 augusti 2010)


15 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#6
Okej jag hittade en gummiplugg över gasenpedalen. Om jag borrar den pluggen måste jag täta eller nånting eller räcker det med att dra kablarna genom gummit så att det sitter ganska tätt ändå?
Och kan jag dra andra kablar samma väg eller borde jag hitta andra hål till respektive kabel(OM jag har andra saker som ska kopplas till batteri EX. Saftblandare, galen polistuta eller vad som helst) ?

152 Inlägg
25 augusti 2010
#7
Normalt brukar man ta ett redan färdigt hål för just elkabel, men du kan säkert använda den pluggen. Borra så litet som möjligt och dra igenom sladden så att det är mer eller mindre tätt så duger det nog. Om du tar det vid gaspedalen hamnar du på rätt sida om batteriet så resten är säkert enkel. Se till att det blir sträckt och sitter fast bara. Akta varma delar.

Jag tror(!) inte att det gör något om du drar andra strömmar genom kablar brevid denna. Däremot skall man undvika att dra högtalarkabel och lågnivåkabel samma väg som strömsladdar.
Senast redigerat av Dextre (25 augusti 2010)


15 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#8
Dextre skrev:
Normalt brukar man ta ett redan färdigt hål för just elkabel, men du kan säkert använda den pluggen. Borra så litet som möjligt och dra igenom sladden så att det är mer eller mindre tätt så duger det nog. Om du tar det vid gaspedalen hamnar du på rätt sida om batteriet så resten är säkert enkel. Se till att det blir sträckt och sitter fast bara. Akta varma delar.

Jag tror(!) inte att det gör något om du drar andra strömmar genom kablar brevid denna. Däremot skall man undvika att dra högtalarkabel och lågnivåkabel samma väg som strömsladdar.

Okej! Tackar så mycket för detta! Får bli till att koppla in allting imorgon!lol
Senast redigerat av Froddmaistro (25 augusti 2010)


Sök