3905
Sök

Motorbyte gick fel, spräckt värmepaket? Volvo 850 tdi

7 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Hej jag lyfte ur motorn på min volvo 850tdi nyligen och då gick bakre motorfästet emot rören som går igenom torpedväggen och knäckte till det ena varvid en liten mängd vatten rann ut.

Jag provade då att fylla vatten direkt i slangen och det började direkt pissa ur plasthuset som rören går in i, problemet är att plasthuset sitter bakom torpedväggen.

Vad är detta för plasthus och hur gör jag för att byta det på enklaste sätt? Och hur får jag loss rören som går in i detta plasthus?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 juli 2010
Låter som du har knäckt antingen ingående eller utgående anslutning till värmepaketet. Vet inte om dessa rör går att byta ut eller om de är gjutna, men oftast är dom gjutna och går alltså inte att byta.

Är nog bara bort med instrumentbrädan för att komma åt, tyvärr. Har du tur är inte sprickan i roten utan längre ut, då kanske du kan skarva med slang och rör.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (3 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
Plasthuset var endast en vinkelkoppling mellan rören på torpedväggens in och utsida. Gick enkelt att skarva med slang istället från förarsidan om man tog bort gaspedalen först.

Tips är att akta dessa rör på 850 då plasten sprack jävulskt lätt även när jag försökte lirka ut slangfäste nr 2 så sprack det genast.

Himma skruare
1 250 Inlägg
2 september 2010
Hoppas att jag har det lika lätt som dig då.. Börjar bli kallt o köra utan värme. Jag slog också emot dem slangarna när jag lyfte motorn. o det kvitta vad jag gjorde så läcker dem. Så just nu har jag satt ett rör i slangarna så vattnet bara går runt å inte in igenom värmepaketet.. Du tog ingen bild på hur det såg ut??

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
2 september 2010
har inte direkt skruvat massor av diesel men har rivet ur 2st rover ur v70 dieslar men aldrig råkat ut för detta problem

dock brukar dom där kopplingarna strula rent allmänt så man får sätta slang genom torpedväggen eftersom dom är extremt dyra att köpa nya

Kör fort så hinner inget hända...

Himma skruare
1 250 Inlägg
2 september 2010
Ja jag funderar på o titta litta på det i helgen. Antar bara att dem finns på volvo o då e dem nog inte så billiga. Så se om man kan sätta ett rör eller slang igenom.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
2 september 2010
Gizmo_ skrev:
Ja jag funderar på o titta litta på det i helgen. Antar bara att dem finns på volvo o då e dem nog inte så billiga. Så se om man kan sätta ett rör eller slang igenom.

finns slangar som passar rakt igenom hålen och detta sättet blir mycket bra och kommer fungera väldigt bra

att köpa dom på volvo är bara att lägga ner att göra
har hört något på 1000kr eller mer för dom =/

Kör fort så hinner inget hända...

Sök