2943
Sök

Letar ny begagnad bil, saab 93 2000-2002, vad har ni att säga om denna?

186 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej. Håller på att titta efter en ny bil. Äger just nu en volvo 854 Glt årsm. 95. Men efter 3 år börjar jag tröttna lite på den. Tittar på en bil för max 40k, och kikar man på blocket vimlar det av saab 93 från årsm. 2000-2002 för mellan 20-40k. Men undrar hur denna bil är, om det är värt att hoppa från en volvo till saab. Det jag vill ha är en bil med skön komfort och som rör på sig lite. Och den får gärna dra lite mindre än 850in som ligger på drygt 1liter i stan.
Så vilket motor alt. är att föredra på dessa? och årsmodell. Kända fel osv?
Varför ligger det så otroligt många ute på blocket? för att det är en dålig bil?
Antar att det är en del saab ägare här på gorg som kan berätta lite!

Mvh

jorgen72
29 augusti 2010
#2
Du kan ju få en 9- 5 o även en aero för dom pengarna men 9-3 og är en riktigt bra bil det också så jag tror att du kommer bli nöjd med en sådan också

744 Inlägg
29 augusti 2010
#3
Det är mycket bil för dom pengarna skulle jag vilja påstå

186 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#4
men finns det några kända fel man ska tänka på? och dom flesta har gått 15k mil eller mer, hur är det med turbon i dessa? något som behövs bytas?
någon som kan säga vilket motoralternativ som är att föredra?

186 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#6
sport skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_s_5d_2_0t_28798796.htm?ca=21&w=2

jaha? menar du att det är det motoralternativet som är bäst eller tkr du bara att det är en bra annons? Kalmar är lite långt bort, plus att det finns ett par hundra stycken i uppsala med omnejd big_smile
men ska man satsa på 149hk motorn eller 185?`eller rent av den utan turbo?

///R-Rated
518 Inlägg
29 augusti 2010
#7
Bra bil för pengarna

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

186 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#9
Newman skrev:
Köp min big_smile

vad säljer du den för då? är osäker på flamsen.. ;O o kumla e en bit bort

jorgen72
29 augusti 2010
#10
addea1 skrev:
sport skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_s_5d_2_0t_28798796.htm?ca=21&w=2

jaha? menar du att det är det motoralternativet som är bäst eller tkr du bara att det är en bra annons? Kalmar är lite långt bort, plus att det finns ett par hundra stycken i uppsala med omnejd big_smile
men ska man satsa på 149hk motorn eller 185?`eller rent av den utan turbo?

Jag hade helt klart satsat på en  fulltrycks turbo du kan ju få en aero med 205 hk också för dom pengarna o det är ju inte fel o köpa en aero heller för då får du ju mer utr också
Senast redigerat av jorgen72 (29 augusti 2010)

186 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#11
typ denna http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … 10&w=2
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … 10&w=2
inga av årsmodell 2001 har 185hk motorn va? o vad är polar edition

93 Inlägg
29 augusti 2010
#12
jag skulle nog köpt en 98-00 2,0t 154hk T5 motorn. den är mycket slitstarkare. sen trimma den på bsr till 230hk. jag gjorde det med min svarta.

jorgen72
29 augusti 2010
#13
addea1 skrev:
typ denna http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … 10&w=2
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … 10&w=2
inga av årsmodell 2001 har 185hk motorn va? o vad är polar edition

Jag tror att 185 hk motorn blev upp graderad till 205 den silverfärgade såg ut o va riktigt fin men här är ett annat tips o monte carlon är riktigt ovanlig http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 18&w=3

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 augusti 2010
#14
GT17-turbon i alla og9-3 med T7-motor är tyvärr ökänd för att hålla riktigt dåligt. Den kan gå sönder före 10k mil om det vill sig illa. Denna turbo sitter i varianterna med 150 och 185 hk. I 9-3 Aero och Viggen sitter "Aero-turbon", Mitsubishi 15T#5, som är känd för att nästan aldrig klappa ihop.

Värt att tänka på innan man köper en Saab med T7-motor, dvs 9-5 alla motorer 98-03 (åtgärdat from -04) och og9-3 T7 00-02 är oil-sludge. Problemet har enligt Saab drabbat 4% av bilarna med dessa motorer.

Info om oil-sludge på Saab: http://www.mitt-eget.com/saab/informati … l#bakgrund

Således behöver man vara betydligt mer noggrann med att kolla så att bilen man spekulerar på har fått tätare service än serviceboken säger, helst oljebyte var tusende mil. Det finns även en uppdatering av vevhusventilationen som ska vara gjord. Saab modifierade den ett antal gånger för att få problemet under kontroll. Version 6 är man på vid det här laget, och den är slutgiltig. Sludge drabbar oftare bilar som körs korta sträckor så att motorn inte hinner bli genomvarm. Vet du med dig att du kommer köra enbart korta sträckor är detta en faktor att ta med i beräkningen. Likaledes kan det vara en dålig affär att köpa en bil som bara gått korta körsträckor.

Andra svaga punkter är rost, då främst vid hundbenet mellan bakdörr och bakskärm. Färddator och ACC-displayen kan tappa pixlar, och jag har den hårda vägen fått veta att AC-kompressorn, en s.k scroll-kompressor (i korta drag bygger den på en annan princip än den i de flesta andra bilar) är ganska känslig. Tro inte på att systemet behöver fyllas om det står i annonsen. Då är kompressorn död, kostar 8-16k ungefär.
Spjällhuset verkar ha en tendens att gå sönder då det finns ganska många trådar om det på STCS.

Men det är en ganska stabil bil. Jag tycker du ska satsa på en Aero. Man kan ju få en med visserligen ganska många mil inom den budgeten, men stolarna gör det värt det.

Tråden om og9-3:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=157351


Rumpmas
3 860 Inlägg
30 augusti 2010
#15
jorgen72 skrev:
addea1 skrev:
typ denna http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_3_ … 10&w=2
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab … 10&w=2
inga av årsmodell 2001 har 185hk motorn va? o vad är polar edition

Jag tror att 185 hk motorn blev upp graderad till 205 den silverfärgade såg ut o va riktigt fin men här är ett annat tips o monte carlon är riktigt ovanlig http://www.blocket.se/ostergotland/SAAB … 18&w=3

Jo, 185 hk fanns 98-02. Sista året, 03, fanns endast 150 eller 205 hk.

Den du länkar till är en 9-3 "Sport". Aero-motorn fast med T5-styrsystemet, därav 200 hk istället för 205. 205:an ersatte som sagt inte 185hk-motorn. 185 hk har Garret GT-17 turbo och 205 hk har Mitsu 15T#5. Programmen skiljer också mellan motorerna.


186 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#16
Andromeda skrev:
GT17-turbon i alla og9-3 med T7-motor är tyvärr ökänd för att hålla riktigt dåligt. Den kan gå sönder före 10k mil om det vill sig illa. Denna turbo sitter i varianterna med 150 och 185 hk. I 9-3 Aero och Viggen sitter "Aero-turbon", Mitsubishi 15T#5, som är känd för att nästan aldrig klappa ihop.

Värt att tänka på innan man köper en Saab med T7-motor, dvs 9-5 alla motorer 98-03 (åtgärdat from -04) och og9-3 T7 00-02 är oil-sludge. Problemet har enligt Saab drabbat 4% av bilarna med dessa motorer.

Info om oil-sludge på Saab: http://www.mitt-eget.com/saab/informati … l#bakgrund

Således behöver man vara betydligt mer noggrann med att kolla så att bilen man spekulerar på har fått tätare service än serviceboken säger, helst oljebyte var tusende mil. Det finns även en uppdatering av vevhusventilationen som ska vara gjord. Saab modifierade den ett antal gånger för att få problemet under kontroll. Version 6 är man på vid det här laget, och den är slutgiltig. Sludge drabbar oftare bilar som körs korta sträckor så att motorn inte hinner bli genomvarm. Vet du med dig att du kommer köra enbart korta sträckor är detta en faktor att ta med i beräkningen. Likaledes kan det vara en dålig affär att köpa en bil som bara gått korta körsträckor.

Andra svaga punkter är rost, då främst vid hundbenet mellan bakdörr och bakskärm. Färddator och ACC-displayen kan tappa pixlar, och jag har den hårda vägen fått veta att AC-kompressorn, en s.k scroll-kompressor (i korta drag bygger den på en annan princip än den i de flesta andra bilar) är ganska känslig. Tro inte på att systemet behöver fyllas om det står i annonsen. Då är kompressorn död, kostar 8-16k ungefär.
Spjällhuset verkar ha en tendens att gå sönder då det finns ganska många trådar om det på STCS.

Men det är en ganska stabil bil. Jag tycker du ska satsa på en Aero. Man kan ju få en med visserligen ganska många mil inom den budgeten, men stolarna gör det värt det.

Tråden om og9-3:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=157351

tack för det svaret! tål att tänkas på då, polarens 9,5a 03a har gått 11000 mil, och nu paja turbon i den, gick på nästan 10 loppor att fixa, plus att han har haft problem med oljelekage.. Men samtidigt finns det ju så otroligt många 93 och 95 ute på blocket, så finkammar man så hittar man säkert något fint exemplar.

Annars då, kan ni ge mig något annat tips på en bil i mellanstorlek, som inte är svindyr att äga (är 23 år) som är bekväm att åka i, rör på sig lite om man vill fast inte drar sjuka mängder soppa. ser helst att den är från 00 och framåt, och får kosta mellan 0-45000 typ.


Sök