3476
Sök

Min s60 bara dör på tomgång! Hjälp

467 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Min s60 går hur bra som helst. Men ibland börjar den svaja på tomgången, och så helt plötsligt dör den. Dom gånger det har hänt så har bilen varit varm. Tillsynes utan anledning så sjunker först tomgångsvarvet ner till 600.. Sedan börjar den svaja lite, sen bara dör den. Den går o starta utan problem direkt efter, men då fortsätter den svaja o dö.

Bilen är en s60 2.4 t -01

Vad kan felet vara??
Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

299 Inlägg
5 september 2010
#2
skulle gissa på gasspjället låter exakt som mina pärons + en polares när de hade gett upp.....kan gå å göra rent men oftast åker man på å byta de......


467 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#3
Kostar?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

414 Inlägg
5 september 2010
#4
Luftmassemätaren är troligen felet. Vi bytte den på morfars v70n 2.4t för någon vecka sen. Exakt samma symtom!

Även gasspjället har blivit bytt på bilen när den nästan var helt ny. Men då var symtomen att bilen skenade, dvs du låg i vi säger 70km/h och släppe gasen, ändå fortsatte bilen. och ibland så gick den inte att köra iväg med då den inte svarade på gas osv.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 september 2010
#5
Jag håller med om att det låter som sojällhuset men det kan va andra saker med som insugsläclage eller luftmassemätare.

Att byta spjällhus går väll på nån stans mellan 8.000-10.000 å det e även viktigt att man kollar så den inte e tät i vevhusventilationen.

Om den e tät i vevhusventilationsnippeln som sitter under insuget så e det viktigt att den rensas med annars e risken stor för att du snart får byta spjällhuset igen.

Å nej det går inte å montera ett begagnat...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

467 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#6
Nu har jag hittat felet! Det är luftmassemätaren!

En ny kostar runt 2400 spänn. Men det går att hitta begagnade för 1500.. Men hur vet jag om den passar? Passar alla 2.4 t 01-03 ihop eller?? Läste nånstans att man ska jämföra nummret på sin egen lmm med den man köper. Och nummrena ska vara lika, Men detta stämmer ju inte. Jag har hittat massa beggade lmm på bildelsbasen, Men endast 2 av typ 100 hade mitt nr... Kan det vara så svårt att hitta en likadan eller? En s60 2.4 t måste ju ha samma lmm som en annan 2.4t?? Eller?

Hjälp mig!!

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 september 2010
#7
Jag vet att LMM lev ersattt nån gång... Kollar upp vilka du kan ha imorn.

Hur har du kommit fram till att det e den föresten?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

467 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#8
JaggaChafen skrev:
Jag vet att LMM lev ersattt nån gång... Kollar upp vilka du kan ha imorn.

Hur har du kommit fram till att det e den föresten?

Jo jag åkte till min verkstadskille som körde diagnostik på den=) Skulle du kunna kolla det åt mig? Skulle va så förbannat sjyst!! Har läst runt lite men blir inte klok på det.

Numret som står på min lmm är: Bosch 0280 218 045
                                                          94 70 640

Men dom siffrorna finns ju knappt på nån annons jag kollat på... Och ibland står det inget alls på bildelsbasen.
Men skulle va grymt om du kollade=)

// Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

414 Inlägg
8 september 2010
#9
Som sagt så bytte vi luftmassemätare på v70n 2.4t. På volvo så ville dom ha 6k ink. bytet.
Vi köpte en på biltema för 600-700:- och bytte den på några minuter!


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 september 2010
#10
nuså har jag kollat.

Dom bytte LMM efter 01. Så du kan använda LMM från 99-01 från en femcylindrig turbomotor det går fint.

Har tyvärr inte boschnumrena

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

467 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#11
Tack!!smile Har kollat lite oxå. Vad jag har förstått så måste numret på min lmm matcha den jag köper. Tack för att du gjorde dig besvär!!

Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
10 september 2010
#12
JaggaChafen skrev:
Jag håller med om att det låter som sojällhuset men det kan va andra saker med som insugsläclage eller luftmassemätare.

Att byta spjällhus går väll på nån stans mellan 8.000-10.000 å det e även viktigt att man kollar så den inte e tät i vevhusventilationen.

Om den e tät i vevhusventilationsnippeln som sitter under insuget så e det viktigt att den rensas med annars e risken stor för att du snart får byta spjällhuset igen.

Å nej det går inte å montera ett begagnat...

Senast jag pratade med dom på Volvo så sas det att man numera kunde montera beggade spjällhus! Dvs att det fanns programvara för att ladda om ett redan använt spjäll! Detta ska ha släppts i vintras eller våras om jag minns rätt!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (10 september 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 september 2010
#13
Brådhis skrev:
JaggaChafen skrev:
Jag håller med om att det låter som sojällhuset men det kan va andra saker med som insugsläclage eller luftmassemätare.

Att byta spjällhus går väll på nån stans mellan 8.000-10.000 å det e även viktigt att man kollar så den inte e tät i vevhusventilationen.

Om den e tät i vevhusventilationsnippeln som sitter under insuget så e det viktigt att den rensas med annars e risken stor för att du snart får byta spjällhuset igen.

Å nej det går inte å montera ett begagnat...

Senast jag pratade med dom på Volvo så sas det att man numera kunde montera beggade spjällhus! Dvs att det fanns programvara för att ladda om ett redan använt spjäll! Detta ska ha släppts i vintras eller våras om jag minns rätt!

//Brådhis

Det skall jag undersöka genast. Den enda styrenheten jag vet går å nolla e ECM å den måsta nollas innan den tas ur den bilen som den har bivit laddad i. Å detta funkar bara på P2 (s60 v70 s80) å XC90.

Men om det nu går å ladda om ett ETM med så betyder ju det att vi kan ha ett å testa med å det hade ju vart underbart.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

595 Inlägg
10 september 2010
#14
Låter som gasspjället. Hade samma på min S70. kostar : Mycket.


3 860 Inlägg
10 september 2010
#15
Har en polare sopm fick ett bagagnat gasspjäll monterat och nytt program efteråt, det var nu i år!

Det gick sådär, först fick han fel mjukvara så den gick ju rätt illa, men efter att verkstan sett sitt misstag så fick han rätt program och bilen gick som den skulle!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök