3020
Sök

Ang. Port i lådan. Kicker L7 15"

378 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Köpte mig en Kicker S15L7 igår och kunde inte hålla mig så jag byggde en låda till den igårkväll.
Efter lite koll på ritningar osv. Bygge jag en avlång låda på ca. 165 liter. De jag inte förstår än är storlek och längd på porten. Hur lång ska jag ha den? Storlek? Var ska jag montera den?
Har tyvärr inte bild än på lådan. Får fixa de imorgon.

Om någon undrar så har jag lådan i en v40. Och jag lyssnar på all musik. Fast mest "djupbasmusik"

Väldigt tacksam för svar.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

733 Inlägg
16 augusti 2010
-Brink- skrev:
Köpte mig en Kicker S15L7 igår och kunde inte hålla mig så jag byggde en låda till den igårkväll.
Efter lite koll på ritningar osv. Bygge jag en avlång låda på ca. 165 liter. De jag inte förstår än är storlek och längd på porten. Hur lång ska jag ha den? Storlek? Var ska jag montera den?

Om någon undrar så har jag lådan i en v40. Och jag lyssnar på all musik. Fast mest "djupbasmusik"

Om du gillar djupbas så till den volymen som du har buggt hade jag kört en port på 340 cm2 och 40 cm djup. Då har du en avstämning på ca 33 hz och det är så basen har fått spela innan iallafall och det lät bra!

Om du inte hänger med så är jag "kompisen" som var med när den såldes :p

Är det något som är oklart så är det bara att skriva

M.v.h. Emil

451 Inlägg
16 augusti 2010
Byggde min port 41x8,9 cm och 35 cm djup till en 170 liters låda.
Porten sitter faktiskt mitt på lådan, så det spelar ingen roll, men ha den helst ute i kanten.
Har en L5 bas i denna som jag fläskar 2000 watt i 4ohm på och den har aldrig bottnat.

L7 basar passar i samma lådor som L5or.

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
Rigan skrev:
Porten sitter faktiskt mitt på lådan, så det spelar ingen roll, men ha den helst ute i kanten.
Har en L5 bas i denna som jag fläskar 2000 watt i 4ohm på och den har aldrig bottnat.

Varför ha porten ute i kanten?
jag sätter alltid mina slotportar i mitten...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

378 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
thulle1 skrev:
-Brink- skrev:

Om du gillar djupbas så till den volymen som du har buggt hade jag kört en port på 340 cm2 och 40 cm djup. Då har du en avstämning på ca 33 hz och det är så basen har fått spela innan iallafall och det lät bra!

Om du inte hänger med så är jag "kompisen" som var med när den såldes :p

Är det något som är oklart så är det bara att skriva

Aha ok fett. Då är det bara till att fråga om jag behöver hjälp då? ;P
Tack för svaret annars.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

378 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Skäms lite här hehe. Men har glömt hur stort 340cm2 är xD Hur man räknar ut de.

Väldigt tacksam för snabbt svar (=

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
-Brink- skrev:

exempelvis 34x10cm

378 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
-Brink- skrev:

exempelvis 34x10cm

Haha diametern på de? xD

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
-Brink- skrev:
M_icke_ skrev:
-Brink- skrev:

exempelvis 34x10cm

Haha diametern på de? xD

Det vanligaste när man ska ha så stora portar är att man använder slotport (fyrkantigt hål)..

vad gäller runda portar tar man radien x radien x pi
ex en 6" port:
diametern = 15cm
radien = 7,5cm
pi =3,14

7,5x7,5x3,14=176,6cm2

Alltså motsvarar en 6"port 176,6cm2, med andra ord ska du ha dubbla 6" portar för att komma upp i 340cm2

Tänk då på att tratten till en 6" aeroport är 9,5", så den tar upp en del plats på baffeln.
Senast redigerat av M_icke_ (16 augusti 2010)

451 Inlägg
16 augusti 2010
M_icke_ skrev:
Rigan skrev:

Sov lite där så jag missade det svaret.
Det är aningen bättre för luften inuti lådan om den kan röra sig helt fritt än att den får kämpa sig runt portar och stag. Porten jag byggt delar nästan av lådan till två lådor, varav den ena har en bas i sig... Inte optimalt någonstans. Att ha porten nära en vägg stör minimalt.

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
Rigan skrev:
M_icke_ skrev:
Rigan skrev:

Det är aningen bättre för luften inuti lådan om den kan röra sig helt fritt än att den får kämpa sig runt portar och stag. Porten jag byggt delar nästan av lådan till två lådor, varav den ena har en bas i sig... Inte optimalt någonstans. Att ha porten nära en vägg stör minimalt.

Jo det är klart om man har enkel bas, däremot stagar porten upp baffeln om den sitter i mitten. Optimalt om man har 2 basar då dom inte påverkar varandra lika mycket.

451 Inlägg
16 augusti 2010
M_icke_ skrev:
Rigan skrev:
M_icke_ skrev:

Jo det är klart om man har enkel bas, däremot stagar porten upp baffeln om den sitter i mitten. Optimalt om man har 2 basar då dom inte påverkar varandra lika mycket.

Nu är jag med på hur du menar! big_smile
Det är en optimal lösning precis som du säger, men jag utgick ifrån att vi talade om en bas eftersom TS hade endast införskaffat sig en wink

378 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Har en liten fråga till (= Om porten nu ska va 40 cm lång. Hur långt in ska porten? Eller de kvittar?
Har också funderat på storleken på porten. Ska den verkligen va 340cm2? De e ju jääättestort smile

21 761 Inlägg
17 augusti 2010
340 cm2 är iof ganska stort, men det motsvarar ändå "bara" lite mindre area än 2 st 6" portar. Slotporten får ju inte lika mjukt avrundade kanter i portändarna (på samma sätt som aeroporten) även om man slipar till kanterna, därför är det lämpligt med lite större portarea vid slotport för att minimera risken för flåsljud. smile

733 Inlägg
17 augusti 2010
-Brink- skrev:
Har en liten fråga till (= Om porten nu ska va 40 cm lång. Hur långt in ska porten? Eller de kvittar?
Har också funderat på storleken på porten. Ska den verkligen va 340cm2? De e ju jääättestort smile

Som sagt, vill du inte ha onödigt flåsljud så kör porten 340 cm2, ex 34 x 10 cm. jag körde en port på 1050 cm2 till min 18"are som jag hade igolfen innan och det fungerade kanon... Jag hade inte byggt en mindre port iallafall. Det är bara att fråga på om något är oklart smile

M.v.h. Emil

378 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
thulle1 skrev:
-Brink- skrev:

Som sagt, vill du inte ha onödigt flåsljud så kör porten 340 cm2, ex 34 x 10 cm. jag körde en port på 1050 cm2 till min 18"are som jag hade igolfen innan och det fungerade kanon... Jag hade inte byggt en mindre port iallafall. Det är bara att fråga på om något är oklart smile

Aha ok. De ska jag göra (=

378 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Här är en bild på lådan:  http://www.garaget.org/?car=184141&image=2022155
Kanske någon kan säga om jag gjort fel eller kan göra på ett annat sätt (=

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
18 augusti 2010
M_icke_ skrev:
Rigan skrev:

Längden på porten ändras lite om man sätter den i mitten eller mot en kant.

Baslådan stäms av djupare med porten ute vid en kant om Arean samt länden är samma.

Med 2st basar och porten emellan är det bästa för max effekt tålighet.

MVH//Björn
Senast redigerat av dbakuten (18 augusti 2010)

378 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Har nog råkat göra bashållet lite för stort. Egentligen skulle de va 21cm i diameter. Men har gjort de till 26cm i diameter. Gör detta nån skillnad? Måste jag göra hållet mindre eller jag kan ha de så stort?

21 761 Inlägg
18 augusti 2010
-Brink- skrev:
Har nog råkat göra bashållet lite för stort.

Vilken längd har röret?

Med 26 cm i diameter blir avstämningen ca 7 Hz högre än med 21 cm i diameter, men det går inte att räkna ut vid vilken frekvens som lådan är avstämd just nu eftersom jag inte vet rörlängden. smile

Sök