2348
Sök

Ersätta bromsljus i bakluckan på saab 900ng med ett motstånd

4 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Jag har en saab 900ng - 95 med ett tredje bromsljus i bakluckan som bilen varnar för varje gång bilen startar och man måste trycka bort ett felmeddelande vilket jag nu tröttnat på.

Tog en titt i bakluckan och det sitter 4st 5W lampor parallellkopplade. Själva hållaren är oxiderad och har t.om. rostat av på ett ställe så det är byte av hela insatsen som gäller. Tyvärr verkar den här delen ofta vara med som en del i bakluckan och svår att få tag på separat.

Jag vill lägga så lite pengar som möjligt på den här bilen så jag har en idé om att det borde gå att lura datorn att ljuset är helt genom att sätta dit ett motstånd av rätt storlek istället.

Nu är ju frågan hur stort detta motstånd ska vara?

Hur känslig är datorn för att det ska vara precis rätt? Är alla lampor hela och det går fram 12V så innebär det 7,2 ohm motstånd, men om jag förstått det rätt så skickar generatorn ut 14V när bilen går. Då blir det runt 8.4 ohm.

Vet datorn om hur mkt spänning som skickas ut och räknar ut hur mkt ström som ska dras? isf är det ju meningslöst att sätta dit ett motstånd med en viss styrka...

Går det ens att göra så här - ersätta med ett motstånd eller är det bara att lägga ner mitt projekt?

Alla tips och idéer välkomnas smile
Senast redigerat av frednil (31 augusti 2010)

Elektriker
718 Inlägg
31 augusti 2010
Är ju bara att testa trycka dit ett motstånd å se vad som händer, så länge du inte gör kortis lär ju inget dåligt hända:P

Dålig på bil el, men ohm mäta lampan som ska sitta där å tryck dit ett motsvarande motstånd. Och dyng noga lär det ju inte va, för lampan ändrar ju resistans (inte mycket men ändå) när den blir varm så. Men en med samma ohm som lampan bör ju funka.

Och ett motstånd lär dra lika mkt ström som en lampa med motsvarande resistans så;)

U=IxR, P=UxI  = Den ska inte känna någon skillnad.

Om jag nu inte helt glömt  vad man lärt sig i skolan så:P Sen är ju inte bil el nått jag har koll på direkt, likström är för hobby folk, så accepterar om jag har fel:Phaha

Som att kasta vatten i sjön.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 augusti 2010
Klipp kablarna och skarva dit en lamphållare för en 21W (typ blinkers) lampa + tillhörande lampa. Sen är det klart!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 augusti 2010

Kod:
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=187&pc1=103&vc[0]=187106100&vcx1=4034&vcx2=2717&pc[0]=103101103

4 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Dubs skrev:

Kod:
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=187&pc1=103&vc[0]=187106100&vcx1=4034&vcx2=2717&pc[0]=103101103

Det verkar som vissa är bättre på att leta än andra! smile

Var på just den sidan och letade, men hittade inte. Finns ju för 250kr i Linköping där jag bor så varför krångla med motstånd och grejer (även om det hade varit kul att se om det gick).

Tack för hjälpen!

Sök