2922
Sök

Ang. Port i lådan. Kicker L7 15"

378 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
-Brink- skrev:
Har nog råkat göra bashållet lite för stort.

Vilken längd har röret?

Med 26 cm i diameter blir avstämningen ca 7 Hz högre än med 21 cm i diameter, men det går inte att räkna ut vid vilken frekvens som lådan är avstämd just nu eftersom jag inte vet rörlängden. smile

Grejjen är att jag inte har nåt rör. Typ. Tog en gammal soptunna som passa i hålet ^^

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

37 Inlägg
18 augusti 2010
M_icke_ skrev:
-Brink- skrev:
M_icke_ skrev:

exempelvis 34x10cm

Haha diametern på de? xD

Det vanligaste när man ska ha så stora portar är att man använder slotport (fyrkantigt hål)..

vad gäller runda portar tar man radien x radien x pi
ex en 6" port:
diametern = 15cm
radien = 7,5cm
pi =3,14

7,5x7,5x3,14=176,6cm2

Alltså motsvarar en 6"port 176,6cm2, med andra ord ska du ha dubbla 6" portar för att komma upp i 340cm2

Tänk då på att tratten till en 6" aeroport är 9,5", så den tar upp en del plats på baffeln.

Hmmm har jag fått det lite om bakfoten eller är det så att om man tar två portar istället för en så ska rörlängden dubblas för att få samma avstämning??

3 466 Inlägg
19 augusti 2010
-Brink- skrev:
Drönirettab skrev:
-Brink- skrev:
Har nog råkat göra bashållet lite för stort.

Vilken längd har röret?

Med 26 cm i diameter blir avstämningen ca 7 Hz högre än med 21 cm i diameter, men det går inte att räkna ut vid vilken frekvens som lådan är avstämd just nu eftersom jag inte vet rörlängden. smile

Grejjen är att jag inte har nåt rör. Typ. Tog en gammal soptunna som passa i hålet ^^

För det första är en spotunna en aning trattformad och jag misstänker att du har på tok för hög avstämning som det är just nu..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
19 augusti 2010
ozzian skrev:
M_icke_ skrev:
-Brink- skrev:
Haha diametern på de? xD

Det vanligaste när man ska ha så stora portar är att man använder slotport (fyrkantigt hål)..

ex en 6" port:
diametern = 15cm
radien = 7,5cm
pi =3,14

7,5x7,5x3,14=176,6cm2

Alltså motsvarar en 6"port 176,6cm2, med andra ord ska du ha dubbla 6" portar för att komma upp i 340cm2

Tänk då på att tratten till en 6" aeroport är 9,5", så den tar upp en del plats på baffeln.

Hmmm har jag fått det lite om bakfoten eller är det så att om man tar två portar istället för en så ska rörlängden dubblas för att få samma avstämning??

Ja i teorin så ska dubbla portarean matchas med dubbla längden. Tän på att detta gäller med samma lådvolym, alltså om du har portarna utanför lådan. Har du 2st 6"portar inne i lådan kommer dom ta upp 4ggr så mycket volym om dom dessutom är dubbelt så långa, detta höjer avstämningen något och därför behöver dom vara några cm längre för att kompensera detta.
Senast redigerat av M_icke_ (19 augusti 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

37 Inlägg
20 augusti 2010
M_icke_ skrev:
ozzian skrev:
M_icke_ skrev:

ex en 6" port:
diametern = 15cm
radien = 7,5cm
pi =3,14

7,5x7,5x3,14=176,6cm2

Ja i teorin så ska dubbla portarean matchas med dubbla längden. Tän på att detta gäller med samma lådvolym, alltså om du har portarna utanför lådan. Har du 2st 6"portar inne i lådan kommer dom ta upp 4ggr så mycket volym om dom dessutom är dubbelt så långa, detta höjer avstämningen något och därför behöver dom vara några cm längre för att kompensera detta.

okej tack för ett bra svar big_smile

378 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Om jag nu ska ha 2st 6" portar. Hur långa ska dom va? Och hur långt ner i lådan ska dom?
Blir det bättre med 2st 6" portar än 10" porten jag kör med nu?

Tacksam för snabba svar (=

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

21 761 Inlägg
31 augusti 2010
Om hela portlängden sitter utanför lådan så blir själva rören 20 cm långa för ca 40 Hz avstämning, men om hela portlängden sitter inuti lådan så blir rören 23 cm långa för samma avstämning. Nu skrev jag alltså längden på rören, sedan ska trattar sitta i båda ändar. smile

Det räcker till med dubbla 6" portar, lufthastigheten ska inte bli för hög även om du trycker in 2000 W.

378 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om hela portlängden sitter utanför lådan så blir själva rören 20 cm långa för ca 40 Hz avstämning, men om hela portlängden sitter inuti lådan så blir rören 23 cm långa för samma avstämning. Nu skrev jag alltså längden på rören, sedan ska trattar sitta i båda ändar. smile

Det räcker till med dubbla 6" portar, lufthastigheten ska inte bli för hög även om du trycker in 2000 W.

Ok. Men har sett nånstans att "portröret" går både in i lådan och ut.

21 761 Inlägg
31 augusti 2010
Då kan du nog räkna på ett "mellanvärde" av det jag har skrivit.

378 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Väcker tråden igen smile
Har funderat på ny låda nu då denna jag har nu inte passar riktigt i bilen och den sviktar ^^ Plus att basen tycker absolut inte om min kombination av låda och port xD
Någon som har förslag på en bra låda? Eller ska jag hålla mig till 160-170liter?
Spelar somsagt all sorts musik i en V40.

Basen är en Kicker L7 15" 2x4ohm. Matas med massa watt från ett Rockford Fosgate POWER 1501bd ^^
Förresten, någon som vet var man hittar 6" aeroportar? Eller kanske finns ett billigare alternativ? (=

Bra tack haaj wink
Senast redigerat av -Brink- (13 september 2010)

Sök