3720
Sök

Gängad tryckklocka 940 lt?

44 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Hej, har idag haft isär och kollat lite kring turbon på min 940 ltt -97( ej trimmad eller liknande) och har två frågor. smile
1.   Märkte att jag kunde skruva på stången på tryckklockan, och undrar om det är en ställbar/gängad som man kan skruva på för att höja och sänka laddtryck? Inga gängor var visuellt synliga men visst gick den att skruva på.
2.   Sen testade jag att lägga två st brickor á ca 1,5 mm st emellan där vid fästet, och upplever att den laddar något mer, hur mycket är rimligt att anta att den ökade i laddtryck av detta?

Mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 september 2010
racso92 skrev:
Hej, har idag haft isär och kollat lite kring turbon på min 940 ltt -97( ej trimmad eller liknande) och har två frågor. smile
1.   Märkte att jag kunde skruva på stången på tryckklockan, och undrar om det är en ställbar/gängad som man kan skruva på för att höja och sänka laddtryck? Inga gängor var visuellt synliga men visst gick den att skruva på.
2.   Sen testade jag att lägga två st brickor á ca 1,5 mm st emellan där vid fästet, och upplever att den laddar något mer, hur mycket är rimligt att anta att den ökade i laddtryck av detta?

Mvh

stången är inte gängad på dom
men visst den laddade på mer när du la brickor bakom ..

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

44 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
racso92 skrev:

Mvh

stången är inte gängad på dom
men visst den laddade på mer när du la brickor bakom ..

Ja att den laddade mer är jag säker på, men eftersom jag inte har någon laddtrycksmätare än ville jag bara kolla vad som är rimligt att anta att den laddar wink
Senast redigerat av racso92 (1 september 2010)

-.-
383 Inlägg
1 september 2010
Veckans tips är att inte labba med laddtryck innan du har en laddtrycksmätare.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

44 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
JonasK skrev:

Nej det är jag väl medveten om, men kunde inte låta bli tongue
Är den som Turbomeck säljer bra? http://www.turbomeck.se/laddtrycksmatare

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 september 2010
racso92 skrev:
JonasK skrev:

Har haft en sån, funkade bra för mig iaf

Jonas

1 772 Inlägg
1 september 2010
Passar på att låna tråden. Vad fyller den mutter som sitter på en gängad wastegate för funktion, låsa fast bara när man snurrat klart?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
1 september 2010
NordstromJ skrev:
Passar på att låna tråden. Vad fyller den mutter som sitter på en gängad wastegate för funktion, låsa fast bara när man snurrat klart?

Japp

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 772 Inlägg
1 september 2010
JaggaChafen skrev:
NordstromJ skrev:

Japp

Sweet.

44 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
racso92 skrev:
JonasK skrev:

Ok då blir det nog en sån då, om ingen har tips om nån likvärdig (gärna billigare)?

1 772 Inlägg
1 september 2010
racso92 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
racso92 skrev:

Ok då blir det nog en sån då, om ingen har tips om nån likvärdig (gärna billigare)?

Klracing har en för 225:-, dock kan jag ej uttrycka mig om den funkar eller inte men det borde den göra.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Kommer inte ihåg vad Biltema tar för sina nu, men det kanske är dumt.

-.-
383 Inlägg
2 september 2010
Jag hade BSR's mätare i min gamla 940 Turbo, mycket stabil visning, lite dyr kanske.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

402 Inlägg
2 september 2010
Som sagt så är inte tryck-klockan ställbar. du vrider bara hela "innanmätet" på wastegaten/tryck-klockan.
O skaffa dej en bra laddtrycksmätare. dom allra billigaste brukar inte fungera så bra då dom fladrar med nålen så det är svårt att läsa av den korrekt.
O sen ska du inte ladda mer än max 0,6 vid fullvarv utan att ställa på mer bränsle.
Så om du ska få mer tryck i den så skaffa ett bra chip/map till bränsle o tändning, o skaffa även en stabilare tryck-klocka så slipper du svajande laddtryck. finns på bsr.

44 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
Hedlisch skrev:
Som sagt så är inte tryck-klockan ställbar. du vrider bara hela "innanmätet" på wastegaten/tryck-klockan.
O skaffa dej en bra laddtrycksmätare. dom allra billigaste brukar inte fungera så bra då dom fladrar med nålen så det är svårt att läsa av den korrekt.
O sen ska du inte ladda mer än max 0,6 vid fullvarv utan att ställa på mer bränsle.
Så om du ska få mer tryck i den så skaffa ett bra chip/map till bränsle o tändning, o skaffa även en stabilare tryck-klocka så slipper du svajande laddtryck. finns på bsr.

Japp, tack för hjälpen!

Sök