Andromeda skrev:
GT17-turbon i alla og9-3 med T7-motor är tyvärr ökänd för att hålla riktigt dåligt. Den kan gå sönder före 10k mil om det vill sig illa. Denna turbo sitter i varianterna med 150 och 185 hk. I 9-3 Aero och Viggen sitter "Aero-turbon", Mitsubishi 15T#5, som är känd för att nästan aldrig klappa ihop.
Värt att tänka på innan man köper en Saab med T7-motor, dvs 9-5 alla motorer 98-03 (åtgärdat from -04) och og9-3 T7 00-02 är oil-sludge. Problemet har enligt Saab drabbat 4% av bilarna med dessa motorer.
Info om oil-sludge på Saab:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … l#bakgrundSåledes behöver man vara betydligt mer noggrann med att kolla så att bilen man spekulerar på har fått tätare service än serviceboken säger, helst oljebyte var tusende mil. Det finns även en uppdatering av vevhusventilationen som ska vara gjord. Saab modifierade den ett antal gånger för att få problemet under kontroll. Version 6 är man på vid det här laget, och den är slutgiltig. Sludge drabbar oftare bilar som körs korta sträckor så att motorn inte hinner bli genomvarm. Vet du med dig att du kommer köra enbart korta sträckor är detta en faktor att ta med i beräkningen. Likaledes kan det vara en dålig affär att köpa en bil som bara gått korta körsträckor.
Andra svaga punkter är rost, då främst vid hundbenet mellan bakdörr och bakskärm. Färddator och ACC-displayen kan tappa pixlar, och jag har den hårda vägen fått veta att AC-kompressorn, en s.k scroll-kompressor (i korta drag bygger den på en annan princip än den i de flesta andra bilar) är ganska känslig. Tro inte på att systemet behöver fyllas om det står i annonsen. Då är kompressorn död, kostar 8-16k ungefär.
Spjällhuset verkar ha en tendens att gå sönder då det finns ganska många trådar om det på STCS.
Men det är en ganska stabil bil. Jag tycker du ska satsa på en Aero. Man kan ju få en med visserligen ganska många mil inom den budgeten, men stolarna gör det värt det.
Tråden om og9-3:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=157351